וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הדם על החולצה והכדורים ברכב: ציידי העופות המוגנים זוכו

19.5.2019 / 14:05

על רקע הרעלת הנשרים ברמת הגולן, זוכו ארבעה תושבי הצפון מעבירות של ציד 15 עופות מוגנים. למרות ראיות שהביאו הפקחים, במהלך המשפט עלו ספקות ובהם משך הזמן הקצר ששהו הנאשמים בזירה. לבסוף החליט בית המשפט לזכות את הארבעה

צילום: דודו פילס (רשות הטבע והגנים), עריכה: איתי עמרם

ארבעה ציידים, תושבי הכפר סאלם, זוכו לפני שלושה ימים מחמת הספק בבית משפט השלום בטבריה, מעבירות של ציד חיית בר מוגנת ללא רישיון ציד או היתר, איסור ציד מתוך כלי רכב ממונע ואיסור החזקת חיית בר מוגנת, זאת ברקע הרעלת שמונת הנשרים ברמת הגולן.

נשיא בית משפט השלום בטבריה כתב בהחלטת הזיכוי כי "הגם שמתעורר חשד כי הנאשמים עסקו בציד בלתי חוקי, לא הוכיחה המאשימה אשמתם של הנאשמים מעבר לכל ספק סביר, לא הוכח ברמת ההוכחה הנדרשת בדין הפלילי כי הנאשמים הינם אלו שצדו 14 החוגלות והפרנקולין השחור שנמצאו מתים בשטח".

הפרנקולין היה בעבר עוף שכיח בישראל והיום הוא נתון בסכנה מתמדת. החוגלות עדיין לא בסכנת הכחדה, אולם במשך השנים חלה ירידה חדה במספרן בישראל, כשהצייד הוא הגורם העיקרי לכך.

עוד בוואלה! NEWS:
הנשר המורעל שב לטבע רק כדי לספר את הפרק האחרון של מלך העופות בישראל
"חיסול של אוכלוסייה שלמה": שמונה נשרים הורעלו למוות בגולן
רעל בפגר פרה: הוארך מעצרו של החשוד בהרעלת הנשרים בגולן

שמונה נשרים מתים נמצאו ברמת הגולן לאחר שככל הנראה הורעלו. דודו פילס רשות הטבע והגנים, אתר רשמי
הנשרים שמתו בגולן בשבוע שעבר/אתר רשמי, דודו פילס רשות הטבע והגנים

על פי כתב האישום ערב יום הכיפורים בשנת 2015, במטעי השקדים והשטחים החקלאיים שמצפון לקיבוץ יזרעאל, לאורך נחל חרוד, עסקו הנאשמים בציד חוגלות ופרנקולין שחור. חמישה פקחי רשות הטבע והגנים ומתנדב שהתלווה אליהם היו מעורבים במעצר החשודים, אשר נמלטו מהם ונתפסו רק בתום מרדף.

במכוניתם של הנמלטים לא נמצא ציד, אולם החוגלות והפרנקולין שהיו מוטלים בתוך המטע, היו עטופים בשקיות עליהן כיתוב זהה למארז השקיות שנמצא ברכב הנמלטים.

"אלה הן אותן השקיות, אותו הדגם ואותו הכיתוב, בשטח נמצאו לא מעט חוגלות, חלקן בלי נוצות ובכמות גדולה", העיד אחד הפקחים, שעל עדותו כתב השופט כי "הייתה אחידה, אמינה ומהימנה, היא עולה בקנה אחד עם עדותו של פקח נוסף ועדותם של יתר עדי המאשימה ועם המוצגים שהוגשו בתיק זה".

עוד באותו נושא

"חיסול של אוכלוסייה שלמה": שמונה נשרים הורעלו למוות בגולן

לכתבה המלאה

הרובה, כדורי הציד - והחולצות המוכתמות בדם

במכונית הנמלטת נמצאו רובה וכדורי ציד, נוצה וחולצות שניים מהנוסעים היו מוכתמות בדם. אחד הנאשמים שעל חולצתו נמצא דם טען בזמן מעצר כי מדובר בדם שנזל מאפו. בבדיקות מעבדה שנערכו בחולצה העלו כי מדובר בדם חוגלה. אחרי שעתיים שינה את גרסתו ואמר בפני בית המשפט כי באותו יום הוא ואמא שלו ערכו קניות לחג והכבש, העגל והעופות הכתימו את חולצתו.

נאשם נוסף סיפר כי הנוצה שנמצאה, נדבקה לרגלו של אחד העובדים וגם שקיות הניילון המחשידות היו שייכות לעובדיו. כשנשאל מדוע הפסיקו לפתע את "ציד היונים", ענה כי עשה כן "בגלל שישנם אנשים שצמים ברמדאן גם מספר ימים לפני תחילתו בפועל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ציידי החוגלו נמלטו ונתפסו. חוגלות בוואדי ערה/מערכת וואלה!, צילום מסך
השופט מתח ביקורת על כך שהחוקרים לא לקחו טביעות אצבע מהשקיות בהן היו עטופים העופות המתים

בין עדויות הנאשמים, שיוצגו על ידי עו"ד סעיד חדד, נמצאו סתירות שונות, מהן עולה כי אחד טען בכלל כי קטף שקדים ואחר לא הכיר את גרסת הפסקת ציד היונים בשל צום הרמדאן. פקחי רשות הטבע והגנים היו משוכנעים כי הציגו מארג ראייתי טוב, בנוסף לעובדת הימלטות הנאשמים והסתירות שעלו בעדויותיהם.

עם זאת במהלך המשפט התעוררו מספר ספקות ובהם משך הזמן הקצר בהן ביצעו הארבעה את הציד לכאורה ושמיעת ארבע יריות לכל היותר, עובדות שלא מתיישבות עם שלל הציד הגדול שאף עבר "טיפול" של מריטת נוצות.

השופט מתח ביקורת על כך שהחוקרים לא לקחו טביעות אצבע מהשקיות בהן היו עטופים העופות המתים. לדבריו מכיוון שבידי הנאשמים לא נמצא הצייד והם לא ניצפו משליכים אותן, הראיות הן נסיבתיות ומוגבלות בעוצמתן ולכן היה צורך בבדיקה פורנזית.

עו"ד סעיד חדד. באדיבות המצולמים
עו"ד סעיד חדד/באדיבות המצולמים

השופט גם מתח ביקורת על כך שלא בוצעה בדיקה נוספת והיא השוואת דנ"א מכתם הדם שנמצא על חולצת אחד הנאשמים לדמה של אחת מהחוגלות שניצודו.

בסיכומו של דבר זוכו הנאשמים מחמת הספק ובית המשפט קבע כי "חרף החשד הקם בעניינם של הנאשמים ונוכח נטל ההוכחה המוטל על כתפי התביעה בהליך הפלילי, מקימות הקביעות לעיל ספק סביר שאינו ערטילאי העומד לזכות הנאשמים בדין שמא הנאשמים לא צדו חוגלות באירוע זה והעופות שנצודו , נצודו בידי חשודים אחרים שאינם הנאשמים, בין אם בשעה שהיו הנאשמים בשטח ובין אם בשעה שקדמה להגעתם לשטח".

מרשות הטבע והגנים נמסר: "לומדים את הזיכוי ואז יחד עם הלשכה המשפטית נחליט אם לערער".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully