וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חיסול של אוכלוסייה שלמה": שמונה נשרים הורעלו למוות בגולן

10.5.2019 / 16:18

במרכז רמת הגולן נמצאו שמונה נשרים לאחר שככל הנראה הורעלו. עד לפני 13 שנה חיה באזור אוכלוסיה של 130 פריטים, אך מאז הם הורעלו על ידי מגדלי בקר - ועומדים על סף הכחדה. "זה יום עצוב מאוד, לא הצלחנו לשמור עליהם"

צילום: דודו פילס (רשות הטבע והגנים), עריכה: איתי עמרם

במרכז רמת הגולן נמצאו הבוקר (שישי) שמונה נשרים מתים, לאחר שככל הנראה הורעלו. עוד שני נשרים נמצאו מורעלים ונעשים מאמצים להצילם. מדובר בשרידים אחרונים כמעט מתוך אוכלוסייה של כ-130 נשרים שחיה ברמת הגולן עד לפני כ-13 שנה. כעת, נותרו ברמת הגולן לא יותר מחמישה נשרים, כך שמדובר למעשה בחיסול אוכלוסיית הנשרים ברמת הגולן.

הסיבה המרכזית להיעלמות הנשרים מרמת הגולן היא הרעלות לא חוקיות שנעשות בעיקר על ידי מגדלי בקר המנסים לפגוע בטורפים הפוגעים בעדריהם. בצפון הארץ, חלק ממגדלי בקר פועלים ללא היתרים ובניגוד לחוק, ורועים את עדריהם בשטחים שלא הוקצו להם. במקרים אחרים, חקלאים בודדים מפזרים רעל נגד חיות, כגון חזירי בר, הגורמות לנזקים בשדותיהם. הרעלות אלה גורמות להרעלות משנה מהן נפגעים גם הנשרים.

עוד בוואלה! NEWS:
בתו של נסראללה: הוא לא חי בבונקר, יש לו כל מה שהוא שצריך
בכיר במשמרות המהפכה: "ארצות הברית לא תעז לתקוף את איראן"
בתוך האזור המפורז באידליב: אסד כבש עיירה אסטרטגית מהמורדים

שמונה נשרים מתים נמצאו ברמת הגולן לאחר שככל הנראה הורעלו. דודו פילס רשות הטבע והגנים, אתר רשמי
"לא הצלחנו לשמור על הנשרים שחיו כאן איתנו". גופות הנשרים, היום/אתר רשמי, דודו פילס רשות הטבע והגנים

רשות הטבע והגנים מסרה כי ההרעלה זוהתה לפי מידע שהתקבל ממשדרים שהיו על גבי שלושה נשרים, מתוך שבעה שיש עליהם משדרים בשטח רמת הגולן. שלושת הנשרים הובאו מספרד כחלק מפרויקט "פורשים כנף", הפרויקט המשותף לרשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע וחברת החשמל למען שמירה על הנשים בישראל. שלושה נשרים נוספים ביקרו באזור, מתוכם שתי נקבות המקננות במזרח הגולן.

הרשות סיפרה כי אחד הנשרים "A83" בקע בגרעין הרבייה ב-2006, ושוחרר בכרמל ב-1 בפברואר 209. הוא עבר לרמת הגולן, ומאז מתרבה שם. נשר אחר שהורעל הוא T78, נקבה בת שלוש. היא הובאה בטיסה בדצמבר 2016 מספרד, ושוחררה בגמלא בינואר בשנה שעברה. הציפייה הייתה שבשנה הבאה היא תגיע לבגרות מינית ותתרבה.

הצפר ליאור כסליו, תושב רמת הגולן, אמר כי "מדובר בסופה של אוכלוסיית הנשרים בגולן. זה יום עצוב מאוד. לא הצלחנו לשמור על הנשרים שחיו כאן איתנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

מצב שברירי

במשך מספר שנים התבססות הנשרים בגולן היה מקור לגאווה ומוקד משיכה תיירותי. עשרות אלפי מטיילים היו מגיעים לשמורת הטבע בגמלא, במיוחד כדי להשקיף על מושבת הנשרים שקיננה במצוק מעל הנחל. מדובר היה בשיאו של מבצע להשבת נשרים לטבע ושמירה עליהם. אולם, לאורך השנים הנשרים התקשו להתמודד עם מקרי ההרעלות הרבים בגולן ולעתים גם בגליל העליון.

שני מקרי ההרעלות הקשים ביותר היו בשנים 1998 ו-2004. ב-1998 נמצאו כ-40 נשרים מתו בגולן מאכילת בשר פרה שהורעלה למוות, או מאכילת חיות בר שאכלו מבשר הפרה המורעלת.

נשר. פאבלו רודאף, רשות הטבע והגנים
היו מקור לגאווה ומוקד משיכה לתיירותי. נשר/רשות הטבע והגנים, פאבלו רודאף

במאי 2004 נמצאו 17 נשרים מתים בנחלים דישון, עמוד, גמלא ויהודיה כשבגופם שרידי רעל ה"טמיק". במטע באזור מושב דישון מצאו אז פקחי הרשות פגרי תרנגולות שכנראה הורעלו באותו סוג רעל וכן פגר של עזנייה שחורה, שנחשב לעוף דורס נדיר, שככל הנראה מת גם כן מהרעלה. רעל ה"טמיק" הקטלני משמש בעיקר במסגרת מאבקי בוקרים על שליטה בשטחי מרעה. הרעל מפוזר כדי לפגוע בעדר של הבוקר היריב. גם במקרים אלו, המשתמשים ברעל, הדורש רישיון לשימוש בו, הם בוקרים שרועים בשטחים ללא כל היתר נדרש.

גם בשנים שלאחר מכן המשיכו להתגלות נשרים שהורעלו למוות. חשוב לציין כי במקרים רבים הנשרים המתים לא נמצאים וקשה לאמוד במדויק את גודל התופעה. בנוסף לכך, מדי פעם גם נמצאו נשרים שהתחשמלו למוות בעת שעמדו על עמודי חשמל עם מתח גבוה.

אוכלוסיית הנשרים בישראל נמצאת כל העת בסכנת הכחדה והבשורות הקשות הבוקר מהגולן ממחישות עד כמה המצב שברירי

גורמים נוספים הפוגעים בנשרים הם ציד, הפרעות אדם לקינון וכן שינוי ייעודם של שטחים טבעיים ליישובים בנויים, לשטחי חקלאות ולאזורי תעשייה. כדי להגן על הנשרים מתקיים מיזם "פורשים כנף" של רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע וחברת החשמל, שנועד להגן על העופות הדורסים בישראל ולאושש את האוכלוסייה שלהם.

במסגרת מאמצי ההגנה על הנשרים ואישוש אוכלוסייתם, הובאו במהלך השנים נשרים מספרד ובגן לאומי כרמל פועל בהצלחה גרעין רביה. כמו כן, כל העת מופעלות תחנות האכלה עבור הנשרים. בכרמל אוכלוסיית הנשרים בשנים האחרונות נמצאת במצב משביע רצון וגם בנגב אוכלוסיית הנשרים במצב יציב ומונה יותר ממאה פרטים.

אולם, אוכלוסיית הנשרים בישראל נמצאת כל העת בסכנת הכחדה והבשורות הקשות הבוקר מהגולן ממחישות עד כמה המצב שברירי.

ברשות הטבע והגנים אמרו כי "מדובר באירוע חמור והרשות תפעל בכל האמצעים על מנת למצוא את האחראים להרעלה ועל מנת למצות איתם את הדין". מהחברה להגנת הטבע נמסר כי "הרעלה היא אחת העבירות החמורות מבחינת השפעתן על חיות הבר כולן, ועל הנשרים בפרט".

"למרות זאת, החוק להגנת חיית הבר הנוכחי, אינו מאפשר למצות כראוי את הדין עם הפושעים, ובכך, למעשה, מפקיר את אוכלוסיית הנשרים בישראל, שנמצאת על סף הכחדה. אנחנו מקווים שמי שאחראי על העוול הנורא הזה, יישא במלוא חומרת הדין".

(עדכון ראשון 10:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully