וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: איראן סברה שארה"ב עומדת לתקוף - ולכן נערכה למתקפות נגד

17.5.2019 / 20:08

בוול סטריט ג'ורנל דווח שמידע מודיעיני חדש הראה כי מהלכיה של טהראן, שהובילו לתגבור כוחות אמריקניים במפרץ, נבעו מחשש שוושינגטון תתקוף אותה. אחרים בממשל חולקים על כך ומשוכנעים שאיראן תכננה לתקוף ראשונה

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

מידע מודיעיני שהגיע לידי ארצות הברית הראה כי הנהגת איראן הייתה סבורה שוושינגטון מתכננת לתקוף אותה, ולכן היא החלה בהכנות לתקיפות נגד - כך דווח הלילה (שישי) בוול סטריט ג'ורנל. גורמים המעורים בנושא אמרו כי זה אחד הפירושים שניתן למידע, אם כי קיימות מחלוקות עמוקות בנושא בתוך ממשל טראמפ.

פירוש זה יכול להסביר מדוע איראן ובעלי בריתה נקטו צעדים שהתפרשו כאיומים על כוחות אמריקניים בעיראק ובמקומות אחרים. אלו הובילו את ארצות הברית לעבות את נוכחותה הצבאית במפרץ הפרסי, שכוללת נושאת מטוסים, משחתות ומפציצים, ולהחזיר דיפלומטים מעיראק.

לקריאה נוספת
דיווח: "סולימאני הורה למיליציות בעיראק להיערך למלחמה לפני 3 שבועות"
איראן: פיתחנו תכנה להגנה מפני הווירוס שתקף את מתקני הגרעין

מסוק בשמי המפרץ הפרסי חג מעל מכלית נפט וספינה אמריקנית, דצמבר 2018. רויטרס
מסוק בשמי המפרץ הפרסי וספינה אמריקנית/רויטרס

למרות זאת, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מדגיש שוב ושוב כי אינו רוצה בעימות עם איראן, אלא לפתוח בשיחות על הסכם גרעין חדש, אחרי שהוא פרש לפני שנה מההסכם שחתם קודמו ברק אובמה ב-2015. אתמול הוא אף נפגש עם נשיא שוויץ, שארצו משמשת מתווכת בין וושינגטון לטהראן מאז ניתוק היחסים ביניהן, חרף סירובם של בכירים איראנים לחידוש המשא ומתן. עם זאת, גם בטהראן מדגישים כי הם לא חפצים במלחמה והמנהיג העליון עלי חמינאי אמר כי לא תהיה אחת כזו.

לפי הדיווח בוול סטריט ג'ורנל, בתוך הממשל יש מי שטוענים כי המידע המודיעיני הצביע על כך שאיראן מתכננת, או תכננה, לתקוף ראשונה. אחד מהם הוא ככל הנראה שר החוץ מייק פומפאו, שיחד עם היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון מוביל קו תקיף נגד המשטר האיראני. בביקור פתע בבגדאד בשבוע שעבר הוא אמר כי יש אינדיקציות לכך שאיראן מתכננת להוציא לפועל מתקפות באופן מידי.

עוד באותו נושא

טראמפ נפגש עם נשיא שוויץ: "מקווה שאנחנו לא בדרך למלחמה עם איראן"

לכתבה המלאה
מפציץ B-52 של חיל האוויר של ארה"ב נוחת בבסיס בקטאר, 9 במאי 2019. AP
מפציץ B-52 של חיל האוויר של ארה"ב נוחת בבסיס בקטאר/AP

איראן מכחישה שהיא מתכננת לתקוף כוחות אמריקניים וטוענת כי מדובר ב"מידע מודיעיני כוזב". אחד הגורמים האמריקניים שצוטטו בכתבה אמר כי העמדה שלפי מהלכיה האחרונים של איראן הם הגנתיים באופיים נובעת ממידע מודיעיני חדש שהתקבל בימים האחרונים. הוא הוסיף כי מידע זה השפיע על הלך המחשבה לגבי פעולותיה של טהראן. עוד לפני הגעת מידע זה, הבהיר טראמפ לבכירי ממשלו, כולל לשר ההגנה פטריק שאנהן, שהוא אינו רוצה במלחמה עם איראן.

גם בקונגרס חלוקים לגבי פירוש המידע המודיעיני, אחרי תדרוך שעברו אתמול בכירי הרפובליקנים והדמוקרטים. "אני משוכנע שהמידע והאזהרות שאספנו הם מקור לדאגה גדולה יותר בהשוואה לפעילות המטרידה הרגילה שאנו רואים במפרץ הפרסי ובאזורים הסמוכים", אמר חבר בית הנבחרים הרפובליקני מק ת'ורנברי.

טיל קרקע-אוויר מדגם סאיאד 2 משוגר בתרגיל של צבא איראן, 5 בנובמבר 2018. אי-פי, AP
יש הטוענים כי שאיראן מתכננת, או תכננה, לתקוף ראשונה. תרגיל של צבא איראן/AP, אי-פי

מאידך, אמר הסנאטור העצמאי אנגוס קינג, המצביע עם הדמוקרטים, שהשאלה היא אם איראן מגיבה לארצות הברית, אן להיפך. "זו שאלה לא פתורה עבורי", אמר לרשת CNN.

(עדכון ראשון: 16:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully