וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתרון להפגנות מול בית ראש העיר: דוחות, קנסות ואיומים

15.5.2019 / 15:19

בעיריית טירת כרמל מאסו בהפגנות המתקיימות מול בית ראש העיר במחאה על הקמת הוסטל לעברייני מין. בסרטון שהגיע לידי וואלה! NEWS נראה מנהל אגף הפיקוח בעיר מבקש לפזר את ההפגנה תוך איומים על "כל מי שיצייץ". העירייה: "ראש העיר תומך בזכות ההפגנה כחוק"

עריכה: תומר לוי

בטירת כרמל התושבים ממשיכים למחות נגד הקמת הוסטל לעברייני מין בעירם ואף גייסו למאבקם את ראש העיר, אריה טל. טל אף הצליח לגייס תמיכה פוליטית למאבק וראש הממשלה בנימין נתניהו שיגר לתושבים שלו סרטון מרגיע ביום הבחירות. הם מצדם גמלו לו בענק עם 53% שהצביעו לליכוד בראשותו.

גם שר העבודה והרווחה חיים כ"ץ הודיע ערב הבחירות שיימצא להוסטל הזה מקום אחר בעיר אחרת, ושר האוצר שהגיע לאסיפת בחירות הבטיח שיישא בעלויות הנדרשות לכך. אבל אריה טל מתמודד עכשיו עם אווירת אחרי הבחירות. בירושלים עסוקים בהרכבת הקואליציה, וההוסטל בטירת כרמל ממשיך לפעול למרות ההבטחות של ראשי הליכוד וכולנו.

עוד בוואלה! NEWS:
יהדות התורה: נתניהו בוחן קואליציית 60; ליברמן: לא מתואם עם כחלון
יותר משנתיים לאסון החניון, ולא נמצאו אשמים: "עושים צחוק"

הפגנות נגד בניית הוסטל לעברייני מין טירת הכרמל 16 באפריל 2019. יואב איתיאל
ההפגנות נגד בניית ההוסטל בטירת כרמל/יואב איתיאל

גם בית משפט השלום בחיפה אכזב אותו. לאחר דיונים בבית המשפט ובשטח שקיים השופט זאיד פלאח, הוא ביטל את צו הסגירה שהוציא ראש העיר למוסד והורה לו להחזיר את המצב בשטח לקדמותו, אחרי שהורה לחסום את הדרך שפרצו היזמים להוסטל בנסיבות שנותרות שנויות במחלוקת. גם המהלך הזה שלו חזר לקדמותו והוא נאבק בו עכשיו באמצעות הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה.

עם הנסיגה הזו בהישגים ועם החשדנות שהייתה מלכתחילה לתושביו כלפי ראש העיר שלהם שידע-לא-ידע על ההוסטל, עברה מחאתם לפתחו, כנגדו, פשוטו כמשמעו. מול ביתו של ראש העיר מתייצבים תושבים מעת לעת להפגנות. כמה שוטרים מוצבים במקום כדי לשמור על הסדר. באחת מהפגנות בשבוע שעבר, הם אפשרו את המחאה תוך שלדברי המפגינים אף נתנו להם אישור מפורש לשימוש במגפון בחלק מהזמן.

עוד באותו נושא

ההוסטל לעברייני המין שמסעיר את טירת הכרמל: "לשרוף את המקום"

לכתבה המלאה
הפגנות נגד בניית הוסטל לעברייני מין טירת הכרמל 16 באפריל 2019. יואב איתיאל
קנסות נגד "כל מי שיצייץ". טירת כרמל/יואב איתיאל

אז, כפי שגם נראה בסרטון שהגיע לידי וואלה! NEWS, מנהל אגף ביטחון ופיקוח בעירייה, יואב בלס, וכפי שעולה מטענותיהם, ביקש לפזר את ההפגנה, תוך שימוש באיומים לפיהם יטיל קנסות על כל "מי שיצייץ", כלשונו, וכן כי יפעל נגד הנוכחים באמצעות אכיפה עירונית בתחומים שונים שאינם נוגעים כהוא זה לאירוע המחאה.

בסרטון ניתן לשמוע את מנהל האגף מאיים לכאורה: "אני אבוא לפה כל ערב ואני רוצה לראות עד איפה זה ייגמר, ואני אבדוק את הבתים שלהם ואבדוק אם הם בנו לא חוקי או כן חוקי... את כולם אני אבדוק". אחת המשתתפות בהפגנה, תושבת טירת כרמל גילת סודרי, שעשתה שימוש במגפון באישור מפורש של השוטרים במקום, טוענת שלמחרת קיבלה קנס לביתה על סך 730 שקלים בגין השימוש בו.

"פגיעה בזכויות המפגינים"

כעת האגודה לזכויות האזרח נכנסה לתמונה. הפעם לצד מי שמוחים כנגד ההוסטל. באגודה טוענים כי לא היה זה המקרה הראשון בו תושבי העיר נתקלים בהתנכלות ובאיומים מצד נציגי העירייה. לטענת האגודה, הפעלת מכשיר מגאפון ליד בתי מגורים איננה מהווה "מפגע" על פי הגדרות חוק העזר, ולכן השתת הקנס על תושבת העיר הייתה בחוסר סמכות ובניגוד לחוק, מה עוד שמתן הדוח מנוגד לתקנות למניעת מפגעים האוסרות על הקמת רעש באזור מגורים באמצעות מכשירי קול אך ורק בין השעות 14:00 עד 16:00 ו-23:00 עד 7:00.

"הטלת הדוח פוגעת בזכויותיהם החוקתיות של המפגינים", טוענים בתוקף באגודה לזכויות האזרח ששיגרה לראש העיר מכתב דחוף בעניין. "מתן קנס על שימוש במגפון במסגרת פעילות מחאה לגיטימית, חורג מסמכותה של הרשות המקומית ונציגיה, ואף עשוי להעמיד את הרשות המקומית בפני הטלת עיצומים כספיים בגין ה'פגם השלטוני' שבמעשיה".

הפגנות נגד בניית הוסטל לעברייני מין טירת הכרמל 16 באפריל 2019. יואב איתיאל
הפגנות נגד הקמת ההוסטל. טירת כרמל/יואב איתיאל

לטענת האגודה, "לאור דבריו המפורשים של מר בלס, ברור כי הטלת הקנס נועדה להרתיע את גב' סודרי וחבריה מהמשך מחאתם הלגיטימית. כאמור, הרתעה זו נוגדת כל עיקרון חוקתי בדבר חופש ההפגנה והביטוי, ונעשית בחוסר סמכות ובחוסר תום לב משווע".

באגודה לזכויות האזרח אומרים כי "מדובר בהתנהלות בלתי חוקית מובהקת, המשקפת אכיפה בררנית פסולה, וברמיסה ברגל גסה של עקרונות היסוד של שלטון החוק על ידי העירייה" וכי "נקיטת צעדי אכיפה עירוניים נגד אנשים, רק משום שהם נחשדו בביצוע עבירות שאינן קשורות לכך, מהווה התעמרות בלתי חוקית, הפוגעת בתקינות ההליך המשפטי, ומרוקנת את חזקת החפות ואת הזכות הבסיסית להליך הוגן". האגודה לזכויות האזרח דורשת מראש העיר שלא לאפשר התנהלות כזו מצד עובדי הציבור שלו, ודורשת "בדיקה דקדקנית של האירוע, ונקיטה בכל האמצעים העומדים לרשות העירייה על מנת לחקור את האירוע ולמצות את הדין עם מר בלס".

"הפגיעה של עובדי העירייה בחופש הביטוי וההפגנה של תושבי טירת כרמל היא פגיעה קשה ובלתי חוקתית", טוענים באגודה כנגד ראש העיר. "פגיעה זו מנוגדת לעקרונות שלטון החוק והדמוקרטיה, נדרשת מעורבותכם הדחופה בבירור הטענות הקשות המופיעות לעיל. יש להורות לנציגי העירייה לחדול לאלתר מהתנהלותם, לפתוח בחקירה ולנקוט בהליכים נגד המעורבים. כמו כן, יש לבטל את הקנס שהוטל בחוסר סמכות וממניעים פסולים על גב' סודרי".

מהעירייה נמסר בתגובה כי "ראש העיר אריה טל תומך בזכותו של כל אזרח להפגין ובתנאי שזה במסגרת החוק ובאישור משטרת ישראל. במידה והמפגינים עמדו בכל האישורים ולא חרגו ממה שמאושר על ידי משטרת ישראל אז זכותם להפגין. כל דבר אחר הוא בגדר רכילות ולשון הרע. ראש העיר תומך במפגינים ועושה הכל לסגור את ההוסטל. תמוה שהחליטו מי שהחליטו להפגין דווקא ליד ביתו של ראש העיר שהוא ממובילי המחאה והמאבק בהוסטל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully