וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות אלפים נפרדים בשנה: מצרים מנסה להילחם בתופעת הגירושים

14.5.2019 / 18:41

בהתאם להמלצותיו של סיסי, הממשלה השיקה תכנית חינוכית באוניברסיטאות שמטרתה לעזור לצעירים לדעת איזה בן זוג מתאים להם יותר. זאת על רקע המשבר הכלכלי במדינה, שהוביל לעליה במספר המתגרשים. "אני לא חושבת שאצליח לדאוג לבית שלנו כמו שצריך", אמרה אחת הסטודנטיות

צילום: רויטרס

בשיעור שהתקיים לאחרונה באוניברסיטת קהיר, סטודנטים צחקו כשהם צפו במערכון שהמחיזו חבריהם על זוג נשוי. הגבר ששב הביתה מהעבודה שאל את אשתו, שטאטאה את הרצפה, מדוע ארוחת הערב אינה מוכנה.

"אני אוספת את הילדים והולכת לעבוד, האם אני מזניחה משהו משום שהאוכל עדיין על הכיריים?", שאלה האישה במחזה, ובתגובה אמר בעלה: "הדירה נראית כמו פח אשפה".

המחזה היה חלק מתכנית ממשלתית חדשה, ששמה "מוואדה", המציעה שיעורים לסטודנטים כדי לעזור להם לבחור את בן הזוג הנכון וכיצד להתנהל בריבים בנישואים. המטרה הייתה לצמצם את שיעור המתגרשים שהגיע ליותר מ-198 אלף ב-2017, עלייה של 3.2 בהשוואה לשנה שקדמה לה.

מוואדה, שפירושה חיבה, עדיין נמצאת בחיתוליה. מטרתה הראשונית היא להגיע ל-800 אלף צעירים החל מ-2020 ולבסוף להפוך אותה לשיעור חובה כחלק מהחובות לסיום הלימודים.

עוד ידיעות בנושא:
אויבים היינו, ואולי שוב נהיה: היחסים המורכבים של ישראל עם מצרים
רצח הסטודנט האיטלקי במצרים: "המודיעין חשב שהוא מרגל בריטי"
מצרים בחרה במשאל עם: א-סיסי יוכל להמשיך לכהן עד 2030

שיעור באוניברסיטת קהיר, מצרים, על גירושים, אפריל 2019. רויטרס
198 אלף התגרשו ב-2017. סטודנטיות צופות במחזה על הזוג הנשוי, בחודש שעבר/רויטרס

אחרי המחזה, כמה מהסטודנטים והמרצה אמרו כי על הבעל לעשות יותר ממשימות הבית. "זאת לא החובה שלה לעשות הכול", אמר סלאח אחמד, המורה. הוא הוסיף כי הנביא מוחמד עזר לאשתו עם כל המשימות והוא צריך לשמש דוגמה. עם זאת, הוא אמר כי על האישה היה להיות מבינה יותר ביחס אליו ולהיראות טוב עבורו, במקום לקבל את פניו כשהיא מטאטאת את הרצפה.

ג'וליה גוסף, סטודנטית בת 23 שהשתתפה בשיעור עם הארוס שלה, אמרה כי היא חוששת שהמשבר הכלכלי יפגע בנישואיהם. הזוג לא יוכל להתקיים ממשכורת אחת, מה שאומר שהיא תיאלץ לעבוד, מה שיוביל לוויכוחים דומים לאלו שקרו במחזה, לדבריה. "אני לא חושבת שאצליח לדאוג לבית שלנו כמו שצריך", אמרה.

השיעורים ילוו בסרטוני יוטיוב, תכנית רדיו ומשחקים חינוכיים. גם מוסד אל-אזהר, הסמכות הדתית העליונה של מצרים, והכנסייה הקופטית, תומכות במיזם. "אם אנחנו רוצים לפתור את הבעיה מהשורש, אנחנו צריכים להגיע לאנשים לפני שהם מתחתנים", אמר מנהל התכנית עמר עות'מאן, מהמשרד לסולידריות חברתית. הוא הוסיף שיש התאמה בין שיעור הגירושים לבעיות של ילדים מחוסרי בית ומכורים לסמים.

עוד באותו נושא

סיסי לכל החיים: הפרלמנט במצרים סלל את הארכת כהונת הנשיא עד 2030

לכתבה המלאה
שיעור באוניברסיטת קהיר, מצרים, על גירושים, אפריל 2019. רויטרס
"גם הנביא מוחמד עזר בעבודות הבית"/רויטרס

בכנס של צעירים שהתקיים ביולי, אמר הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי כי גירושים ופרידות גורמים לכך שמיליוני ילדים חיים ללא אחד מהוריהם. האסלאם מאפשר לגברים להתגרש באופן מילולי, וא-סיסי אמר כי הוא רוצה לראות את המנהג הזה נפסק משום ששיעור הגירושים גבוה מדי. גורמים ברשויות אמרו כי המיזם נחכך בתגובה לדבריו של הנשיא, והוא כולל חלק ממאמציו להוביל לשינוי חברתי.

"הוא (סיסי) פטריארך והוא מדבר למצרים כאילו שהוא היה אבא שלהם", אמר בארכ ברפי, חבר עמית במכון "ניו אמריקה" בוושינגטון. "היא משקפת את אמונתו ששינוי יכול להגיע מלמעלה ולא בצורה שורשית מלמלטה".

אדהב אל-חוסייני, בן 26, שיחק את תפקיד הבעל במחזה. הוא אמר כי הוא מקווה להתחתן בעתיד הקרוב, אך הוא הביע דאגה גם מכך שהקשיים הכלכליים יובילו לוויכוחים כמו אלו שעלו בהצגה. "מה שיכול לגרום לבעיות אחרי שאתחתן זה לחץ חיצוני", אמר. "אם לא יהיה לי כסף לבית ספר ולמזון, זה ישפיע על מצבי הנפשי".

(עדכון ראשון 15:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully