וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתיחות במפרץ: המורדים הפרו-איראנים בתימן תקפו מתקני נפט בסעודיה

המורדים הפרו-איראנים תקפו כמה מתקנים בממלכה הסונית, וגרמו נזק לתחנות שאיבה. התקרית מגיעה על רקע המתיחות הרבה במפרץ, ואחרי ששתי מכליות נפט סעודיות הותקפו

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

מל"טים של המורדים החות'ים בתימן תקפו היום (שלישי) מתקני נפט בערב הסעודית וגרמו לנזק בכמה אתרים באזור ריאד. ההתקפה של הכוחות הפרו-איראניים השיעיים על הממלכה הסונית מגיעה על רקע המתיחות הגדולה במפרץ, ויומיים אחרי ששתי מכליות נפט סעודיות ושתי מכליות אחרות הותקפו לחופי איחוד האמירויות הערביות.

שר האנרגיה של ערב הסעודית, חאלד אל-פאלח, אמר כי היעדים הותקפו במל"טים מתפוצצים ב"מתקפת טרור" נגד אספקת הנפט העולמית. לדבריו, כלי הטיס תקפו תחנת שאיבה שסיפקה נפט לצינור שמגיע מהמחוז המזרחי העשיר בנפט לנמל ינבו שלחופי הים האדום. שריפה שפרצה במקום כובתה על ידי הכבאים, אולם ענקית הנפט הממשלתית "ארמקו" עצרה את השאיבה בזמן הערכת הנזק שנגרם לתחנות. מנגנון הביטחון של הממלכה אמר כי הותקפו גם שני מתקני תשתיות במחוז ריאד רבתי, שבו שוכנת הבירה.

עוד ידיעות על המתיחות במפרץ
לקראת הסלמה עם איראן? "ארה"ב שוקלת לשלוח 120 אלף חיילים למזה"ת"
בארה"ב מעריכים: איראן עומדת מאחורי החבלה במפרץ הפרסי

תקיפה בחסות איראן
מספר חיילים נהרגו במתקפת מל"טים של 
המורדים החות'ים על מצעד צבאי בתימן. אתר רשמי
החות'ים זוכים לתמיכת איראן. מתקפת מל"ט בתימן, ינואר/אתר רשמי

ברשת הטלוויזיה של החות'ים, שנגדם מנהלת ערב הסעודית מלחמה מאז 2015, דווח בבוקר כי הם תקפו מתקנים חיוניים של ערב הסעודית באמצעות מל"טים, מבלי לפרט אילו מטרות מדובר. גורם בשורות המורדים, המחזיקים בבירה צנעא, אמר לרשת אל-מוסירה כי "שבעה מל"טים תקפו מתקנים סעודיים חיוניים".

התקיפה בעומק שטחה של ערב הסעודית מגיעה במקביל להודעת האו"ם על תחילת יישום הפסקת האש בין החות'ים לבין הממשלה, הנתמכת על ידי ריאד ובעלות בריתה הסוניות. ביום שבת טענו המורדים, הזוכים לתמיכה של טהראן, כי הם נסוגו מעיר הנמל חודיידה ונמלים אחרים, אך בממשלה אמרו כי מדובר במזימה פוליטית.

במקביל, איחוד האמירויות הערביות, ערב הסעודית וארצות הברית ממשיכות לחקור את תקיפת המכליות לחופי הנסיכות אל-פוג'ירה ביום ראשון. הלילה דווח כי בארצות הברית מעריכים שאיראן אחראית למתקפה, אולם אין בידיה הוכחות לכך. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הזהיר אתמול את איראן שהיא תעשה "טעות גדולה" אם תפגע בכוחות האמריקניים המתוגברים.

עוד באותו נושא

תיעוד: מל"טים של המורדים תוקפים מצעד צבאי בתימן

לכתבה המלאה

לא נראה נזק משמעותי. תמונת לוויין של אחת הספינות שהותקפו

מדינות המפרץ תיארו את הפגיעה בספינות כחבלה חמורה, אולם בתמונות לוויין שהגיעו לידי סוכנות הידיעות אי-פי לא נראה נזק משמעותי שנגרם לכלי השיט. גורם אמריקני ששמר על עילום שם אמר כי ההערכה הראשונית היא שכוחות של איראן או של בעלי בריתה השתמשו בחומרי נפץ כדי לפעור חורים בספינות, שאחת מהן שייכת לחברה נורבגית. הצי החמישי של ארצות הברית, שמסייר במי האזור ופועל מבסיס באל-פוג'ירה, סירב להגיב.

בתמונות הלוויין של חברת "מקסר טכנולוגיות" שבקולורדו נראית הילה סביב אחת המכליות של האמירויות מצביעה על דליפה אפשרית של נפט, בעוד שסביב האחרות לא ניתן היה לראות נזק כלשהו מהאוויר. איחוד האמירויות וערב הסעודית אמרו שלא היו נפגעים ולא הייתה דליפה בעקבות החבלה, שאת אופייה הם לא פירטו. הן גם לא נקבו בשמה של איראן, יריבתן האזורית.

ארצות הברית כבר הזהירה ש"איראן או שליחיה" עשויים לפגוע בתנועה הימית באזור, שאליו שלחה את נושאת המטוסים אברהם לינקולן, מפציצי B-52 ונכסים צבאיים אחרים כדי להרתיע את איראן. בכירים בממשל טראמפ אמרו כי מידע מודיעיני הצביע על כוונה של איראן להוציא מתקפה, דרך כוחותיה או דרך בעלות בריתה, נגד כוחות אמריקניים באזור. באיראן מכנים זאת "מלחמה פסיכולוגית" כחלק מהלחץ שמפעילה עליה וושינגטון מאז הפרישה מהסכם הגרעין במאי שעבר.

הסנקציות המחודשות שהטילה ארצות הברית על איראן חונקות את כלכלתה, והנשיא חסן רוחאני הזהיר בשבוע שעבר כי אם יתר המדינות החתומות על ההסכם לא יפצו אותה על כך בתוך 60 ימים, היא תעשיר אורניום ברמה גבוהה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully