וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי פעילי ימין קיצוני מחו בפולין: לא לפיצויי קורבנות השואה

בצעדה שתוארה כ"מחאה הפומבית הגדולה ביותר נגד יהודים בשנים האחרונות", הפגינו לאומנים פולנים נגד פיצויים למשפחות הנספים בשואה בטענה שארה"ב שמה את "האינטרסים היהודיים" מעל האינטרסים שלהם. חלקם קראו "מוות לאויבי מולדת אבותינו" ו"לא אתנצל על הפוגרום בידוובנה"

בווידאו: מצעד החיים בפולין, מאי 2019/צילום: יואב איתיאל, וואלה!NEWS, עריכה: תומר לוי

אלפי לאומנים פולנים צעדו אתמול (שבת) לשגרירות ארצות הברית בוורשה במחאה על הלחץ האמריקני לשלם פיצויים למשפחות הקורבנות היהודים שאיבדו את רכושם בשואה. הצעדה התקיימה על רקע עליית האנטישמיות בשיח הציבורי במדינה, ונחשבת ככל הנראה למחאה הפומבית האנטי-יהודית הגדולה ביותר שהתקיימה לאחרונה.

המפגינים, בהם ארגוני ימין קיצוני ותומכיהם, טוענים שלארצות הברית אין זכות להתערב בענייניה של פולין ושהממשל האמריקני שם את "האינטרסים היהודיים" מעל האינטרסים שלהם. במהלך הצעדה קראו כי "זאת Poland ולא 'פולין'", כשהם מבטאים את שמה של מדינתם כפי שהיא נהגית בעברית.

פולין רואה בעצמה כקורבן מרכזי של גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה, ולטענת המפגינים זה לא הוגן לבקש ממנה לפצות את הקורבנות היהודים, בעוד שהיא מעולם לא קיבלה פיצויים מגרמניה. "למה שנצטרך לשלם כסף למישהו כשאף אחד לא נותן לנו כלום?", אמר אחד המפגינים, קמיל ונצוול בן ה-22. "אמריקנים רק חושבים על היהודים ולא על האינטרסים הפולניים".

עוד בוואלה! NEWS:
בערב לליל הסדר: הישיבה הגדולה ברוסיה הוצתה; צלבי קרס רוססו
במצעד בבלגיה: בובות חרדים ישבו על שקי זהב
צרפת: אנדרטה לבית כנסת שנחרב ע"י הנאצים הושחתה בשטרסבורג

אלפים משתתפים בצעדת ימין קיצוני בוורשה בירת פולין נגד הלחץ האמריקני להשיב פיצויים לקורבנות השואה ב-11 במאי 2019. רויטרס
"זאת Poland ולא 'פולין'". אלפים בצעדה, אתמול/רויטרס

זוג אחד צעד עם חולצות טי-שרט שעליהן כתוב: "מוות לאויבי מולדת אבותינו", בעוד שחולצותיהם של אחרים נשאו את הכיתוב: "אני לא אתנצל על ידוובנה" - כשהם מתייחסים לפוגרום שבוצע ביהודים על ידי שכניהם הפולנים בשנת 1941 תחת הכיבוש הנאצי. רפאל פנקווסקי, סוציולוג שעומד בראש הארגון Never Again, קרא לצעדה "ככל הנראה הפגנת הרחוב הגדולה ביותר נגד יהודים באירופה בשנים האחרונות".

פולין הייתה מרכז החיים היהודיים לפני השואה ו-3.3 מיליון יהודים פולנים נרצחו על ידי הנאצים. רבים מאזרחי המדינה טוענים שהסבל שהם חוו במלחמת העולם השנייה לא מקבל יחס שווה לזה שהיהודים מקבלים.

הלאומנים בפולין צוברים פופולריות גוברת ומפעילים לחץ על הממשלה השמרנים על מנת למשוך אותה ימינה. בין הפוליטיקאים מהימין הקיצוני שהובילו את הצעדה היו יאנוש קורווין-מיקה וגרסגורץ בראון, שהצטרפו לקואליציית הימין הקיצוני המתמודדת באיחוד האירופי, ונחשבת לאהודה בפולין, בקריאה לעצירת הפיצויים ליהודים וה"תעמולה" הפרו-להט"בית.

עוד באותו נושא

"אנטישמיות מימי הביניים": בובה בדמות יהודי הוכתה ונשרפה בפולין

לכתבה המלאה
אלפים משתתפים בצעדת ימין קיצוני בוורשה בירת פולין נגד הלחץ האמריקני להשיב פיצויים לקורבנות השואה ב-11 במאי 2019. רויטרס
"למה שנצטרך לשלם כסף למישהו כשאף אחד לא נותן לנו כלום?". אלפים בצעדה, אתמול/רויטרס

גדעון טיילור, יו"ר הפעולות בארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר), גינה את ההפגנות. "פולין היא המדינה היחידה באיחוד האירופי שלא העבירה חקיקה מקיפה להשבה או פיצוי על רכוש שנגזל או הולאם", אמר. "רכושם של קורבנות השואה היהודים ובני משפחותיהם הוחרם על ידי השלטונות הקומוניסטים הפולניים לאחר המלחמה, לצד רכושם של לא יהודים - רכוש שהכלכלה הפולנית ממשיכה להנות מפירותיו. אנו דורשים מפולין לפעול לתיקון העוול ההיסטורי הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully