וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בהר הרצל: "לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני"

אירועי הזיכרון החלו בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ בתום צפירה בת שתי דקות. בטקס הממלכתי בירושלים אמר ראש הממשלה לנשיא איראן כי "נוסיף להיאבק במבקשי נפשנו". בעוספיא הזכירו את בני העדה הדרוזית: "חוק הלאום גדע את תקוותינו"

עריכה: ניב מעוז

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל - עיקרי הדברים:

  • הטקס הממלכתי בירושלים התקיים במעמד ראש הממשלה ונשיא המדינה
  • נתניהו על רוחאני: "לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני"
  • בעוספיא התנצלו בפני החללים הדרוזים: "המדינה לא מקיימת את הבטחותיה"
  • גלנט: "המבקשים את רעתנו ייתקלו בעוצמה הביטחונית של ישראל"

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה תשע"ט - טקס האזכרה המרכזי לחללי מערכות ישראל נפתח היום (רביעי) בהר הרצל בירושלים בצפירה בת שתי דקות. האירוע התקיים במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי וממלא מקום מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן.

23,741 חללים נפלו במערכות ישראל, בהם 56 שנוספו בשנה האחרונה ועוד 40 נכים שמתו כתוצאה מנכותם והוכרו כחללי מערכות ישראל. נתניהו פתח את נאומו בפנייה ל"אחיי ואחיותיי למשפחת השכול, שהם משפחתי שלי מאז 4 ביולי 1976". נתניהו אמר כי "אירועי הימים האחרונים ממחישים בבהירות על מה נסוב מאבקנו. על הניסיון של דורשי רעתנו להחריב את מדינתנו, לעקור אותנו מארצנו. במאה השנים האחרונות אויבינו ניסו לעשות זאת פעם אחר פעם. הם נכשלו".

הוא התייחס גם להודעתה של איראן הבוקר, שלפיה תחדש חלק מתכנית הגרעין שלה, ואמר: "בבוקר הזה בדרכי לכאן, שמעתי שאיראן מתכוונת להמשיך בתוכנית הגרעין שלה. לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. נוסיף להיאבק במבקשי נפשנו. ננעץ את שורשינו עמוק עוד יותר באדמות המולדת".

לקריאה נוספת בנושא
"זה לא בית עצוב": התאומים שמעולם לא הכירו את אחיהם הצוללן
במקביל לקריאות "בוגדים": טקס הזיכרון הישראלי פלסטיני התקיים בת"א
13 שנה לאחר שנפל בלבנון: משפחתו של אוהד קיבלה תעודת הערכה על תפקודו

ראש הממשלה, בנימין נתניהו בטקס יום הזיכרון לחללי צה"ל, הר הרצל, ירושלים 8 במאי 2019. אלעד מלכה
"לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני". נתניהו/אלעד מלכה

נתניהו התייחס גם להשבת גופתו של זכריה באומל, שנפל בקרב סולטאן יעקוב, אחרי 37 שנים, ואמר כי "אלפים הגיעו להלווייה המרגשת שנערכה על ההר הזה. הם נתנו חיבוק עצום למשפחתו, והעם הנפלא שלנו שוב הוכיח שגם אחרי עשרות שנים הוא אינו שוכח את בניו. כשהודיתי במוסקבה לנשיא פוטין ולמפקדי צבאו על העזרה באיתורו של באומל אמרתי לו שעבורנו אחוות לוחמים היא ערך עליון, וראיתי את ההערכה בעיניהם. זוהי המשמעות העמוקה ביותר של היום המקודש הזה. יום של אובדן כבד, אבל גם של אחווה עילאית, בו כולנו חשים כמשפחה אחת".

"מצד אחד, היגון עמוק שגם אני יודע אותו היטב. קשה לתאר אותו למי שלא נכנס למעגל השכול. הגעגוע אף פעם לא פוסק", המשיך נתניהו. "מצד שני, האחווה. אומה שלמה חובקת בליבה את משפחות הנופלים. חברים לנשק מבקרים את האלמנות ואימהות גם אחרי עשרות שנים. והיום העם כולו מחבק את משפחותיהם של 23,741 בנינו ובנותינו חללי מלחמות ישראל. יהודים, דרוזים, מוסלמים, נוצרים, בדואים וצ'רקסים". הוא הוסיף כי הוא "מתחייב שנמשיך לפעול להחזרת שבויינו, כפי שהחזרנו את זכריה באומל".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו בטקס יום הזיכרון לחללי צה"ל, הר הרצל, ירושלים 8 במאי 2019. אלעד מלכה
טקס יום הזיכרון לחללי צה"ל בהר הרצל, היום/אלעד מלכה
טקס יום הזיכרון לחללי צה"ל, הר הרצל, ירושלים 8 במאי 2019. אלעד מלכה
טקס יום הזיכרון לחללי צה"ל בהר הרצל, היום/אלעד מלכה

את נר הזיכרון הדליקה יונת משולמי, אלמנתו של סמל ראשון עמשא-ישראל (עמי) משולמי, שנפל בקרב ב-12 באוגוסט 2006 בקרב במלחמת לבנון השנייה. לאחר מותו הוענק לו ציון לשבח. פרופסור מאיר שליט, אביו של עומר שליט שנפל באסון המסוקים ב-1997, יישא את תפילת הקדיש. במהלך הטקס הונחו זרים ברחבת היכל הזיכרון.

במקביל, בבתי העלמין ברחבי הארץ התקיימו טקסי אזכרה בהשתתפות שרים, חברי כנסת וחיילי צה"ל. השר יואב גלנט אמר בטקס המרכזי בקריית שאול בתל אביב כי "מדינת ישראל של היום היא התגשמות חלום הדורות, מימוש חזון הנביאים, ומשאת נפשם של מיליוני יהודים לאורך אלפיים שנות גלות - מדינה יהודית, ריבונית, עצמאית, דמוקרטית וברשותה כלי המגן המקנה לה חיים - צה"ל וכוחות הביטחון".

מפקד חיל האוויר, עמיקם נורקין במהלך טקס ההתייחדות לזכר נופלי חיל האוויר במעמד מח"א, הר הטייסים, ירושלים 8 במאי 2019. ראובן קסטרו
מפקד חיל האוויר בהר הטייסים, היום/ראובן קסטרו
טקס ההתייחדות לזכר נופלי חיל האוויר במעמד מח"א, הר הטייסים, ירושלים 8 במאי 2019. ראובן קסטרו
טקס הזיכרון לנופלי חיל האוויר בהר הטייסים, היום/ראובן קסטרו
-לקראת יום הזכרון לחללי צה"ל, הכנות בבית עלמין
בקרית שאול ובנחלת יצחק, 7 במאי 2019. ראובן קסטרו
ההכנות לטקס בקריית שאול/ראובן קסטרו

גלנט הוסיף: "ביום הקדוש הזה, מתוך אווירת אחדות לאומית ייחודית, אנו שבים ומבהירים לידידינו ולאויבינו: עם שוחר שלום אנו, אך חרבנו אחוזה בידנו ואנו נכונים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו, בכל חזית ובכל עת. הרוצים בשלום יענו בחיוב ובלחיצת יד איתנה, המבקשים את רעתנו ייתקלו בעוצמתה הבטחונית של מדינת ישראל".

במקום נכחה גם איריס עדן, בת זוגו של משה פדר שנהרג מפגיעת טיל קורנט לעבר הרכב שבו נסע במועצה האזורית חוף אשקלון, בשבוע שעבר. בשנת 1997 היא איבדה גם את בעלה, טייס חיל האוויר ישיש עדן, באסון המסוקים. מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, פנה אליה בנאומו ואמר: "ליבנו עם משפחות ההרוגים וכולנו מחזקים את איריס עדן, שנמצאת כאן איתנו וחוותה טרגדיה שנייה".

בצל הכעס על חוק הלאום: טקס הזיכרון בבית העלמין בעוספיא

טקס ממלכתי התקיים גם בבית העלמין הצבאי בעוספיא, שבו מונצחים 429 חללים בני העדה הדרוזית. מרביתם קבורים בבתי עלמין צבאיים ובבתי קברות אחרים ברחבי הארץ.

בית העלמין הצבאי הראשון לבני העדה הדרוזית הוקם בשנות החמישים. הטקס השנתי ייחודי לדרוזים המאמינים בגלגול נשמות, ואינם נוהגים לפקוד בתי קברות. במקביל לקריאת יזכור, קוראים בטקס גם את הפסוקים הראשונים מהפרשה הפותחת את הקוראן, הקדוש גם למאמיני הדת הדרוזית. במהלך הטקס, מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף כמיל אבו רוקון ומפקד מג"ב ניצב יעקב שבתאי הניחו זרים.

טקס יום הזיכרון לחללי צה"ל, חדרה 8 במאי 2019. אתר רשמי
כעס על חוק הלאום ועל השר קרא. טקס הזיכרון בעספיא/אתר רשמי

בעדה כועסים על חוק הלאום ועל הגעת נציג הממשלה, השר איוב קרא מהליכוד, שתומך בחוק. השבוע התקבלו איומים כי ההנהגה הדרוזית תחרים את הטקס ונערכו פניות למזכיר הממשלה ולשרת התרבות והספורט בבקשה להציב נציג ממשלה אחר. אולם, הממשלה לא נענתה, ויו"ר יד לבנים הדרוזי ח"כ לשעבר אמל נסראלדין החליט בסופו של דבר להניח את הפוליטיקה בצד. הכרוז ביקש מהנוכחים לשמור על קדושת המקום ולהימנע מהפרעות למהלך הטקס.

ראש המועצה של עוספיא, השגריר לשעבר בהיג' מנסור, אמר בנאומו: "מתנצל בפני החללים על מדינה שאינה מקיימת את הבטחותיה. חוק הלאום גדע את תקוותינו". מהקהל צעקו לעברו: "כל הכבוד לך, אתה מייצג אותנו". כמה בני משפחות שכולות נטשו את טקס הזיכרון, עם עלייתו של קרא לשאת דברים, במחאה על תמיכתו בחוק הלאום. תא"ל במיל' אמל אסעד, ממובילי המאבק בחוק הלאום, אמר: "באתי לחלוק כבוד לאחיי הנופלים ולהתנצל בפניהם על כך שטרם הצלחנו להביא לתיקון החוק המבדיל אותנו משאר אזרחי המדינה הזו הכל כך יקרה לליבנו, ושלמענה הם הקריבו את חייהם. אני מתבייש שנציג הממשלה לטקס הוא אחד שתמך ללא סייג בחוק המפלה. צר לנו שכך הם פני הדברים. ביום זה אני מבקש לחלוק כבוד ולהביע צער בפני כלל משפחות חללי מערכות ישראל".

טקס הזיכרון המשטרתי: "הגנו בגופם על ערכי המוסר"

מוקדם יותר התקיים בחלקת המשטרה בהר הרצל טקס הזיכרון המשטרתי, לזכרם של 1,498 חללי משטרת ישראל שנפלו במהלך שירותם או בעקבותיו. מאז יום הזיכרון בשנה שעברה נוספו למצבת השכול של משטרת ישראל עוד 11 חללים. הטקס התקיים במעמד מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן, המשפחות השכולות, נציג משרד הביטחון, חברי סגל הפיקוד הבכיר של משטרת ישראל, קצינים ושוטרים.

"אנו מצדיעים היום לרעינו ושותפנו לדרך, 1,498 חללי המשטרה לדורותיהם, בנינו ובנותינו, שנפלו במהלך שירותם הפעיל ובהם - שוטרים, שוטרות, לוחמי מג"ב ומתנדבים, חברים ועמיתים עמם עבדנו, אותם אנו זוכרים תמיד, איתנו בלבנו לעד", אמר כהן במהלך הטקס. "לנגד עינינו עומדים ערכי המוסר והצדק, ערכי היושר, אומץ ואהבת המולדת, עליה הגנו הם בגופם. נזכור כי ביסוד תקומתה, קיומה ובטחונה של מדינת ישראל עומד הציווי של חללינו הנופלים למסירות אין קץ, לגבורה ואהבת הארץ. נזכור זאת ונמשיך בשליחותנו למענם, למעננו ולמען הדורות הבאים".

זהבה שאול ומחט גולני עומדים צפירה בפוריה עילית בצפירה 8 במאי 2019. אתר רשמי
זהבה שאול עומדת עם מח"ט גולני, היום/אתר רשמי
טקס יום הזיכרון לחללי צה"ל, הר הרצל, ירושלים 8 במאי 2019. אלעד מלכה
טקס הזיכרון בהר הרצל, היום/אלעד מלכה
מפקד חיל האוויר, עמיקם נורקין במהלך טקס ההתייחדות לזכר נופלי חיל האוויר במעמד מח"א, הר הטייסים, ירושלים 8 במאי 2019. ראובן קסטרו
מפקד חיל האוויר בהר הטייסים, היום/ראובן קסטרו
טקס ההתייחדות לזכר נופלי חיל האוויר במעמד מח"א, הר הטייסים, ירושלים 8 במאי 2019. ראובן קסטרו
טקס הזיכרון לנופלי חיל האוויר בהר הטייסים, היום/ראובן קסטרו
טקס ההתייחדות לזכר נופלי חיל האוויר במעמד מח"א, הר הטייסים, ירושלים 8 במאי 2019. ראובן קסטרו
טקס הזיכרון לנופלי חיל האוויר בהר הטייסים, היום/ראובן קסטרו
-לקראת יום הזכרון לחללי צה"ל, הכנות בבית עלמין
בקרית שאול ובנחלת יצחק, 7 במאי 2019. ראובן קסטרו
ההכנות לטקס בקריית שאול/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully