וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקביל לקריאות "בוגדים": טקס הזיכרון הישראלי פלסטיני התקיים בת"א

7.5.2019 / 22:31

האירוע נערך זו השנה ה-14 בהשתתפות בני משפחות שכולות ישראלים ופלסטינים. זאת לאחר שבג"ץ קיבל את עתירת המארגנים והורה לנתניהו לאשר כניסתם של מאה פלסטינים. מחוץ למתחם מחו עשרות פעילי ימין וקראו: "בוגדים עוכרי ישראל" ו"טקס לזכרם של רוצחים". חמישה מפגינים נעצרו

צילום: יואב איתיאל, עריכה: איתי עמרם

כ-9,000 בני אדם השתתפו הערב (שלישי) בטקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני בפארק הירקון בתל אביב, זאת לאחר החלטת בג"ץ להתיר את כניסת הפלסטינים. במקביל, עשרות הפגינו מחוץ למתחם האירוע, נשאו דגלי ישראל וקראו: "מוות למחבלים, מוות לשמאלנים" ו"עוכרי ישראל", "שתמותו כולכם בפיגוע", "ימח שמכם וזכרכם", "עוכרי ישראל", "יודו-נאצים", "הומואים" ועוד. בין המפגינים עמדו גם בני משפחות שכולות עם תמונות יקיריהם. חמישה מפגינים נעצרו על ידי המשטרה בשל הפרות סדר.

האירוע התקיים ביוזמת ארגון "לוחמים לשלום" ופורום המשפחות השכולות זו השנה ה-14 בסימן "בגלל הגעגוע, בשביל התקווה", ובמהלכו נשאו דברים בני משפחות שכולות ישראלים ופלסטינים. את הטקס הנחו השחקנית והפובליציסטית מיקה אלמוג והשחקנית סמירה סרייה. כוחות גדולים של משטרה ומשמר הגבול נערכו במקום מבעוד מועד ואבטחו את הטקס. המארגנים הרגיעו את הקהל כי המשטרה תאבטח את דרכי היציאה.

עו"ד איתמר בן גביר, שהפגין גם הוא נגד הטקס, אמר לוואלה! NEWS כי הגיע "למחות נגד ההזיה הזאת - טקס זיכרון לזכרם של מחבלים, רוצחים, כאלה שזרקו אבנים על חיילי צה"ל ועל אזרחים. זו שערורייה, בושה וחרפה". בן גביר התייחס להחלטת בג"ץ ואמר כי "בית המשפט טועה. יש כאן אג'נדה שמאלנית קיצונית, ומרחיקים אותנו למרות חופש הביטוי".

אמיר חלוואי, בן 23 שהגיע מבית לחם, אמר: "כל אחד שידבר בשם עצמו. בחוץ יש כאן כמה מאות ימנים קיצונים, גם אצלנו יש כאלה שלא אוהבים שנסעתי לפה. אבל אני הגעתי בשביל השלום. אין דבר שהוא בלתי אפשרי".

לקריאה נוספת בנושא
נתניהו: איננו ששים אליי קרב, אך נכונות ההקרבה - הערובה לגורלנו
קאסם ממשיך את דרך אביו שנחטף בלבנון: "הוא מולי כשאני מנגן"
13 לאחר שנפל בלבנון: משפחתו של אוהד קיבלה תעודת הערכה על תפקודו

טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני מתנועת לוחמים לשלום ופורום המשפחות השכולות, פארק הירקון, ת״א, 7 במאי 2019. איתן אלחדז, TPS
מוחים מחוץ למתחם הטקס, הערב/TPS, איתן אלחדז

בין הנואמים יובל רחמים, בנו של אברהם רחמים שנהרג במלחמת ששת הימים, חבר בפורום המשפחות השכולות ומכהן כיו"ר פורום ארגוני השלום. "כל שנה אני מגיע לכאן", אמר. "מתרגש להיות עם אלפי האמיצים והאמיצות, שלא פוחדים להאמין שיש דרך אחרת, שיש עם מי לדבר ושלכאב אין לאום ואין דגל".

"הנרטיבים שכולנו נשטפים בהם, כאילו האדמה הזאת שווה דם של בני אדם, הם שקר", סיפר מוחמד דרוויש, נער בן 14 ממחנה הפליטים עאידה, שחברו עבד אל-רחמן שאדי עבדאללה נהרג מכדור תועה ב-2015. "אני מבקש מהדורות הבאים להפסיק להאמין בשקר הזה, שהוא תוצר של אינטרסים של בני אדם, כדי שנפסיק כולנו להיות קורבנות של הסכסוך המתמשך הנוראי הזה. בשמך אני מבקש, עזרו לנו להחזיר את האהבה שנולדנו איתה למקומה, ולזנוח את השנאה והקנאה אשר הורישו לנו".

עוד באותו נושא

זוכרים את הנופלים: יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה

לכתבה המלאה
מוחמד דרוויש ממחנה הפליטים עאידה נושא דברים בטקס הזיכרון הישראלי פלסטיני, 7 במאי 2019. איתן אלחדז, TPS
"מבקש מהדורות הבאים לזנוח את השנאה". מוחמד דרוויש/TPS, איתן אלחדז

מפיקי האירוע מסרו כי המשתתפים "אלה ישראלים ופלסטינים המאמינים כי על שני הצדדים מוטלת החובה לפעול לסיום מעגל הדמים והשכול, לקחת אחריות לגורלם ולפתור את הסכסוך בדרכי שלום בכדי למנוע קרבנות נוספים". לדבריהם, "הטקס הוא דרך מיוחדת בה בחרו תנועת לוחמים לשלום ופורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני, לציין את זכרם של קורבנות הסכסוך ואת הכאב המשותף".

עוד הוסיפו כי "הטקס, מעבר להיותו טקס זיכרון, הפך לסמל ולאמירה הציבורית האמיצה של כל מי שרוצה לבחור בדרך השלום על פני דרך המלחמה. דווקא בשעה הזו, בשבוע שבו משפחת השכול הישראלית והפלסטינית, גדלה, יש צורך באמירה ברורה והמהדהדת: כן לתקווה ולפיוס, לא לייאוש ולשכול".

טקס הזיכרון הישראלי פלסטיני בתל אביב, 7 במאי 2019. איתן אלחדז, TPS
טקס יום הזיכרון הישראלי פלסטיני, הערב/TPS, איתן אלחדז
) טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני מתנועת לוחמים לשלום ופורום המשפחות השכולות, פארק הירקון, ת״א, 7 במאי 2019. יואב איתיאל
מחאה מחוץ לטקס, הערב/יואב איתיאל

האירוע התרחש בצל המחלוקת שהתעוררה אתמול, כשבג"ץ קיבל את עתירת המארגנים והורה לראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו לאפשר את כניסתם של מאה פלסטינים לאירוע. הרכב השופטים שדן בעתירה היה יצחק עמית, ענת ברון ודפנה ברק ארז. בפסיקה הוסיף השופט עמית כי "אף הופתענו ללמוד מתוך תגובת המשיבים, כי למרות פסק הדין בעתירה הקודמת, המשתתפים בטקס המשותף לא נכללו בתוך הרשימה הארוכה של 'האוכלוסיות שהוחלט להחריג מן הסגר' ביום הזיכרון וביום העצמאות".

בתגובה להחלטת בג"ץ אמר נתניהו כי היא "שגויה ומאכזבת. אין מקום לטקס זיכרון שמשווה בין דם בנינו לדמם של מחבלים. לכן סירבתי לאפשר את כניסתם של משתתפי הטקס". יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ', התייחס אף הוא להחלטה. לדבריו, "בג"ץ מחייב להכניס למדינת ישראל אנשים מהצד של האויב לטקס של ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל".



(עדכון ראשון: 19:09)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully