וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג האופוזיציה בוונצואלה: לא שולל פעולה צבאית של ארה"ב

לאחר כישלון המרד במדורו, אמר גוואידו כי כל הצעה כזו מצד ממשל טראמפ תעלה לאישור הפרלמנט. לדבריו, זו לא תהיה פעולה חד-צדדית, אלא בשיתוף כוחות מקומיים. עם זאת, קריאתו להפגנות גדולות לא התממשה. במקביל, מדורו קרא לצבא להיערך למתקפה צבאית אמריקנית

צילום: רויטרס

מנהיג האופוזיציה של ונצואלה, חואן גוואידו, אמר כי הוא לא שולל את האפשרות שצבא ארצות הברית יסייע לו להדיח את הנשיא ניקולס מדורו. בריאיון לעיתון וושינגטון פוסט, שפורסם אתמול (שבת) אמר כי כל הצעה כזו מצד ממשל טראמפ תידרש לקבל את אישור האסיפה הלאומית שבראשה הוא עומד.

גוואידו, שמוכר כנשיא הזמני על ידי ארצות הברית וכ-50 מדינות נוספות מאז הכרזתו מינואר כי שלטונו של מדורו הסוציאליסטי לא לגיטימי, ניסה לפתוח ביום שלישי בהתקוממות צבאית. הוא הודה אחרי כישלונו כי המהלך זקוק לתמיכה נוספת מצד הכוחות המזוינים, שרובם עדיין נותרו נאמנים למדורו. עם זאת, הוא אמר כי הוא צופה עריקות רבות נוספות משורות הצבא.

לדבריו, כל עזרה מצד צבא ארצות הברית לא תהיה פעולה חד-צדדית שלו, אלא יחד עם כוחות מקומיים. הוא לא פירט מעבר לכך, אך בירך על הדיונים בארצות הברית על אודות אפשרויות צבאיות נגד משטר מדורו, משום שלדבריו גם תנועתו שוקלת את כל האפשרויות.

גוואידו אמר כי התכנית נותרה להגיע לנאמני מדורו, בשילוב הגברת הלחץ הבינלאומי על הממשלה והמשך ההפגנות. הוא אמר שבעוד שההתקוממות הלא מוצלחת הראתה כי האופוזיציה אינה חזקה כפי שהוא קיווה, היא גם הוכיחה שמדורו חלש יותר מהצפוי.

לקריאה נוספת:
ניסיון הפיכה רשלני: ההימור המסוכן של מנהיג האופוזיציה בוונצואלה
מדורו הכריז: "הבסנו את המרד של האופוזיציה"
מפגינים נדרסו: עשרות פצועים בעימותים בוונצואלה אחרי הכרזת המרד

מנהיג האופוזיציה של ונצואלה, חואן גוואידו, בקראקס, 3 במאי 2019. רויטרס
הודה באכזבתו מתמיכת הצבא. גוואידו בקראקס, שישי/רויטרס

במקביל, מדורו קרא אתמול לצבא להיות מוכן למתקפה צבאית אפשרית של ארצות הברית. בנאום שנשא מבסיס צבאי במדינת המחוז קוחדס שבצפון-מערב המדינה, כשלצדו שר ההגנה ולדימיר פדרינו ומולו כ-5,000 חיילים, קרא להם מדורו להיות מוכנים "להגן על המולדת עם כלי הנשק שבידיכם אם יום אחד האימפריה האמריקנית תעז לגעת במדינה הזאת, באדמה הקדושה הזאת".

מדורו אמר כי הוא דורש את נאמנותם של מפקדי הצבא. "אני סומך עליכם, אבל שומר על עיניים פקוחות. קומץ של בוגדים לא יכול לפגוע בכבוד, באחדות ובתדמית של הכוחות המזוינים" אמר הנשיא. הוא גם התאבל על מותם של שבעה חיילים בהתרסקות מסוק, שהיה בדרכו לבסיס לצורך השתתפות בתרגיל צבאי.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"משהו גדול יותר יקרה בקרוב"

ההכרזה של גוואידו בן ה-35 מינואר כי שלטונו של מדורו, שמכהן כנשיא מאז 2013 אך כהונתו השנייה לא זוכה ללגיטימיות מצד המערב, הכניסה את ונצואלה לסחרור פוליטי חדש, שהעמיק את המשבר הכלכלי החריף ממילא.

באכזבה נוספת עבורו, קריאתו לאזרחים לצאת ולהפגין בבסיסי הצבא הסמוכים אליהם כדי לשכנע את כוחות הביטחון לנטוש את מדורו לא נחלה הצלחה. "המטרה היא להעביר את המסר שלנו מבלי ליפול לעימותים או לפרובוקציות", כתב גוואידו בחשבון הטוויטר שלו לפני תחילת ההפגנות שלא קיבלו מומנטום.

כמה מאות אנשים בלבד יצאו להפגין, ובאחד המוקדים, בברקיסימיטו שבצפון-מזרח המדינה, המשמר הלאומי הדף את המפגינים עם גז מדמיע. בקראקס, ארבע קבוצות קטנות של מפגינים צעדו לעבר ארבעה בסיסים שונים. "אנחנו מבקשים מהכוחות המזוינים לעזור לנו לשים קץ לרודנות ולהצטרף אל העם", אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית אחת המפגינות, דינה אלונסו בת ה-53 מחוסרת העבודה.

ביום שלישי הכריז גוואידו על "השלב הסופי" בהפלתו של מדורו, כשלצדו חיילים מורדים בבסיס חיל האוויר לה קרלוטה בבירה. עם זאת, השלטונות דיכאו זאת במהירות, בתום כיומיים של עימותים שבהם נהרגו לפחות ארבעה בני אדם ועוד מאות נפצעו. בנוסף לכך, 25 מורדים נמלטו לשגרירות ברזיל, התומכת באופוזיציה, בזמן שלאופולדו לופז, אחד מבכירי האופוזיציה ששוחרר ממעצר בית על ידי הקושרים, ביקש מקלט בשגרירות ספרד.

"אני לא חושב שזה יוביל להתפרקות הצבא, אבל זה יתרום למשהו גדול יותר שיקרה בקרוב", אמר מרקוס רודריגס, עורך דין בן 24, מחוץ לבסיס חיל האוויר.

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו בנאום בפני חיילים בבסיס באל פאו, 4 במאי 2019. רויטרס
קורא לצבא לשמור על נאמנות. מדורו בנאום בפני אלפי חיילים, אתמול/רויטרס

בארצות הברית שבו להביע תמיכה בגוואידו אתמול, כששר החוץ מייק פומפאו פרסם סרטון ובו קרא לאזרחי ונצואלה: "הזמן להחלפת השלטון הוא עכשיו. אתם יכולים לדרוש מהמוסדות שלכם, מהצבא שלכם ומהמנהיגים שלכם לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר ולדרוש את החזרת הדמוקרטיה. ארצות הברית עומדת בנחישות יחד אתכם במסע שלכם".

פומפאו מוביל את הקו הנצי בממשל, והוא האשים בשבוע שעבר את רוסיה בהכשלת המרד כששכנעה את מדורו שלא לעזוב לגלות בקובה, אחת מבעלות בריתו המרכזיות. במוסקבה הכחישו זאת, וביום שישי שוחח טראמפ עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על המשבר בוונצואלה והתבטא בצורה מתונה יותר.

בעוד שארצות הברית מתעקשת כי ימיו של מדורו ספורים, מומחים אחרים אומרים כי האפשרויות שלה מוגבלות וכי וושינגטון העריכה יתר על המידה את כוחו של גוואידו. מדורו עדיין נהנה מתמיכתן של רוסיה, סין, טורקיה ואיראן.

חיילים מול מפגינים בבירת ונצואלה, קראקס, 4 במאי 2019. רויטרס
רק כמה מאות יצאו לרחובות. מפגינים מול חיילים בקראקס, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully