וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדורו הכריז: "הבסנו את המרד של האופוזיציה"

נשיא ונצואלה טען כי כוחות הביטחון הגיבו ב"עצבי פלדה, קור רוח מקסימלי ופעולה יעילה" נגד ניסיון ההפיכה שהוביל חואן גוואידו. הוא הבטיח כי "ונצואלה לעולם לא תיכנע לכוחות אימפריאליסטיים". עשרות נפצעו בעימותים, עריקים מצבא ונצואלה ביקשו מקלט בשגרירות ברזיל

עריכה: ניב מעוז

בהופעה ראשונה מאז הכרזת ההתקוממות הצבאית נגדו, הודיע הלילה (רביעי) נשיא ונצואלה ניקולס מדורו בנאום לאומה כי המרד שהוביל מנהיג האופוזיציה חואן גוואידו "הובס". מדורו אמר כי ממשלתו תמשיך להיות עם ידה על העליונה, וכי ונצואלה לעולם לא תיכנע ל"כוחות אימפריאליסטיים". לטענתו, "הממשלה הגיבה בעצבי פלדה, בקור רוח מקסימלי ובפעולה אפקטיבית" אל מול קבוצה קטנה שרצתה למלא את ונצואלה באלימות.

מדורו האשים את הכוחות האימפריאליסטיים ב"ניסיונת להפיל ממשלה לגיטימית על מנת לשעבד את ונצואלה". הוא הסביר כי "עמדנו בפני כמה ניסיונות הפיכה, לאור המאמצים האובססיביים של הימין בוונצואלה, האוליגרכיה הקולומביאנית והאימפריה האמריקנית". הוא הכחיש גם כי בסיס חיל האוויר שממנו דיבר גוואידו מוקדם יותר עבר לשליטת האופוזיציה, ובירך את "הפיקוד הצבאי הבכיר על אומץ ליבו בהגנתו על השלום".

גוואידו, שהיה זה המהלך הנועז ביותר שלו מאז הכריז על עצמו נשיא זמני לפני שלושה חודשים, טען מצדו כי למדורו אין את תמיכת הצבא. הוא הכריז כי היום תתקיים ההפגנה "הגדולה ביותר" בתולדות ונצואלה, שמציינת 1 במאי, חג הפועלים. יהיה זה מבחן כוח עבורו, ותמיכה של איגודי עובדים, הנחשבים לעמוד התווך של המשטר, תהיה חיונית.

עוד בנושא:
מנהיג האופוזיציה בוונצואלה קורא להפיכה: התחלנו בשלב הסופי להפלת מדורו

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו מדבר בארמון בקראקס עם בכירים בצבא ובממשלתו ב-1 במאי 2019. רויטרס
"מנסים לשעבד את ונצואלה". מדורו, היום/רויטרס

נאומו של מדורו מגיע על רקע העימותים שפרצו במדינה בין כוחות הביטחון הנאמנים למשטרו לבין מפגינים התומכים באופוזיציה, במהלכם נפצעו עשרות בני אדם. נשיא ונצואלה כינה את לאופולדו לופז, אחד ממנהיגי האופוזיציה, "פשיסט", אחרי שצולם אתמול לצדו של גוואידו - אף על פי שהוא אמור להיות במעצר בית.

מדורו ציין כי חלק מאנשי הצבא שהיו מעורבים במרד נמלטו לשגרירות ברזיל בקראקס. בהמשך לדבריו, דוברו של נשיא ברזיל הודיע כי יותר מ-20 חיילים בצבא מוונצואלה ביקשו מקלט בשגרירות הברזילאית בבירה. אולם, לדבריו, לא היו ביניהם קצינים בכירים. ברזיל הבהירה כי היא תומכת בגוואידו, אך היא לא תתערב צבאית בוונצואלה.

עוד באותו נושא

מפגינים נדרסו: עשרות פצועים בעימותים בוונצואלה אחרי הכרזת המרד

לכתבה המלאה

עשרות נפצעו בעימותים

גוואידו הופיע אתמול לצד חיילים בבסיס הצבאי בבירה קראקס וקרא לאזרחים ולכוחות הצבא להצטרף אליו בהפלת המשטר הסוציאליסטי. למרות הודעתו, לא נרשמה עד כה תנועה צבאית של ממש אל שורותיו, ומדורו הכריז כי מנהיגי הצבא נותרו נאמנים לו. בממשלה כינו זאת ניסיון הפיכה של "קבוצת בוגדים קטנה" ובעלי בריתה של ונצואלה, בהן רוסיה וטורקיה, גינו את המהלך הדרמטי של האופוזיציה והאשימו אותה בעידוד אלימות. האו"ם, מקסיקו ומדינות אחרות, בהן ספרד, קראו לצדדים לפתוח בדיאלוג.

מנהיג האופוזיציה של ונצואלה, חואן גוואידו, קרא לכל כוחות הצבא להצטרף אליו כדי לסיים את שלטונו של הנשיא ניקולס מדורו. רויטרס
קרא לאזרחים להצטרף אליו בהפלת המשטר. גוואידו/רויטרס

ברחובות קראקס דיווחו על חילופי אש, לאחר שעשרות חיילים שליוו את מדורו ירו לעבר הכוחות הנאמנים לו. באחד המקרים נצפה רכב צבאי שועט לעבר מפגינים שהשליכו לעברו סלעים, ובתיעוד שפורסם ברשתות החברתיות נראה כלי רכב של המשמר הלאומי של ונצואלה דורס מפגינים.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איים הלילה להטיל סנקציות ואמברגו על קובה אם לא תפסיק את תמיכתה הצבאית במשטרו של מדורו. "אם חיילים קובנים לא יפסיקו במידית את פעילותם הצבאית לצורך גרימת מוות והרס לוונצואלה, יוטלו אמברגו מלא, יחד עם סנקציות בדרגים גבוהים, על האי קובה", כתב טראמפ בטוויטר.

שר החוץ שלו, מייק פומפאו, אמר כי מדורו היה מוכן לעזוב את המדינה אתמול בבוקר לאור ההתקוממות, אך ביטל את תכניותיו בעקבות התערבותה של רוסיה. "היה להם מטוס בהיכון על מסלול. הוא היה מוכן לעזוב הבוקר, כפי שאנחנו מבינים. הרוסים אמרו שעליו להישאר", טען פומפאו בריאיון ל-CNN. מדורו הכחיש את הדיווח.

הפגנה בקראקס, ונצואלה ברקע קריאתו של מנהיג האופוזיציה, גוואידו להפיל את שלטונו של הנשיא המכהן, ניקולס מדורו 30 באפריל 2019. רויטרס
עשרות נפצעו. עימותים בקראקס, אתמול/רויטרס

גוואידו הכריז על עצמו כנשיא זמני בחודש ינואר וקיבל מאז הכרה של עשרות מדינות, בראשן ארצות הברית. בממשלת ונצואלה גינו את גוואידו, שלקח הימור גדול בניסיון לשבור את הקיפאון הפוליטי והוביל את המדינה למשבר חדש. עד עתה נותרה צמרת הצבא נאמנה למדורו, שעדיין נהנה מתמיכתן של רוסיה ושל סין, ועריקתה לשורות האופוזיציה הכרחית כדי להחליף את השלטון.

ונצואלה סובלת מאינפלציה של יותר משני מיליון אחוז, שהחריפה את המשבר ההומניטרי במדינה. יותר משלושה מיליון אזרחים נמלטו ממנה מאז 2015, וקיים מחסור חמור במזון ובתרופות. מדורו אומר כי ממשלתו היא קורבן של "מלחמה כלכלית" שמנהלים יריביו הפוליטיים, והוא מאשים את ארצות הברית במצב בשל הסנקציות שהטילה על המגזר הפיננסי ועל מגזר הנפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully