וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג האופוזיציה בוונצואלה קורא להפיכה: התחלנו בשלב הסופי להפלת מדורו

גוואידו קרא לכל החיילים להצטרף אליו כדי להפיל את הנשיא, אחרי שכוחות מורדים השתלטו על בסיס בבירה. המהלך הנועז של מי שהכריז על עצמו נשיא זמני קיבל את תמיכת ארה"ב ושכנותיה של ונצואלה, אך המשטר אמר כי זהו ניסיון הפיכה שייכשל. "אנחנו ננצח", הכריז מדורו

עריכה: ניב מעוז

מנהיג האופוזיציה של ונצואלה, חואן גוואידו, קרא היום (שלישי) לכל כוחות הצבא להצטרף אליו כדי לסיים את שלטונו של הנשיא ניקולס מדורו. בסרטון שפורסם בטוויטר, נראה גוואידו לצד לאופולדו לופז, אחד ממנהיגי האופוזיציה שאמור להיות במעצר בית, אחרי ששוחרר על ידי כוחות חמושים. גוואידו אמר כי הוא נמצא בבסיס חיל האוויר לה קרלוטה בבירה קראקס, ובמשטר אמרו כי מדובר בניסיון הפיכה שנכל.

בסוכנות הידיעות רויטרס דווח על חילופי אש בין הצדדים מחוץ למקום, אחרי שעשרות חיילים שליוו את מדורו ירו לעבר כוחות הנאמנים למדורו. באחד המקרים נצפה רכב צבאי שועט לעבר מפגינים שהשליכו לעברו סלעים. עם זאת, כמה שעות אחרי ההכרזה, לא נצפתה תנועה צבאית נוספת בבירה ועדי ראיה דיווחו כי גוואידו עזב את המקום. בשלב זה, גם לא דווח על נפגעים. "הכוחות המזוינים לקחו את ההחלטה הנכונה, והם סומכים על תמיכת העם בוונצואלה", אמר גוואידו, שהכריז על עצמו נשיא זמני בינואר וקיבל מאז הכרה של עשרות מדינות, בראשן ארצות הברית.

בממשלת ונצואלה גינו את גוואידו, שלקח הימור גדול בניסיון לשבור את הקיפאון הפוליטי והוביל את המדינה למשבר חדש. מדורו שיבח את הנהגת הצבא ואמר כי נותרה נאמנה לו. "עצבים מפלדה", כתב הנשיא הסוציאליסטי בטוויטר. "אני קורא לתמיכה עממית מקסימלית כדי להבטיח את ניצחון השלום. אנחנו ננצח".

לקריאה נוספת בנושא
ילדים מורעבים אוכלים מהפחים: הצלב האדום מכין סיוע לוונצואלה
פסילה של 15 שנה: ונצואלה אסרה על גוואידו לכהן במשרה ציבורית
רוסיה משיבה לטראמפ: נוכחותנו בוונצואלה לא מאיימת על אף אחד

מנהיג האופוזיציה של ונצואלה, חואן גוואידו, עם כוחות צבא בבסיס בבירה קראקס, 30 באפריל 2019. רויטרס
מהלך דרמטי להחלפת השלטון. גוואידו בבסיס בקראקס, היום/רויטרס

עד עתה נותרה צמרת הצבא נאמנה למדורו, שעדיין נהנה מתמיכתן של רוסיה ושל סין, ועריקתה לשורות האופוזיציה הכרחית כדי להחליף את השלטון. שר המידע חורחה רודריגס אמר כי מדובר ב"ניסיון הפיכה של קבוצת בוגדים קטנה".

שר ההגנה ולדימיר פדרינו אמר כי הכוחות המזוינים נותרו מחויבים "להגן בנחישות על ממשלתו הלגיטימית" של מדורו. בסדרת הודעות בטוויטר, הוא אמר כי כל יחידות הצבא דיווחו על שגרה בבסיסים ברחבי המדינה. דיוסדאדו קבאייו, שעומד בראש האסיפה החוקתית הנשלטת על ידי מדורו, טען שהאופוזיציה לא הצליחה להשתלט על הבסיס ודחק בנאמני הנשיא לצעוד לארמון הנשיאות בבירה.

בשבועות האחרונים יצא גוואידו, המשמש יו"ר האסיפה הלאומית הנשלטת על ידי האופוזיציה, שוב ושוב מחוץ לקראקס כדי להפעיל לחץ על מדורו. מחר, 1 במאי, מתכנן מדורו את "הצעדה גדולה ביותר בהיסטוריה של ונצואלה", חלק ממה שהוא מכנה "השלב המכריע" במאמציו להחליף את מדורו ולקיים בחירות חדשות.

ונצואלה סובלת מאינפלציה של יותר משני מיליון אחוז, שהחריפה את המשבר ההומניטרי במדינה. יותר משלושה מיליון אזרחים נמלטו ממנה מאז 2015, וקיים מחסור חמור במזון ובתרופות. מדורו אומר כי ממשלתו היא קורבן של "מלחמה כלכלית" שמנהלים יריביו הפוליטיים, והוא מאשים את ארצות הברית במצב בשל הסנקציות שהטילה על המגזר הפיננסי ועל מגזר הנפט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

תחמושת מחוץ לבסיס בקראקס

בבית הלבן אמרו כי הנשיא דונלד טראמפ עוקב מקרוב אחרי המצב בוונצואלה. "הנשיא תודרך ואנחנו עוקבים אחרי המצב", נמסר.

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון בולטון הפגין תמיכה בקריאתו של גוואידו להדחת מדורו. "כוחות הביטחון חייבים להגן על החוקה ועל העם בוונצואלה. עליו לעמוד לצד האסיפה הלאומית והמוסדות הלגיטימיים ונגד דיכוי הדמוקרטיה", צייץ בולטון בחשבון הטוויטר שלו.

מנהיגי המדינות השכנות, המתנגדות למדורו, הביעו תמיכה גם הן ביוזמה של מנהיג האופוזיציה לאסוף את תמיכת הכוחות המזוינים. נשיא קולומביה, אייוון דוקה, קרא לצבא לתמוך בו. מנגד, קובה ובוליביה, בעלות בריתה האזוריות של ונצואלה, גינו את הניסיון להתקוממות צבאית.

ברוסיה, דובר הקרמלין אמר כי הנשיא ולדימיר פוטין דן במצב בוונצואלה בישיבה של המועצה לביטחון לאומי, "שהקדישה תשומת לב רבה לדיווחים על ניסיון הפיכה במדינה הזאת". הוא לא פירט מעבר לכך. בחודשים האחרונים פרסה מוסקבה כוחות צבא בוונצואלה, למרות אזהרותיה של וושינגטון.

ניקולס מדורו, נשיא ונצואלה, 27 באפריל 2019. רויטרס
הלחץ על המשטר גדל. מדורו, השבוע/רויטרס

מדורו טוען שגוואידו הוא "בובה" אמריקנית שרוצה להפילו בהפיכה. יועצו הבכיר נעצר, גוואידו איבד את חסינותו הפרלמנטרית והרשויות פתחו נגדו בשורת חקירות. המשטר אף אסר עליו לצאת מחוץ לגבולות המדינה, אולם מנהיג האופוזיציה עשה זאת בכל זאת. בשבוע שעבר הוא אמר כי יועצו בקונגרס נעצר וכי 11 מחברי הצוות שלו זומנו לחקירה בפני שירותי המודיעין "סבין".

לאופולדו לופז, בכיר באופוזיציה של ונצואלה, בבסיס בבירה קראקס, 30 באפריל 2019. רויטרס
שוחרר ממעצר בית. לאופלדו לופז, היום/רויטרס

לופז, שנראה לצדו של גוואידו, הועבר למעצר בית ב-2017, שלוש שנים אחרי שהיה בכלא בשל ארגון הפגנות נגד מדורו. הוא נחשב למורה הרוחני של גוואידו. "היום העם מאוד ברור - דברים צריכים להשתנות", אמר לופז. "העם והכוחות המזוינים הולכים לשים סוף לשלטון הלא חוקי, להקים ממשלת מעבר ולארגן בחירות חופשיות", הדגיש, לקול קריאות "חירות, ונצואלה".

(עדכון ראשון: 13:07)

הפגנה בקראקס, ונצואלה ברקע קריאתו של מנהיג האופוזיציה, גוואידו להפיל את שלטונו של הנשיא המכהן, ניקולס מדורו 30 באפריל 2019. רויטרס
מפגינים בקראקס, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully