וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיאבון לדולרים: בחמאס זיהו הזדמנות לסחוט את ממשלת נתניהו

4.5.2019 / 16:57

ההסלמה המבוקרת שמנהל הארגון מעזה אינה רק תגובה להרג שניים מאנשי הזרוע הצבאית, אלא החלטה להפעיל מנופי לחץ על ישראל מחשש להידרדרות כלכלית. עם יום העצמאות והאירוויזיון בפתח, בחמאס רוצים לנצל את דפוס הפעולה של ממשלת נתניהו כדי לדרוש: Show me the money

שי מכלוף

בנקודה מסוימת במהלך הלילה (שבת), נראה שהתקבלה בחמאס החלטה לצאת להסלמה מבוקרת מול ישראל. זה התחיל עם ירי רקטות לעבר עוטף עזה והמשיך צפונה לכיוון אשדוד. ניתן לשער, על פי הנחיית עיריית באר שבע לפתוח את המקלטים בעיר, שהארגון מתכנן להרחיב עוד יותר את רדיוס הירי. לא מדובר רק בתגובה להרג שניים מאנשי הזרוע הצבאית, אתמול בשעות אחר הצהריים; מדובר בהחלטת חמאס לנסות לייצר הישג נוכח מצב שבו, להבנתם, ניתן לסחוט את ישראל לוויתורים ולהישגים משמעותיים - ובראשם הכנסת הכסף הקטארי לרצועה. חמאס מוכן להסתכן בהרחבת המערכה, מתוך הימור שממשלת ישראל צמאה להפסקת אש בעיתוי הנוכחי.

עשרת הימים הקרובים צפויים להיות לא פשוטים בכלל במציאות המתוחה בין ישראל לבין חמאס, שכבר מריח את הדם. בעוד ארבעה ימים תציין מדינת ישראל את יום הזיכרון וערב יום העצמאות, ימים שבהם לא נראה שראש הממשלה בנימין נתניהו ירצה להגיע להסלמה כוללת בדרום. בעוד עשרה ימים, 14 במאי, יציינו הפלסטינים את יום הנכבה, יום אסונם, בעוד שבישראל יתחיל חצי גמר האירוויזיון, ועיניהם של לא מעט אנשים מכל רחבי העולם יופנו לתל אביב.

עוד בוואלה! NEWS:
150 רקטות נורו לדרום ולאזור בית שמש; צה"ל תקף עשרות יעדים בעזה
הג'יהאד מאיים: "מעגל האש מתרחב"; מצרים פועלת למנוע הידרדרות
גנץ: "ממשלת ישראל חייבת לבחור כיוון אסטרטגי ובלתי סחיט"

נזקי פגיעת הרקטה בבית בחוף אשקלון 4 במאי 2019. ראובן קסטרו
הזמנות לחמאס לייצר מנופי לחץ על ישראל. נזקי פגיעת הרקטה בבית בחוף אשקלון, היום/ראובן קסטרו

הארגון חש שנוכח קיומו של האירוויזיון בישראל, עומדת בפניו הזדמנות אמיתית לייצר מנופי לחץ על ישראל ולהשיג ויתורים משמעותיים בשטח. או במילים אחרות, לסחוט את ישראל. בחמאס רוצים כסף ועוד כסף. ואם מישהו תוהה מהיכן נובע האומץ הזה - הרי ששורש הרע טמון באותה החלטה אומללה של נתניהו לפני כחצי שנה, לאפשר העברת 15 מיליון דולר במזומן בחודש מקטאר לקופת חמאס. המהלך, כפי שמתברר, יצר לא מעט תיאבון אצל הארגון העזתי.

המפתח לרגיעה, כמו תמיד לאחרונה, נמצא במצרים. בקהיר, מנהלים ראשי חמאס והג'יהאד שיחות עם אנשי המודיעין הכללי המצרי על הפסקת אש. הדרישה שתתנוסס ככותרת מעל השיחות בקהיר היא שישראל תאפשר העברה של מיליוני דולרים מקטאר לרצועת עזה בתמורה לשקט. בחמאס קוראים לזה "השלב השני של ההבנות". מדובר בהמשכו של אותו הסכם ההבנות החשאי, שפרטיו המדויקים נותרו לא ברורים, בין חמאס לישראל בתיווך מצרי ערב הבחירות בישראל, שיצרו שקט יחסי בגבול עזה. מרחב הדיג הורחב, נרשמה הקלה מסוימת במעבר סחורות, וכעת - אומר חמאס - על ישראל להמשיך לשלב השני, שמשמעותו הכנסה של הכספים הקטאריים. קשה לומר אם מדובר בכסף שיועבר למשכורות או למשפחות עניות דרך האו"ם, אך הדרישה היא אותה דרישה. "Show me the money", אומר חמאס. אם דפוס הפעולה של ממשלת נתניהו החדשה יהיה דומה לקודמתה, הרי שהוא צפוי לקבל את הכסף רגע לפני יום העצמאות.

עוד באותו נושא

הירי מעזה: אישה נפצעה קשה בקריית גת, פצוע בינוני באשקלון

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו  ונשיא המדינה ראובן ריבלין במהלך אירוע הנצחה למשפחות השכולות, בנייני האומה, ירושלים 14 באפריל 2019. ראובן קסטרו
לפי דפוס הפעולה של ממשלתו, הכסף צפוי להגיע רגע לפני יום העצמאות. נתניהו/ראובן קסטרו

ניסיון הסחיטה של חמאס אינו נובע מסתם תאוות בצע צרופה, לפחות לא רק ממנה. בארגון מבינים שבציבור העזתי יש ציפייה מסוימת להישגים כלכליים ואזרחיים בתמורה למהלך שהוביל להרגעת ההפגנות על הגדר. הרחבת מרחב הדיג, ולאחר מכן צמצומו בעקבות ירי הרקטה השבוע, אינם מספקים מבחינת הארגון. המצב של כלכלת עזה ממשיך להיות בכי רע. שיעור האבטלה חצה את ה-50%, ובקרב האקדמאים עומד על קרוב ל-70%. אלה מספרים דמיוניים שמתחברים לצמצום של משכורות פקידי הרשות - לא רק אלה שבגדה, אלא גם אלה שבעזה, לקיצוץ האמריקני בסיוע לפרויקטים שונים בעזה, ובכלל זה הסוכנות לסעד וסיוע לפליטים פלסטיניים של האו"ם - אונר"א.

במילים הכי פשוטות: בחמאס חוששים מהמשך ההידרדרות הכלכלית, ורואים הזדמנות לקבל את הכסף מקטאר דרך ישראל. האם משמעות הדבר היא שחמאס יהדק מעט את החגורה בארגון ויקצץ בתקציב הזרוע הצבאית לדוגמה? לא ממש. הארגון ממשיך להטיל שלל מיסים על תושבי הרצועה, שנועדו לשמן את מוסדות הארגון, ובכלל זה את הזרוע הצבאית.

שיגור רקטה מעזה 4 במאי 2019. רויטרס
ירי רקטה מעזה, היום/רויטרס
הפגנת תומכי חמאס ברצועת עזה, 24 בפברואר 2019. AP
הארגון חושש מהמשך ההידרדרות הכלכלית, אך ממשיך להטיל מסים. הפגנת תומכי חמאס בעזה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully