וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל אבטחה: התקציב למיגון התעכב, ובית הכנסת בקליפורניה נותר חשוף

2.5.2019 / 18:18

הכניסה הראשית לבית חב"ד בפוויי הוגדרה כנקודת תורפה ביטחונית כבר בשנה שעברה - אך התקציב להתקנת שערים הועבר רק בחודש מרץ, חצי שנה אחרי אישורו. "מן הסתם לא הייתה לנו הזדמנות להשתמש בו", הסבירו. כעת שוקלים בבית הכנסת להציב מאבטחים במקום

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

בבית הכנסת בקליפורניה, שבו נרצחה לורי גילברט קיי ונפצעו שלושה מתפללים נוספים, אמרו היום (חמישי) לסוכנות הידיעות אי-פי כי אושר תקציב של 150 אלף דולר לשיפור האבטחה במקום כבר בחודש ספטמבר, אך הם קיבלו אותו רק בחודש מרץ האחרון. הרב שמחה בקמן טען כי לא היה מספיק זמן כדי להשתמש בתקציב על מנת לשפר את ביטחונו של בית הכנסת לפני הירי ביום שבת האחרון.

היורה, ג'ון ארנסט, נכנס לבית הכנסת של בית חב"ד בעיירה פוואי שבדרום המדינה דרך הכניסה הראשית כשהוא חמוש ברובה חצי-אוטומטי. מנהיגים דתיים אמרו כבר בשנה שעברה כי מדובר בנקודת תורפה מבחינה ביטחונית. בית הכנסת פנה לקבלת מענק פדרלי להתקנת שערים ודלתות בטיחותיות יותר, אך קיבלו אותו לבסוף רק אחרי חודשים מאז שאושר. "מן הסתם לא הייתה לנו הזדמנות להשתמש עדיין במענק", אמר הרב לסוכנות הידיעות אי-פי.

לקריאה נוספת:
ה-FBI על הירי בבית הכנסת: קיבלנו התרעה של חמש דקות, אבל זה היה מאוחר מדי
הירי בבית הכנסת בקליפורניה: החשוד פעל לבדו, ולא במסגרת ארגון
אחרי הירי בבית הכנסת: היהודים בקליפורניה מנסים לאחות את השברים

זירת בית הכנסת בסן דייגו קליפורניה - ה-27 לאפריל 2019. AP
הכניסה הוגדרה כנקודת תורפה. בית הכנסת שבו אירע הירי/AP

הרב בקמן, שמפקח על מענקים ביטחוניים ל-207 בתי חב"ד ברחבי קליפורניה, סירב למסור פרטים על שיפורים ביטחוניים המתוכננים להיעשות בעקבות הירי. עם זאת, הוא אמר כי נשקל להשתמש בכסף לצורך הצבת מאבטחים.

חמישה ימים חלפו מאז תפילת הפסח שבמהלכה קיי נורתה למוות במבואת המבנה, ונפצעו הרב ישראל גולדשטיין, הילדה הישראלית נויה דהאן בת השמונה ודודה, אלמוג פרץ. מאז הטבח בפיטסבורג, שבו נרצחו 11 מתפללים בבית הכנסת "עץ החיים" בחודש אוקטובר האחרון, ביקשו רבנים מהמתפללים המאומנים לכך לשאת נשק במהלך התפילות. בקהילה קיבלו תדרוך גם מעיירת פוואי על התמודדות עם אירועי ירי.

עוד באותו נושא

50 כדורים ורובה שנרכשו כחוק: היורה מקליפורניה מכחיש את האישומים

לכתבה המלאה
ג'ון ארנסט הנאשם בירי בבית הכנסת בבית חב"ד בפווי שבקליפורניה בבית המשפט בסן דייגו ב-30 באפריל 2019. רויטרס
עשוי לעמוד בפני עונש מוות. ארנסט/רויטרס

אחד המתפללים, קצין סיור שלא היה במשמרת, ירה לעבר רכבו של היורה בעת שנמלט מהמקום. התובעים אמרו כי ארנסט בן ה-19 "התכוון לפגוע ביהודים", אחרי שבחודש שעבר הצית מסגד, וכן בהמשך למניפסט אנטישמי ולאומני שפורסם באינטרנט תחת שמו באותו היום. ארנסט, שהכחיש את האישומים נגדו, עשוי לעמוד בפני עונש מוות.

בית הכנסת, שדלתותיו היו פתוחות כדי לקבל את המתפללים, נבנה לפני שני עשורים עם אמצעי בטיחות שכללו מצלמות אבטחה, אך החל להגביר את צעדיו ב-2010. הרישומים מראים שהוא קיבל 75 אלף דולר למערכות אבטחה, התקנת 16 מצלמות, גידור ותאורה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נרצחה לאחר שהיורה נכנס מהכניסה הראשית עם חובה חצי-אוטומטי. לורי גילברט קיי/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבקשה הנוספת, שאושרה בחודש ספטמבר, הגישה בקשה למענק נוסף בחודש מאי של אותה השנה. לדברי בקמן, לוקח לפחות שנה להשלים את הניירת הנדרשת, כולל אישור מצד הפקידים הפדרליים.

הסנאטור הרפובליקני בריאן ג'ונס, שבמחוז שלו נמצא בית הכנסת, אמר כי "זה נראה כמו הרבה זמן עד שהם העניקו את האישור. אני תוהה אם יש לדרך להאיץ את התהליך, להסיר צעדים ביורוקרטיים כדי לסייע לארגונים האלה לקבל את השיפורים מהר יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully