וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

50 כדורים ורובה שנרכשו כחוק: היורה מקליפורניה מכחיש את האישומים

בבית המשפט המחוזי בסן דייגו הכחיש ג'ון ארנסט את אחריותו לרצח בבית חב"ד בפוויי, אך הוא עשוי לעמוד בפני עונש מוות. במהלך מסע הירי הוא ירה כעשרה כדורים - ורק מעצור בנשק מנע ממנו מלהמשיך. בן ה-19 היה תלמיד מצטיין ומוזיקאי שקרוביו הופתעו מעמדותיו האנטישמיות

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

הצעיר הנאשם בירי בבית חב"ד בפוויי שבקליפורניה, שהביא למותה של לורי גילברט קיי ולפציעתם של שלושה בני אדם נוספים, הובא אמש (שלישי) לבית המשפט המחוזי בסן דייגו. ג'ון ארנסט בן ה-19, שכפר באישומים נגדו, עשוי לעמוד בפני עונש מוות בגין רצח ושלושה ניסיונות לרצח, וכן פשע שנאה. השופט, ג'וזף בראניגאן, הורה להשאירו במעצר ללא ערבות, בטענה שהוא מהווה "סכנה ברורה ויוצאת דופן לביטחון הציבור והקהילה".

מהדיון בבית המשפט עלה כי ארנסט רכש את הרובה מסוג AR-15 באופן חוקי וביצע את הירי כשברשותו ואפוד צבאי וחמש מחסניות של עשרה כדורים. בסך הכול, הוא ירה בין שמונה לעשרה כדורים עד שלבסוף אירע מעצור ברובה החצי-אוטומטי שלו, שמנע ממנו מלהמשיך במסע הירי. בפתח בית הכנסת הוא הרג את קיי בת ה-60 ולאחר מכן הוא התקדם לפנים המבנה, ושם פצע את הרב ישראל גולדשטיין, מייסד המרכז, ושני ישראלים - נויה דהאן בת השמונה ודודה, אלמוג פרץ משדרות.

עוד בנושא:
ה-FBI על הירי בבית הכנסת: קיבלנו התרעה של חמש דקות, אבל זה היה מאוחר מדי
הירי בבית הכנסת בקליפורניה: החשוד פעל לבדו, ולא במסגרת ארגון
אחרי הירי בבית הכנסת: היהודים בקליפורניה מנסים לאחות את השברים

ג'ון ארנסט הנאשם בירי בבית הכנסת בבית חב"ד בפווי שבקליפורניה בבית המשפט בסן דייגו ב-30 באפריל 2019. רויטרס
עמדותיו הקיצוניות הפתיעו את קרוביו. ג'ון ארנסט בבית המשפט, אמש/רויטרס

על פי הרשויות, שניים מהמתפללים רדפו אחרי ארנסט ביציאתו מבית הכנסת, כולל קצין סיור שלא היה במשמרת, וירה לעבר רכבו של ארנסט. לאחר מכן, ארנסט התקשר ל-911 על מנת לדווח על הירי - ונעצר. ברכבו נמצאו עוד חמש מחסניות נוספות וקסדה צבאית. "החקירה עד כה מצביעה על כך שהוא רכש את הנשק באופן חוקי", אמרה התובעת המחוזית של סן דייגו, סאמר סטיבן.

על פי רשת CBS, ארנסט היה סטודנט בקולג', ספורטאי ומוזיקאי, שתמיכתו באנטישמיות ובעליונות הגזע הלבן הכתה בתדהמה את מכריו - ואף את משפחתו. הוא היה סטודנט לסיעוד באוניברסיטת קליפורניה וקודם לכן היה תלמיד מצטיין בבית הספר, שהשתתף בנבחרת שחייה וניגן בפסנתר. ככל הנראה, בשנתיים האחרונות הוא גיבש עמדות קיצוניות, שהביאו אותו לבצע את הירי בבית הכנסת וכן להצית מסגד באסקונדידו הסמוכה.

עוד באותו נושא

היורה בבית הכנסת בקליפורניה: לאומן לבן בן 19 שהצית מסגד

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נרצחה בפתח בית הכנסת. לורי גילברט קיי/מערכת וואלה!, צילום מסך

73 דקות לפני הרצח, ארנסט פרסם ברשת קישור למניפסט שנאה ארוך עם מכתב פתוח ב-8chan, פלטפורמה אנונימית באינטרנט המשמשת לעיתים קרובות במה לקיצוניים וללאומנים. במניפסט, ארנסט שטח את עמדותיו האנטישמיות, כשהוא מציין את ה"השראה" ששאב מהטבח ב-50 מתפללים במסגדים בניו זילנד מוקדם יותר השנה. בטקסט מצוין גם רוברט בווארס, היורה מהטבח בבית הכנסת בפיטסבורג בשנה שעברה. "הנאשם הביע את רצונו לשלוח יהודים לגיהנום", הסבירו בבית המשפט.

ארנסט מואשם כי רצח את קיי בגלל דתה - נסיבות מיוחדות שעשויות להביא לעונש מוות. עם זאת, מושל קליפורניה, גאווין ניוסם הדמוקרטי, הוציא צו נגד עונשי מוות בחודש מרץ האחרון.

זירת בית הכנסת בסן דייגו קליפורניה - ה-27 לאפריל 2019. AP
בית הכנסת בפוויי/AP

ביום שני השבוע אמרו בבולשת הפדרלית של ארצות הברית (FBI) כי התקבלה התרעה על כוונתו של ארנסט לבצע את הירי, אך היא הייתה קצרה מדי ובשל כך לא הצליחו למנוע את הרצח. בהודעה שפרסם צוין כי התקבלה הודעה באתר האינטרנט שמפעיל הארגון לדיווחים אנונימיים, חמש דקות בלבד לפני הרצח. עוד ציינו בבולשת כי נעשו מאמצים כדי לזהות את העומד מאחורי הפוסט, אולם אז החשוד החל להוציא לפועל את תכניותיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully