וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הירי בבית הכנסת: היהודים בקליפורניה מנסים לאחות את השברים

דנה ירקצי וסוכנויות הידיעות

29.4.2019 / 4:00

הקהילה היהודית בעיירה פאווי מנסה לשוב לשגרה השקטה שלה היו רגילים עד לרגע שבו היורה נכנס לבית הכנסת ורצח אישה בת 60 ופצע עוד שלושה בני אדם. "הוא לא יכול לשבור אותנו", אמרו. חב"ד ציינו את "החובה כיהודים לעמוד בגאווה מול השנאה". הרב שנפצע: "לא ישברו אותנו"

הקהילה היהודית בפאווי מנסה לשוב לשגרה לאחר הרצח בבית הכנסת/צילום: רויטרס

בזה אחר זה, חברי הקהילה היהודית ושכניהם בעיירה פאווי הסמוכה לסן דייגו שבקליפורניה, הדליקו אתמול (ראשון) נרות לזכרה של לורה קיי בת ה-60, שנרצחה בירי בבית הכנסת חב"ד. הירי, שבמהלכו נפצעו הרב ישראל גולדשטיין שנמנה עם מייסדי בית הכנסת ושני בני אדם נוספים - ששוחררו אמש מבית החולים, זעזע את העיירה השלווה ואת הקהילה היהודית בארצות הברית כולה.

קצת יותר מיממה לאחר מסע הירי, אנשי הקהילה היהודית בפאווי מנסים לשוב לשגרה ומבהירים כי לא ייכנעו לשנאה שהניעה את הרוצחה. "אנחנו חזקים", אמרה מינו אנוורי, שבעלה היה בבית הכנסת בזמן ג'ון ארנסט, בן ה-19 החשוד במעשה, ירה לכל עבר. "האירוע הזה לא יאומן. אבל היורה לא יכול לשבור אותנו".

עוד על הירי בבית הכנסת:
היורה בבית הכנסת בקליפורניה: לאומן לבן בן 19 שהצית מסגד
העדויות מבית הכנסת בקליפורניה: "הרב הפצוע ניסה להרגיע את היורה"
"פשע שנאה": הרוגה ופצועים מירי בבית כנסת בקליפורניה; חשוד נעצר

מצבת זיכרון מאולתרת ליד בית הכנסת של חב"ד בפוואי, 28 באפריל 2019. רויטרס
הצבת פרחים סמוך לבית הכנסת בפאווי, אתמול/רויטרס

הרב יונה פרדקין, מבכירי קהילת חב"ד בסן דייגו, אמר כי דווקא בעת הזו בולטת חובתם של היהודים בארצות הברית להרים ראשם מול השנאה. "עלינו לעמוד בגאווה מול השנאה הפרועה", הצהיר. "אנו חייבים לעשות זאת כיהודים במדינה המפוארת הזו. אנחנו מאמינים שאהבה חזקה זה עשרות מונים על פני השנאה". הוא אף הביע צער על מותה של לורי קיי "שקיפחה את חייה אך ורק משום שהייתה יהודייה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
משמרת נרות מתקיימת בכנסייה  הפרסבטריאנית לקרבנות תקרית ירי בבית הכנסת של חב"ד בפאווי. רויטרס
"לעמוד בגאווה". משמרת הדלקת נרות סמוך לבית הכנסת/רויטרס

הרצח התרחש ביום שבת סמוך לשעה 11:30 (שעון מקומי) בזמן שמתפללים ששהו בבית הכנסת האזינו לדרשת חג הפסח. דוני פונה, המתגורר בצדו השני של הרחוב בו ממוקם בית הכנסת, כיבה את המקדחה שהחזיק כששמע קולות ירי מהמבנה. הוא הציץ מחצר ביתו והבחין במתפללים מתחבאים מאחורי ארון חשמל בחצר הכנסייה הסמוכה למבנה. "בשלב הזה הבנתי שמשהו רע מאוד מתרחש", סיפר. הוא נכנס לביתו והסתגר במוסך.

הירי הפתיע את פונה, שעבר לעיירה כשבועיים לפני הירי. "הגעתי לכן משום שביטחון היה שיקול עבורי", הסבירה. "על פניו זה מקום די בטוח".

"לא ניתן לזה לקרות שוב"

החשוד בירי ג'ון ארנסט, נעצר לאחר שהתקשר למשטרה להסגיר את עצמו. ארנסט, תושב סן דייגו, היה חמוש בנשק חצי-אוטומטי. מי שעצר את מסע הירי בו פתח היה איש משמר הגבול האמריקני, שלא היה בתפקיד באותו הזמן אך שמע את המתרחש בקשר. השריף המקומי ביקש מהתושבים להתרחק מהאזור וכן נמסר כי ה-FBI בסן דייגו עובד בשיתוף פעולה הדוק עם כל הגורמים המקומיים הרלוונטיים.

הרב ישראל גולדשטיין שגונן בגופו על מפני הירי, איבד את אצבעו בתקרית בעת שניסה להתגונן. לאחר שהבין כי לא יצליח לא הצליח להציל את הנרצחת לורה קיי, פינה מהמבנה קבוצת ילדים בה הבחין. "הסתובבתי ועמדתי פנים מול פנים מול הרוצח הזה, הטרוריסט הזה. הוא עמד והסתכל ישר אלי. כשהבחין בי הוא החל לירות בי".

"רצתי החוצה, עליתי על הכיסא ואמרתי חזק וברור: עם ישראל חי, אף אחד לא ישבור אותנו", אמר הרב. הוא קרא ליהודים שצופים בו: "בסוף השבוע הקרוב מלאו את בתי הכנסת ותראו להם ששום דבר לא ישבור אותנו או יפחיד אותנו. אנחנו זקוקים לאחדות היהודית עכשיו יותר מתמיד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא ניתן לזה לקרות כאן". הרב גולדשטיין/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו שאר חבריו לקהילה, הרב גולדשטיין קרא ליהודים ברחבי ארצות הברית לא להיכנע לאירועים מסוג זה. "לפני 70 שנה, בזמן השואה, ירו בנו ככה", אמר. "אני רוצה שאחינו האמריקנים ידעו שלא ניתן לזה לקרות כאן. לא כאן בסן דייגו, לא כאן בפאווי, לא כאן בארצות הברית". הוא הוסיף שהירי צריך לאותת לממשל האמריקני לפעול למניעת הישנות מקרים דומים. "הממשלה שלנו צריכה לתת עדיפות גבוהה לאבטחה בבתי התפילה".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התקשר לנחם את הרב גולדשטיין - כך דווח בסוכנות הידיעות היהודית-אמריקנית JTA. טראמפ שוחח עם הרב שאמר כי "הנשיא דיבר על אהבתו לשלום, ליהדות ולישראל". על ל פי הרב השיחה ארכה בין 10 ל-15 דקות והוא היה "המום" לשמוע מהנשיא.

הקהילה היהודית בפאווי מנסה לשוב לשגרה לאחר הרצח בבית הכנסת (סינק רבי גולדשטיין)/צילום: רויטרס ובית חב"ד

על רקע הירי, נערכה אתמול גם עצרת הזיכרון המרכזית לשואה ולגבורה בניו יורק בהשתתפות אלפי אנשים. בעצרת הוקראו שמות קורבנות אירוע הירי בפאווי ותוכנה עסק בזיכרון השואה, זיכרון קורבנות האנטישמיות בפאווי ובפיטסבורג ובמלחמה נגד האנטישמיות.

דני דיין, הקונסול הכללי בניו יורק, אמר בעצרת כי "פוגרומים נגד יהודים, קריקטורות אנטישמיות וטענות של חוסר נאמנות יהודים למדינותיהם - כל אלה קדמו לשואה. חשבנו שהאנטישמית תיגמר לאחר הקטסטרופה שהביאה לעולם במלחמת העולם השנייה אך התבדינו. כיום אותם ניצנים חוזרים, אך היום אנו למודי ניסיון ויודעים לאן זה עלול להוביל".

(עדכון ראשון: 22:00)

משמרת נרות מתקיימת בכנסייה  הפרסבטריאנית לקרבנות תקרית ירי בבית הכנסת של חב"ד בפאווי. רויטרס
פאווי, אתמול/רויטרס
משמרת נרות מתקיימת בכנסייה  הפרסבטריאנית לקרבנות תקרית ירי בבית הכנסת של חב"ד בפאווי. רויטרס
פאווי, אתמול/רויטרס
זירת בית הכנסת בסן דייגו קליפורניה - ה-27 לאפריל 2019. AP
בית הכנסת חב"ד בפאווי לאחר האירוע/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully