וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת ה-21 יוצאת לדרך, ואיתה המוקשים: גיוס, תאגיד ובג"ץ

30.4.2019 / 6:00

120 ח"כים, מתוכם 49 חדשים, יושבעו היום במליאה לצד טקס מיוחד וחגיגי. עדיין לא ברור איך תראה הממשלה הבאה - אבל אתגרים משמעותיים בנושאי דת ומדינה ובתחום המשפט - צפויים לתפוס חלק נרחב וחלקם כבר מאיימים על עתידה. המוקש המרכזי: החוק שפוטר את החרדים מגיוס לצה"ל

LIVE

הכנסת ה-21 יוצאת לדרך: אחר הצהריים היום (שלישי) תתקיים ישיבת הכנסת החגיגית ובה יצהירו 120 חברי הכנסת אמונים. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ינהל את הטקס וימונה בסופו ליו"ר בפעם השלישית. בשעות הצהריים המוקדמות, תתקיים קבלת פנים חגיגית ולאחריה מצעד כבוד לרגל בואו של נשיא המדינה ראובן ריבלין.

את המצעד שיתקיים בפעם הראשונה בהיסטוריה של הכנסת, תלווה תזמורת צה"ל, אופנוענים ופרשים על סוסים. בסיומו ייערך מעמד חתימה בספר הנשיאים, צעד חדש שבמסגרתו יחתום הנשיא בספר מהודר על ברכה לח"כים החדשים של הכנסת ה-21. החתימה תהפוך לטקס קבוע בכל פעם שתושבע כנסת חדשה.

לא מעט חברי כנסת חדשים יכהנו בכנסת הקרובה - 49 נציגים, מספר חסר תקדים, שמחצית ממנו הם חברי "כחול לבן" ו-11 נוספים מ"הליכוד". בכנסת יכהנו 29 נשים, פחות מהכנסת הקודמת, בה נשבר שיא של כל הזמנים עם 35 נשים מכהנות.

עוד בוואלה! NEWS
היועמ"ש על תיקי נתניהו: אין הטיה או רדיפה נגד ראש הממשלה
אופוזיציה ממבט ראשון: נישואי האינסטנט של כחול לבן מתנגשים במציאות
"שלא תבוא להשבעה בג'ינס!": הח"כים החדשים הגיעו ללמוד מה זה כנסת

אייטם טריוויה של יקי אדמקר
מליאת הכנסת. יצחק הררי דוברות הכנסת., אתר רשמי
49 חברי כנסת חדשים. אולם המליאה, כנסת ישראל, ירושלים/אתר רשמי, יצחק הררי דוברות הכנסת.

בנוסף, יכהנו 10 חברי כנסת ערבים ושני דרוזים, לעומת מספר גדול יותר בכנסת הקודמת - 13 ערבים וחמישה דרוזים. יכהנו בה גם 15 יוצאי מערכת הביטחון, 22 ח"כים חרדים ודתיים ומספר שיא של חמישה ח"כים גאים. כמו כן, צפויים לכהן גם שני ח"כים יוצאי אתיופיה ושישה יוצאי ברית המועצות לשעבר.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

רשימת חברי הכנסת המלאה:

המשא ומתן הקואליציוני נמצא רק בתחילתו, כך עוד לא ברור איך תראה הממשלה הבאה, אך בכל מצב צפויים לכנסת ה-21 אתגרים משמעותיים. נושאי דת ומדינה בהם, גיוס, גיור, שבת, כותל וכשרות, עשויים לתפוס חלק משמעותי, וחלקם, כבר מאיימים על עתיד הממשלה הבאה. המוקש המרכזי בסוגיה זו הוא החוק שפוטר את החרדים מגיוס לצה"ל.

יוראי להב הרצנו, כחול לבן \הכנות להשבעת הכנסת ה-21, 30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
יוראי להב הרצנו מכחול לבן, היום בכנסת/ראובן קסטרו

גם נושאים בתחום המשפט כמו פסקת ההתגברות, הגבלת כוחו של היועמ"ש ומבקר המדינה יהיו חלק בלתי נפרד מסדר היום של הכנסת. ולא רק הם, חקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו עשויות לעלות לדיון לא מעט, ואם ללמוד ממה שאירע בכנסת היוצאת, יהיו הרבה דיבורים ופחות מעשים.

חברי כנסת המקורבים לנתניהו קידמו יוזמות חקיקה שונות לטובתו, אך אלה לרוב נבלמו או לא קודמו. כשנתניהו נשאל בתקופת הבחירות האם יקדם את חוק החסינות הוא השיב כי הוא "לא עוסק בכך". אבל בקואליציה יש מי שהצהיר כי יקדם חוק כזה, ויהיה מעניין לראות האם אכן יקודם.

הקואליציה הימנית המסתמנת של נתניהו צפויה לאתגר אותו גם בנושאי הריבונות וההתיישבות. איחוד מפלגות הימין כבר הציג שורה של דרישות שנועדו להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ובמעלה אדומים, וח"כים בליכוד הצהירו כי "זה יהיה הנושא" מבחינתם בקדנציה הקרובה. עם זאת, יוזמות דומות נדחו בזו אחר זו בכנסת הקודמות בטענה ל"רגישות בינלאומית".

הכנות להשבעת הכנסת ה-21, 30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
הכנות להשבעת הכנסת, היום/ראובן קסטרו

נוסף לנושאים אלה, גם ענייני התקשורת יככבו בכנסת הבאה. אם לשפוט לפי הצהרותיהם של ח"כים המקורבים לנתניהו, יככב הניסיון השני לסגור את תאגיד השידור הציבורי או להקטין משמעותית את תקציבו. הכנסת ה-21 תתמודד גם עם אתגר התקציב. האחרון שאושר, היה התקציב לשנת 2019, וכעת נתניהו מעוניין לקדם תקציב דו שנתי בתחילת הקדנציה, זאת במטרה לקנות לעצמו כמה שיותר זמן ללא כאבי ראש מהשותפים הפוליטיים.

שבועיים למו"מ הקואליציוני

ובמעבר למוקשים הפוליטיים: הכנסת תאלץ כבר בשבועות הראשונים שלה לאשר את החוק הנורווגי המורחב, זאת אם נתניהו אכן יעמוד בהבטחתו לשותפים המסתמנים בקואליציה בראשותו. החוק יאפשר את התפטרותם של שרים וסגני שרים שבמקומם ייכנסו נציגים נוספים ברשימות לכנסת. כך גם החוק המגביל את מספר השרים בממשלה ייאלץ לעבור תיקון קודם השבעתה.

למו"מ הקואליציוני נותרו כשבועיים נוספים, ולנתניהו עומדת אפשרות לקבל ארכה של 14 ימים, חודש בסך הכל. ההערכה היא שהממשלה ככל הנראה תוקם ברגע האחרון, והקמתה תהיה פתרון לחלק מהמכשולים, רובם בנושאי דת ומדינה, עליהם מנסים להגיע להסכמות בשיחות המתנהלות בין הצדדים.

ח"כ מיקי חיימוביץ מבקשת להחליף את ריפוד כסאות העור במליאה ביום העיון לחברי הכנסת החדשים. נועם מוסקוביץ ויצחק הררי, אתר רשמי
חברי הכנסת החדשים ביום העיון שנערך להם אתמול בכנסת/אתר רשמי, נועם מוסקוביץ ויצחק הררי

מליאת הכנסת שאליה ייכנסו לראשונה חברי הכנסת לאחר פגרת הבחירות, עברה בחודשים האחרונים שיפוץ ומתיחת פנים: רצפת האולם "הושטחה" למפלס אחיד, הוזמנו מעלונים שיקלו על ח"כים ואורחים עם מוגבלות את הנגישות, הוצבו דגלי ישראל מאחורי כסא היו"ר והשטיח הבהיר פינה את מקומו לשטיח כחול וחדש.

בשעה 16:00 בדיוק תכריז מזכירת הכנסת ירדנה מלר הורביץ את המילים "כבוד הנשיא". קהל המוזמנים ביציעים יקום, ויושמעו שלוש תרועות חצוצרה. נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין יפתח את הישיבה, יזמין את יו"ר הכנסת אדלשטיין להצהיר אמונים ויעביר לו את ניהול הישיבה. אדלשטיין יקרא בפני חברי הכנסת את נוסח הצהרת האמונים, ואלה יקומו בזה אחר זה ויאמרו: מתחייב או מתחייבת אני.

יום עיון לחברי הכנסת החדשים, יולי אדלשטיין, אסף זמיר, הכנסת ה-21, 29 אפריל 2019. הכנסת, נועם מוסקוביץ ויצחק הרר, אתר רשמי
יו"ר הכנסת יולי אדלשטין נואם ביום העיון לחברי הכנסת החדשים, אתמול/אתר רשמי, הכנסת, נועם מוסקוביץ ויצחק הרר
יום עיון לחברי הכנסת החדשים, ניר ברקת, הכנסת ה-21, 29 אפריל 2019. הכנסת, נועם מוסקוביץ ויצחק הרר, אתר רשמי
ניר ברקת ביום העיון לחברי הכנסת החדשים, אתמול בכנסת/אתר רשמי, הכנסת, נועם מוסקוביץ ויצחק הרר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully