וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות בספרד: רוב לסוציאליסטים, הימין הקיצוני בפרלמנט

29.4.2019 / 5:40

לאחר ספירת כ-99% מהקולות, המצביעים בחרו במפלגה בראשות רה"מ פדרו סנצ'ס, אך עליו יהיה לחבור לשותפות נוספות כדי להקים קואליציה. לראשונה מאז 1982 נציגי הימין הקיצוני ישבו בפרלמנט. שיעור ההצבעה הגיע לאחד משיאיו ב-4 השנים האחרונות, בהן נערכו 3 מערכות בחירות

הסוציאליסטים זכו ברוב הקולות, הימין הקיצוני בפרלמנט אחרי 40 שנה/צילום: רויטרס

התוצאות שפורסמו הלילה (שני) לאחר סגירת הקלפיות בבחירות לראשות ממשלת ספרד מצביעות כי מפלגתו הסוציאליסטית של ראש הממשלה, פדרו סנצ'ס, זכתה ברוב הקולות. זאת לאחר שהובילה בסקרים עם כמעט 30% מהקולות. עם זאת, יהיו על סנצ'ס לחבור לשותפות נוספות כדי להקים קואליציה וצפוי לו משא ומתן ממושך. כמו כן, לראשונה מאז 1982 נציגי הימין הקיצוני ישבו בפרלמנט.

מספירת 99% מהקולות עולה כי המפלגה הסוציאליסטית זכתה ב-123 מושבים מתוך 350 הקיימים בסך הכל בפרלמנט. ואחריה מפלגת העם הספרדית השמרנית עם 66 מושבים. מפלגת המרכז-ימין "סיודדנוס" קיבלה 57 מושבים, לאחר מכן מפלגת "פודמוס", הנחשבת לשמאל קיצוני, עם 42 מושבים, ו"ווקס" מהימין הקיצוני עם 24. השמרנים רשמו את התוצאה הגרועה ביותר שלהם אי-פעם, אחרי שאיבדו יותר ממחצית מושביהם בבית התחתון, כמו גם את השליטה על הסנאט.

סנצ'ס הודיע כי בקרוב הוא יפתח בשיחות עם מפלגות אחרות, ואמר להמונים שהתאספו בשערי מטה מפלגתו במרכז מדריד כי "העתיד זכה והעבר הפסיד". הוא רמז על העדפותיו לשותפות עם מפלגות השמאל והזהיר את הבדלנים מקטלוניה שעליהם לכבד את תוצאות הבחירות מתוקף חוקת המדינה משנת 1978, האוסרת על פרישת המחוזות מהאיחוד הספרדי. "התנאי היחידי הוא לכבד את החוקה, להתקדם לעבר צדק חברתי, דו קיום ופוליטיקה נקיה", אמר.

אחוז ההצבעה היה גבוה - 75.8%, הגבוה ביותר זה כמה מערכות בחירות, וגבוה יותר ב-9% מאשר בבחירות הקודמות ב-2016.

לקריאה נוספת בנושא
ברצלונה הביאה את המחאה ללב מדריד: "הגדרה עצמית - לא פשע"
200 אלף הפגינו בברצלונה בעד מנהיגי קטלוניה: "חופש לאסירים הפוליטיים"
בצל המשבר בקטלוניה: ממשלת ספרד הכריזה על הקדמת הבחירות

ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס ממפלגת הסוציאליסטים חוגג את תוצאות הבחירות במדינה במדריד ב-28 באפריל 2019. רויטרס
מפלגתו הסוציאליסטית זכתה ברוב הקולות. ראש הממשלה פדרו סנצ'ס/רויטרס

מנהיג המפלגה השרמנית, פבלו קסאדו, אמר הלילה כי מפלגתו תהיה הכוח האופוזיציוני הגדול ביותר ותנהיג את האופוזיציה. "ננהיג את האופוזיציה באחריות, ונשפר את מה שלא עשינו נכון", צייץ בחשבון הטוויטר שלו, עם כי מפלגתו איבדה יותר מחצי מהמושבים בפרלמנט לאור הפיצול בקולות הימין עם עליית הימין הקיצוני.

מערכת הבחירות שהגיעה לסיומה היא השלישית בתוך ארבע שנים, כאשר שתי הבחירות האחרונות שחקו את שליטתן רבת השנים של שתי המפלגות הגדולות - הסוציאליסטית והשמרנית. שיעור הצבעתם של הספרדים

סנצ'ס ניצל פרשת שחיתות במפלגה השמרנית כדי להחליף את ראש הממשלה הוותיק מריאנו ראחוי בקיץ שעבר, והביא לקץ שלטון הימין הממושך, אולם הוא הנהיג ממשלת מיעוט שנשענה על קולות המפלגות של קטלוניה ושל חבל הבאסקים.

עוד באותו נושא

בין סוציאליזם לימין הקיצוני: ספרד הולכת לבחירות בדרך לעתיד לא ידוע

לכתבה המלאה
מועמד מפלגת הימין הקיצוני ווקס בספרד סנטיאגו אבסקל אחרי תוצאות הבחירות ב-28 באפריל 2019. רויטרס
לראשונה בפרלמנט הספרדי. מועמד מפלגת ווקס, סנטיאגו אבסקל, הלילה/רויטרס

שלוש מפלגות הימין התחרו על קולות המתנגדים לעצמאותה של קטלוניה, אך גם הסוציאליסטים, שסירבו לבצע ויתורים עבור הבדלנים, קיוו ליהנות מיתרון מסוים בשל כך. בעוד ש-PP ו"ווקס" כיוונו לימין, הסוציאליסטים מבליטים את עמדותיהם הפרוגרסיביות, החל מזכויות נשים ועד להסרת המאוזיליאום הגדול שבו קבור פרנקו. במקביל, כל המפלגות החליפו האשמות אחת כלפי השנייה בשחיתות.

בעוד שהכלכלה הפכה לסוגיה משנית, הקמפיינים סבבו סביב נושאים הקשורים לזהות ולערכים. שאיפותיה הלאומיות של קטלוניה, שקיטבו את האומה, נמצאות בלב השיח, במיוחד כש-12 ממנהיגי התנועה למען עצמאות המחוז עומדים בפני משפט.

(עדכון ראשון: 21:09)

תומכי מפלגת הימין הקיצוני בספרד ווקס אחרי פרסום תוצאות בחירות ב-28 באפריל 2019. רויטרס
תומכי מפלגת ווקס חוגגים את תוצאות הבחירות, הלילה/רויטרס
מצביעים בבחירות לראשות ממשלת ספרד במדריד, 28 באפריל 2019. רויטרס
מצביעים במדריד, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully