וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מפעל הנצחה של איש אחד": האדמו"ר מקאליב מת בגיל 96

28.4.2019 / 13:48

רבי מנחם מנדל טאוב, ניצול שואה בעצמו, הקדיש את מרבית חייו להנצחת זיכרון השואה בציבור החרדי והכללי. בין היתר, האדמו"ר פעל להקמת מוזיאון להנצחת השואה ולהוצאה לאור של סדרת אנציקלופדיה בנושא. הנשיא ריבלין: מפעלי הזיכרון שלו עומדים לנגד עינינו במיוחד בימים אלה

הרב מנחם מנדל טאוב, האדמו"ר מקאליב. עומר מירון
דמות ייחודית בהנהגה הרוחנית החרדית. האדמו"ר מקאליב/עומר מירון

האדמו"ר מקאליב, רבי מנחם מנדל טאוב, הלך היום (ראשון) לעולמו בגיל 96 בביתו בירושלים. האדמו"ר שהקדיש את מרבית חייו להנצחת זיכרון השואה בציבור החרדי ובציבור הכללי, נפל לפני שלושה שבועות, ומאז הידרדר מצבו. כונני מד"א קבעו את מותו בתום מאמצי החייאה, והלווייתו צפויה להתקיים אחר-הצהריים בירושלים.

האדמו"ר היה דמות ייחודית בהנהגה הרוחנית החרדית. הוא כונה על ידי רבים "מפעל הנצחה של איש אחד", ובמסגרת שליחותו הסכים להעניק ראיונות לכלי התקשורת החילוניים, צעד שהינו חסר תקדים בקרב רבנים בכירים במעמדו. הוא עמד בראש חצר חסידית קטנה ולא משמעותית אבל זכה לבולטות רבה בשל פעילותו להנצחת השואה. בין היתר, האדמו"ר פעל להקמת מוזיאון להנצחת השואה ולהוצאתה לאור של סדרת אנציקלופדיה בנושא.

האדמו"ר מקאליב נתן ביטוי לגבורתם הרוחנית של הנספים שמסרו נפשם על קידוש השם למען קיום תורה ומצוות בשואה - דבר שלטענתו אינו בא לידי ביטוי במיזמי ההנצחה השונים. בשנות השואה הוא עצמו עבר עינויים קשים שהותירו חותם על גופו, ובין היתר מנעו מזקנו לצמוח. לאדמו"ר לא היו ילדים, והוא אימץ בחייו שניים, שאחת מהן נפטרה. הותיר אחריו בלכתו נכד חורג.

עוד בוואלה! NEWS:
יהודים, מוסלמים, זרים: הימין הניאו-נאצי מרים את ראשו בארה"ב
דרעי בנתק מליצמן וגפני בגלל ההסכם עם אלי ישי: "לא מדבר איתם"
"המשכתי לרוץ עם הילדים למרות שנפגעתי": עדות הפצוע בבית הכנסת

הרב מנחם מנדל טאוב, האדמו"ר מקאליב. עומר מירון
עבר עינויים קשים בתקופת השואה/עומר מירון

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אמר היום כי הוא קיבל בצער רב את הבשורה על מות האדמו"ר, "שסבל עינויים קשים בהיותו אסיר באושוויץ והקדיש את חייו לזיכרון הנספים מתוך אהבת ישראל אמיתית". לדבריו, "האדמו"ר העלה על נס את גבורת האמונה של היהודים בשואה ועמד על חובתנו לעשות הכל כדי לזכור את הנספים. מפעלי הזיכרון שלו עומדים לנגד עינינו במיוחד בימים אלה בהם אנו שבים ומתחייבים לזכור ולא לשכוח". הוא מסר את תנחומיו למשפחתו של האדמו"ר ולתלמידיו.

בש"ס פרסמו הודעת אבל על פטירתו שבה ציינו כי היה מייסד ומחולל מפעל "בר בי רב דחד יומא" שפעל בכל רחבי הארץ במסגרת "יום שכולו תורה" ביום העצמאות, ובמסגרתו נמסרים רצף של שיעורים ודרשות ברחבי הארץ. המפלגה ציינה את הקשר שהיה לאדמו"ר עם הרב עובדיה יוסף ז"ל "שחיבבו עד מאד". בהודעה נכתב כי "מועצת חכמי התורה ותנועת ש"ס אבלים יחד עם כל בית ישראל על האובדן הגדול לעולם התורה והחסידות ולכלל עם ישראל והשם ירפא את שבר עמו".

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן אמר כי "האדמו"ר מקאליב היה דוגמה בחייו לתקומתו של עם ישראל בארצו אחרי השואה הארורה שפקדה את עם ישראל לפני כ-80 שנים. קריאת 'שמע ישראל' שהיה קורא בכל אירוע פומבי הייתה מרטיטה את הלב ואת הנפש". בן דהן הוסיף כי "הציונות שבו, האמונה החדורה שבצדקת עם ישראל ובחזון הגאולה היו נר לרגליו והשפיעו על כל מי שאי פעם נפגש עמו או דיבר איתו".

  • עוד באותו נושא:
  • חרדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully