וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרי לנקה: מתכנן מתקפת הטרור היה אחד המחבלים המתאבדים

הנשיא אמר כי זהראן חאשים, שהנהיג ארגון קיצוני מקומי, היה אחד מאלו שהתפוצצו במלון בבירה. במהלך חיפוש אחר חשודים במזרח המדינה התפתחו חילופי אש בין קבוצת גברים לכוחות הביטחון. הרשויות עדיין חוקרות את הקשרים של דאעש, שקיבל אחריות, למתקפה הקטלנית

סרי לנקה: המדינה מתאוששת ממתקפת הטרור/צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

המטיף הקיצוני שנחשב למתכנן הפיגועים בסרי לנקה היה אחד המחבלים המתאבדים שהשתתפו במתקפה - כך אמר היום (שישי) הנשיא מייטריפלה סיריסנה. לדבריו, זהראן חאשים מת בפיצוץ במלון שנגרי-לה בבירה קולומבו, אחד המוקדים בסדרת הפיגועים שגבו את חייהם של לפחות 250 בני אדם. מחבל נוסף במלון זוהה על ידי הנשיא בתור "אילהאם".

הנשיא, שחברי ממשלו מאשימים אלו את אלו במחדל המודיעני שאפשר את המתקפה הקשה ביותר במדינה מאז תום מלחמת האזרחים לפני עשור, אמר כי 130 חשודים הקשורים לארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) נמצאים במדינה. לדבריו, המשטרה מנהלת מצוד אחרי כ-70 מהם, שטרם נתפסו. עוד הוסיף הנשיא כי מפקד משטרת סרי לנקה, פוגות' ג'יסונדרה, התפטר מתפקידו בשל הפיגועים. זאת לאחר שאתמול התפטר שר ההגנה המאסירי פרננדו, גם כן על רקע המתקפה.

בתוך כך, חילופי אש נפתחו היום בין כוחות הביטחון וקבוצת גברים במהלך חיפושים אחר חשודים בעיירה הסמוכה לעיר בטיקלואה. דובר המשטרה המקומית מסר כי ירי נפתח כלפי החיילים, אך לא ידוע על נפגעים.

לקריאה נוספת בנושא
אחים בדם: המשפחה העשירה שמאחורי הפיגועים בסרי לנקה
"לא בטוח לנסוע לשם": ענף התיירות של סרי לנקה בסכנה בשל הפיגועים
משרד הבריאות בסרי לנקה: מניין ההרוגים במתקפת הטרור ירד ל-253

מנהיג תא הטרור של הפיגועים, סרי לנקה. אתר רשמי
הארגון שהנהיג תקף מקדשים בודהיסטיים. זהראן חאשים/אתר רשמי
"אפילו אם הוא אחי, אני לא יכולה לקבל זאת. לא אכפת לי ממנו יותר"

זהראן הופיע בסרטון קבלת האחריות שפרסם דאעש ביום שלישי, יומיים אחרי הפיגועים הקטלניים ביותר שלו מאז ומעולם. הממשלה מאשימה ארגון קיצוני מקומי, ג'מיעאת אל-תווחיד הלאומית במתקפות, אך סבורה כי הוא קיבל סיוע מרשת טרור זרה.

הוא זכה להכרה לפני כמה שנים כחלק מקבוצה שהשחיתה פסלים בודהיסטיים. לאחר מכן הוא פרסם סרטונים ביוטיוב בו קרא לפעול באלימות נגד אנשים שאינם מוסלמים. בימים לאחר מתקפת הטרור, הוא הופיע בתיעוד של דאעש בו נראה שבעה גברים, החשודים כמחבלים המתאבדים, הצהירו אמונים לארגון. האשים היה היחיד שחשף את פניו. עם זאת, לא ברור אם הוא מקושר למדינה האסלאמית.

המטיף התגורר בעיירת החוף קטנקודי, שם מוקדם יותר השבוע אמרה אחותו כי היא מזועזעת מהמחשבה על מעשיו של אחיה. "אפילו אם הוא אחי, אני לא יכולה לקבל זאת", טענה. "לא אכפת לי ממנו יותר". לדבריה, השניים ניתקו קשר לפני כשנתיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הלוויה המונית להרוגי מתקפת הטרור בסרי לנקה, 25 באפריל 2019. רויטרס
הלוויה המונית להרוגי הפיגוע/רויטרס

שלטונות סרי לנקה שינו את אומדן ההרוגים ומניינם מוערך כעת ב-253. הסיבה לטענתם לשינוי הוא הקושי בזיהוי חלקי גוף בזירות הפיגועים. בעקבות עדכון מספר ההרוגים, עלו שאלות על האופן בו העריכו באופן שגוי את מספר ההרוגים הראשוני. כמו כן, הפיגועים חשפו כישלון מודיעיני משמעותי של שלטונות סרי לנקה, לאחר שהמשטרה ומחלקות ביטחון קיבלו אזהרות מוקדמות.

הכנסייה הקתולית של המדינה הודיעה על הפסקת שירותי הכנסייה. בנגומבו, קהילת האחמדים המוסלמים מפקיסטן, וכן נוצרים אפגנים, גורשו מבתיהם על ידי בעלי הדירות. פעילי זכויות אדם מזהירים כי קהילת האחמדים עשויה להיתקל בפעולות תגמול.

ממשלת סרי לנקה הודיעה כי היא תערוך חיפושים גם בבתי ספר, באחת מסדרות ההודעות שנועדו להרגיע את הציבור החרד. כוחות הביטחון מאפשרים למשטרה לחקור חשודים ולעצור אותם ללא צו בית משפט. שר האוצר של סרי לנקה, מנדלה סאמראווירה, אמר היום כי תעשיית התיירות במדינה עשויה לספוג הפסדים של עד 30% - 1.5 מיליארד דולר בשנה.

מי היו התוקפים?

תשעה אנשים חשודים שהוציאו לפועל את סדרת הפיגועים. השלטונות דיווחו כי רוב התוקפים היו משכילים ממשפחות המעמד הבינוני-גבוה. אחד המחבלים, אינשאף אבראהים, הוא בעל מפעל נחושת בן 33, שפוצץ את מטען הנפץ שלו במזנון ארוחת הבוקר הסואן של מלון שאנגרי לה היוקרתי.

מקורב למשפחה, שביקש להישאר בעילום שם מחשש לנקמה, סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס כי כשהמשטרה פשטה מאוחר יותר על ביתו, אחיו הצעיר, אילהם אבראהים פוצץ את עצמו, אשתו ושלושת ילדיו. בנוסף, הפצצה בביתו לא רק מחקה את המשפחה כולה, אלא גם הרגה שלושה שוטרים מקומיים.

אביהם של האחים, מוחמד אבארהים, נעצר על ידי המשטרה לאור חקירת מתקפת הטרור האכזרית בה חשודים בניו. אבארהים הוא סוחר תבלינים עשיר ומוגדר כעמוד התווך של הקהילה בקולמבו. למשפחה שישה בנים ושלוש בנות.

חשוד נוסף בפיגועים, אבדול לטיף ג'אמיל מוחמד, למד הנדסת אווירונאוטיקה באוניברסיטת קינגסטון שבבריטניה בשנת 2006 אבל לא השלים את לימודיו.

(עדכון ראשון: 16:40)

מראה חיצוני של מפעל הנחושת שבבעלות אינשאף איברהים בקולומבו, המפגע העשיר מהמתקפה האכזרית בסרי לנקה. רויטרס, אתר רשמי
מפעל הנחושת שבבעלות אחד המחבלים/אתר רשמי, רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully