וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסך צבעוני ויותר מטרות: דור העתיד של קסדות טייסי החמקן

26.4.2019 / 12:23

חברת "אלביט מערכות" השלימה מסירת אלף קסדות למטוסי F-35, שכוללות ראיית לילה מובנית, התבוננות מבעד לרצפת המטוס ויכולת לכוון חימוש למטרה באמצעות הזזת הראש בלבד. על הדור הבא של מערכות הראש אמרו בחברה: "הדגש - תצוגה צבעונית, הורדת משקל וניטור מצב פיזיולוגי"

אתר רשמי

חברת "אלביט מערכות" מציינת מסירת אלף קסדות טייס חכמות למטוסי ה-F-35, המכונים בחיל האוויר הישראלי "אדיר". בשיחה עם וואלה! NEWS הסבירו בחברה על יכולות הקסדות פורצת הדרך ועל החידושים שיוטמעו בדור הבא של מערכות הראש - יכולת ראיית לילה משופרת, תצוגה צבעונית, הפחתת משקל וניטור מצב פיזיולוגי על מנת למנוע אובדן הכרה.

מערכת הקסדה לטייסי F-35, מערכות ראש Helmet Mounted Display מתוצרת "אלביט מערכות", משלבת בתוכה שלוש מערכות שונות: עקיבת ראש למעקב אחר מטרות, תצוגת קסדה עילית חכמה וראיית לילה מובנית. יכולות אלה מאפשרות לטייסים התמצאות מרחבית חסרת תקדים ביום, בלילה ובתנאי מזג אוויר מורכבים.

כמו כן, המערכת מציגה לטייסים את כל נתוני הטיסה והמשימה, משעבדת את החימוש של המטוס ומכוונת אותו למטרה באמצעות תזוזה ראש בלבד. בכך, היא מאפשרת זמן תגובה מהיר מרגע איתור המטרה ועד לפגיעה בה, כמו גם הפחתת העומס על הטייס לשם ביצוע המשימות שלו ביעילות מרבית.

עוד בוואלה! NEWS:
האשמת ישראל והרג מפגינים: כך ניסה השף של פוטין להציל את רודן סודאן
עם מספר טלפון בנעליו: ילד בן 3 אותר לבדו בגבול ארה"ב-מקסיקו

1,000 קסדות טייס חכמות למטוסי החמקן מסוג F-35 מחברת אלביט. אלביט, אתר רשמי
הקסדות של ה-F-35/אתר רשמי, אלביט

בעוד שטייסי קרב במטוסים אחרים נדרשים להביט מדי פעם גם במערכות התצוגה העילית כדי לעקוב אחר נתוני הטיסה, כמו מיקום מטוסים אחרים בסביבה, במטוסי ה-F-35 כלל לא קיימת תצוגה עילית. במקום זאת, טייסי ה"אדיר" של חיל האוויר הישראלי רואים את כל המידע מוקרן על משקף הקסדה.

בלחיצה על כפתור במסך מגע או על כפתור במוט ההיגוי, הם בוחרים בין שלושה זרמי אינפורמציה ויזואלית: וידאו זמן אמת של המתרחש בחוץ, תמונה תרמית או תצוגה ממצלמת לילה. יכולות קסדה חכמה זו מתבססות על שש מצלמות המותקנות בגוף המטוס ומאפשרות לטייסים להביט גם למטה, מבעד לרצפת המטוס ואחורה, מבעד למושב הטייס. כל עינית בקסדה מאפשרת ראייה בזווית של 40 מעלות, ולא 20 מעלות כמו בשאר הקסדות המתחרות בעולם.

הקסדה של מטוסי ה-F-35 מותאמות באופן אישי לראשם של טייסי הקרב בחיל האוויר באמצעות סריקה תלת-ממדית של הראש ומדידות שונות של גודל העיניים והמרחק ביניהן. זאת, על מנת לאפשר התאמה מושלמת של הנדסת האנוס עבור הטייס ולשפר למקסימום היכולות האופטימיות שלו.

עוד באותו נושא

נעלם מהמכ"ם אחרי 28 דקות: חמקן יפני מדגם F-35 התרסק בטיסת אימונים

לכתבה המלאה

90% מהקסדות החכמות בארה"ב ובעולם

הקסדה החכמה של "אלביט מערכות" מוגדרת כפורצת דרך בטכנולוגיה בקנה מידה עולמי ונכללה בפרויקט מטוסי החמקן של חברת "לוקהיד מרטין" כבר מראשית הפרויקט בשנת 2002. נתון זה, יחד עם תצורות אחרות של הקסדה, הופכות את "אלביט" לספקית של 90% מהקסדות החכמות של טייסי הקרב בארצות הברית ובעולם. עלות הקסדה, כולל חומרה ייחודית ומצלמות, נאמדת במאות אלפי דולרים, ומשקלה שפחת מאז הגרסה הראשונה עומד על שני ק"ג. האלקטרוניקה, מערכות העקיבה אחר כיוון ההסתכלות של הטייס ומצלמות הלילה מיוצרים באתר "אלביט מערכות" בכרמיאל. ייצור חלקים נוספים בקסדות והמסירה ליצרן המטוסים "לוקהיד מרטין" מתבצע בארצות הברית חברה בת בבעלות משותפת עם "קולינס אירוספייס".

"אנחנו גאים להיות מובילים עולמיים בפיתוח וייצור קסדות מתקדמות לטייסים, בדגש על מטוסי הדור החמישי", אמר שרון קדם, סמנכ"ל מערכות קסדה למטוסים, בשיחה עם וואלה! NEWS לרגל ציון מסירת הקסדה האלף לפרויקט מטוסי החמקן.

1,000 קסדות טייס חכמות למטוסי החמקן מסוג F-35 מחברת אלביט. אלביט, אתר רשמי
הקסדות של ה-F-35/אתר רשמי, אלביט

"שילוב של ניסיון מבצעי, יכולת טכנולוגית מתקדמת וכושר ייצור מהווים בסיס יציב לפיתוח קסדות לטייסי קרב", הוסיף. "הגישה המבצעית והטכנולוגיות המתקדמות שמשולבות בקסדה מתבססות על 30 שנות ניסיונה של אלביט בתחום זה. הקסדה של טייסי ה-F-35 מהווה חלק אינטגרלי מהמטוס, ומחליפה את התצוגה העילית (HUD) שמותקנת בשאר מטוסי הקרב בעולם".

על דור הקסדות הבא שמפתחת החברה אמר קדם: "אלביט תמשיך לפתח בשנים הקרובות, יחד עם שותפיה העסקיים, את היכולות של קסדות הטייס השונות, בדגש על תצוגה צבעונית (כיום המסך כולל בראיית לילה גוונים ירוקים א.ב), הורדת משקל, שיפור יכולת ראיית הלילה, וניטור מצב פיזיולוגי של טייסים", וזאת על מנת למנוע אובדן הכרה או מצבים קריטיים. "כל זאת במטרה לשדרג את היכולת המבצעית תוך שיפור הבטיחות", הוסיף קדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully