וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתנצלים מעומק הלב": יפן תפצה עשרות אלפי אזרחים שעברו עיקור כפוי

24.4.2019 / 17:00

בעקבות חוקי גזע אכזריים שיושמו במדינה עד ל-1996, חוקק חוק פיצויים חדש לעשרות אלפי אנשים שעוקרו ללא הסכמתם בשל היותם בעלי מחלות נפש, נכים ובעלי בעיות התנהגותיות. החוק החדש יפצה את הקורבנות במיליוני ין ואלה יזכו גם להתנצלות ממשלתית

מזכ"ל המפלגה הליברלית הדמוקרטית הליברלית, טושיחו ניקאי, מגיע לפגוש את נשיא סין שי ג'ינפינג באולם הגדול של העם בבייג'ינג, 24.04.2019. רויטרס
חוקקו חוק פיצויים לתיקון עוולות עבר. חברי המפלגה הליברלית דמוקרטית ביפן/רויטרס

יפן חוקקה היום (רביעי) חוק פיצויים לעשרות אלפי אנשים שעוקרו, לרוב ללא הסכמה, במסגרת תכנית ממשלתית למניעת לידת ''צאצאים נחותים'' שיושמה עד לשנת 1996. רבים מהקורבנות היו מוגבלים פיזית או קוגנטיבית, אחרים סבלו ממחלת נפש, וחלקם היו נגועים בצרעת או לחילופין בני אדם בעלי בעיות התנהגותיות.

לפי החוק החדש, ממשלת יפן מבטיחה לשלם לכל קורבן, שרבים מהם היו בני נוער או צעירים, כספי פיצויים בגובה 3.2 מיליון ין (29,000 דולר). עוד לפי החוק, מצויין כי ממשלת יפן מבקשת ''לשקף ברצינות את התנצלותינו העמוקה''. החוק עבר פה אחד על ידי הפרלמנט העליון לאחר שעבר את הפרלמנט התחתון והחזק יותר קודם לכן.

עוד בוואלה! NEWS:
חמינאי לארה"ב: אנחנו יכולים למכור נפט כמה שאנחנו צריכים
אחרי מסע ברכבת: קים הגיע לרוסיה לקראת הפגישה עם פוטין
"מתכחשים לסוציאליזם!": כשהוחלט לקרוא ליישוב ע"ש נשיא ארה"ב

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, משוחח עם חברי הקהילה היפנית בפרגוואי במהלך ביקורו הרשמי במדינה 2 בדצמבר 2018. AP
הביע את התנצלותו הכנה. ראש ממשלת יפן, שינזו אבה/AP

ראש הממשלה, שינזו אבה, הביע התנצלותו ואמר כי יעשה כל מאמץ כדי להבטיח שהחברה תבטל את האפליה נגד נכים. לדבריו, ''בתקופה בה החוק היה בתוקף, אנשים רבים היו נתונים לפעולות שהפכו אותם לבלתי מסוגלים להביא ילדים, על בסיס מוגבלות או מחלה כרונית אחרת- ובכך גרמו להם סבל רב''. עוד הוסיף אבה כי ''כפי שאושר בממשלה, החוק החדש מבטא התנצלות עמוקה מעומק ליבי''. על פי החוק החדש, הקורבנות יוכלו להגיע בקשה לפיצויים בחמש שנים הקרובות, בכפוף לאישור לועדת מומחים.

חוק הגנת הגזע של יפן נכנס לתוקפו ב-1948, כאשר המדינה נאבקה עם מחסור במזון והייתה שרויה במאמצים לבנייה מחדש של אומה מוכת מלחמות. כאמור, החוק בוטל רק ב-1996. במהלך תקופה זו כ-25,000 בני אדם עוקרו ולפחות 16,500 לא קיבלו את הסכמת מועצת האאוגניקה. בנוסף, המועצה יכלה לשלול מאנשים את פוריותם על ידי סקירה שטחית בלבד, ואף נותרו רשומות ספורות מהליך זה.

עוד באותו נושא

יופי והרמוניה: יפן הכריזה על עידן קיסרי חדש

לכתבה המלאה
רחובות יפן. AP
יוכלו להגיש בקשה לפיצויים תוך חמש שנים. רחובות יפן/AP

הסטירליזציה הגיעה לשיאה בשנות השישים והשבעים בעוד שהניתוח האחרון שבוצע לפי חוק התרחש ב-1993. כעשרים קורבנות ברחבי יפן תובעים את הממשלה לפיצוי ולהתנצלות. פסק הדין הראשון באחד המקרים האלו צפוי להיקבע בסוף חודש מאי.

למרות שהחוקים השערורייתים והידועים לשמצה ביותר נקבעו על ידי גרמניה הנאצית, יפן מצטרפת למדינות נוספות שחוקקו חוקי גזע, אולם ברוב המדינות החוקים הללו התבטלו בשנות השבעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully