וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתקפה על השלום": צפון אירלנד חוששת מחזרה לאלימות אחרי רצח העיתונאית

22.4.2019 / 9:36

המשטרה המקומית עצרה שני צעירים בחשד לפעילות טרור ומעורבות ברצח ליירה מקי שנקלעה למקום, אך הם שוחררו. הירי מאיים לערער את היציבות במדינה ב-21 השנים האחרונות, והוביל פוליטיקאים משש מפלגות לצאת בהצהרה משותפת במטרה להרגיע את הרוחות. "הסכם שלום שברירי"

העיתונאית לייה מקי, צפון אירלנד, 2017. רויטרס
כתבה ספר על הסכסוך. ליירה מקי/רויטרס

המשטרה בצפון אירלנד שחררה אתמול (ראשון) את שני הנערים נעצרו בצפון אירלנד בחשד לרצח העיתונאית במהלך מהומות בעיר דרי. השניים - בני 18 ו-19 - נעצרו בחשד לפעילות טרור ומעורבות ברצח של ליירה מקי, אולם הם שוחחרו ללא אישומים נגדם.

מקיי, עיתונאית עטורת שבחים בת 29, נקלעה למקום במסגרת כתיבת ספר על אודות היעלמותם של צעירים במהלך העשורים של "הצרות", כפי שמכונה הסכסוך שהסתיים בהסכם יום השישי הטוב ב-1998, והמשטרה סבורה כי היא נורתה בשוגג על ידי חמוש, או חמושים, מהארגון הסורר ה-IRA החדש, במהלך פשיטה של כוחות הביטחון בעיר ביום חמישי.

פוליטיקאים במדינה מנסים מאז להרגיע את הרוחות בעקבות המקרה שמאיים לערער את היציבות מאז הסכם השלום שנחתם לפני 21 שנים. מותה של מקי הגיע כשלושה חודשים לאחר פיצוץ מכונית תופת שהעלה חשש כי קבוצות קיצוניות מנסות לנצל את המתח הפוליטי שנוצר בעקבות החלטת בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי.

לקריאה נוספת בנושא
מתיחות ללא גבול: הברקזיט מאיים להבעיר שוב את אירלנד
47 שנה אחרי "יום ראשון העקוב מדם", רק חייל בריטי אחד יועמד לדין
חבילות הנפץ בבריטניה: ארגון אירי בדלני קיבל אחריות

שוטרים בזירת הרצח של העיתונאית ליירה מקי, דרי, צפון אירלנד, 19 באפריל 2019. רויטרס
שוטרים בזירת הירי בדרי, שישי/רויטרס

המפלגות במדינה, החלוקות בדעותיהן בין הלאומנים ששואפים לאחד את האזור עם בריטניה לבין היוניוניסטים שרוצים להישאר בריטיים, הוציאו הודעה משותפת. "הרצח של ליירה היה מתקפה על כל אנשי הקהילה הזאת, מתקפה על השלום ועל ההליכים הדמוקרטיים", אמרו ששת המנהיגים בהצהרה.

המשטרה מסרה כי ככל הנראה ארגון "IRA החדש", שאחראי לכמה מתקפות בשנים האחרונות, עומד מאחורי הרצח. הקבוצה היא אחת מכמה בודדות שנותרו פעילות ומתנגדות להסכם, שסיים שלושה עשורים של אלימות במהלכם נהרגו 3,600 איש.

מנהיגים מרחבי העולם גינו את הירי. נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון, דמות מרכזית בגיבוש הסכם השלום ב-1998, אמר כי לבו נשבר. "אסור לנו לוותר על 21 השנים האחרונות של שלום ותהליך", כתב קלינטון בחשבון הטוויטר שלו.

פוליטיקאים בצפון אירלנד הזהירו כי תכניתה של בריטניה להיפרד מהאיחוד האירופי עלולה לחתור תחת הסכם השלום. נציג האיחוד האירופי העומד בראש המשא ומתן של הברקזיט, מישל ברנייה, שהתעקש על שמירתו של גבול פתוח, אמר כי הרצח הוא "תזכורת לכמה שברירי הסכם השלום בצפון אירלנד".

(עדכון ראשון: 23:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully