וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

47 שנה אחרי "יום ראשון העקוב מדם", רק חייל בריטי אחד יועמד לדין

14.3.2019 / 14:44

התביעה בצפון אירלנד הכריזה כי חייל לשעבר, שזוהה רק בתור פ', יואשם ברצח של שני מפגינים שהיו בין 13 קורבנות הטבח ב-1972. יתר החיילים החשודים לא יעמדו לדין על האירוע שקרה בשיא הסכסוך בין הממלכה ללאומנים האירים

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

חייל בריטי לשעבר יואשם ברצח מפגינים בצפון אירלנד מלפני 47 שנים - כך הודיעה היום (חמישי) התביעה בממלכה, במסגרת חקירת הטבח המכונה "יום ראשון העקוב מדם" (Bloody Sunday).

החייל לשעבר, שזוהה רק כ-פ', שירת בגדוד הראשון של חטיבת הצנחנים שנשלח להפגנה בלונדונדרי ב-30 בינואר 1972. הוא יואשם ברצח של שני פעילי זכויות אזרח, ג'יימס ריי וויליאם מקיניי ובניסיון רצח של ארבעה נוספים. נגד 16 חיילים לשעבר לא יוגשו כתבי אישום במסגרת חקירת התקרית, שהתרחשה בשיא העימות בצפון אירלנד, המכונה "הצרות".

משפחות הרוגי יום ראשון העקוב מדם צועדות, לונדונדרי, צפון אירלנד, 14 במרץ 2019. רויטרס
דורשות צדק. משפחות ההרוגים ב"יום ראשון העקוב מדם" צועדות היום בלונדונדרי/רויטרס

חקירה שנמשכה כעשור קבעה שהחיילים הבריטים הרגו 13 מפגינים לא חמושים שמחאו נגד מעצרם של לאומנים אירים. עם זאת, ממצאי החקירה שהסתיימה ב-2010 לא היו קבילים מבחינה משפטית, והעמדתו לדין של החייל הייתה כתוצאה מחקירה נפרדת של המשטרה.

סטיבן הרון, שעומד בראש התביעה הציבורית בצפון אירלנד, אמר כי העובדה שלא הועמדו לדין חיילים נוספים לא מפחיתה את ממצאי ועדת החקירה. "אנחנו מכירים באכזבה העמוקה שחשים רבים ממי שפגשנו היום", אמר אחרי ההכרזה על האישומים נגד החייל פ'.

בעוד שמשפחות הקורבנות דורשות שייעשה צדק עמם, תומכי החיילים אומרים כי אין זה הוגן להעמידם לדין עשורים רבים כל כך אחרי האירועים.

עוד באותו נושא

המהפכן האירי שסילק את האימפריה הבריטית

לכתבה המלאה
פינוי פצועים במהלך "יום ראשון העקוב מדם" בצפון אירלנד, 1972. BBC, צילום מסך
פינוי פצועים במהלך "יום ראשון העקוב מדם"/צילום מסך, BBC

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully