אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המהפכן האירי שסילק את האימפריה הבריטית

3.3.2019 / 10:42

במובן מסוים הלאומנים האירים תמיד היו שם, נאבקים על עצמאות אי האיזמרגד נגד הכובש האנגלי. הם זוכרים עד היום ומספרים בלהט על העוולות. מקרומוול, דרך "המלך הטוב בילי", שהשלים את כיבוש אירלנד במאה ה-17, רעב תפוחי האדמה, גזילת אדמותיהם והתיישבות הסקוטים בצפון אירלנד.

היה היה | סיקור מיוחד

מאות שנים של מאבק - מאבק לאומי שהוא גם מאבק דתי בין האירים הקתולים לאנגליקנים ולפרסיבטריאנים הסקוטים בעלי בריתם בצפון אירלנד. הכול יחד בעיסה מדממת אחת.

במלחמת העולם הראשונה זיהו האירים שעת כושר, כשמרבית הכוחות הבריטים לוחמים בבלגיה ובגליפולי ופתחו במרד חג הפסחא - התקוממות שדוכאה בקלות יחסית. היה צורך בפתרון אחר, שבא לעולם לפני מאה שנה. ארגון גרילה - ולימים ארגון טרור. אחד הנודעים והמיתולוגיים בסודו בעולם, התגלמות ארגון הגרילה הנאבק לעצמאות - ומצליח.

במרץ 1919 הקים מייקל קולינס את הצבא האירי הרפובליקני, ה-IRA, זה שהעולם יכיר בתור המחתרת הקתולית האירית. לימים הוא יתפצל, ויקום ה-IRA הזמני והאמתי שהיו אחראים לפיגועים בשנות ה-70 וה-80.

קולינס נערץ ועל אנשים הבאים מאידיאולוגיות שונות: לנין העריץ אותו, ויצחק שמיר נטל לעצמו את שם הקוד מיכאל - על שמו. הוא היה מנהיג מבריק, שיצא למלחמה נגד הבריטים והצליח. הוא היה אדם עם דם על הידיים, שאמנם השתדל לא לפגוע בחפים מפשע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יצחק שמיר קיבל ממנו השראה. קולינס/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד המבצעים המוצלחים ביותר של המחתרת היה חיסול, בלילה אחד, של 18 סוכני המודיעין הבריטי המשובחים ביותר שנשלחו מרחבי האימפריה לדבלין למאבק במחתרת, וכונו חבורת קהיר. אבל המחתרת עקבה אחריהם וקציני הצבא והמודיעין הוותיקים והמיומנים נרצחו בשורת פשיטות של חוליות חיסול על בתי המלון ודירות המסתור שלהם.

במקביל, הוא הסכים למשא ומתן עם הבריטים על סיום מלחמת האזרחים. הנושא ונותן הבריטי, לורד בירקנהד, אמר לו בטקס החתימה שההסכם יסיים את חייו הפוליטיים. קולינס הסתכל עליו ואמר שההסכם יסיים את חייו. וכך היה - קולינס היה הרמטכ"ל של המדינה האירית החדשה שקמה, אבל הארגון שהוא עצמו הקים, הצבא האירי הרפובליקני המשיך את המלחמה נגד אירלנד. הם לא הסכימו לחלוקת אירלנד, להשארת אלסטר בידי בריטניה ולמעמד אירלנד כדומיניון.

קולינס יצא שוב למלחמה, הפעם נגד הארגון שלו, וניצח שוב אך במחיר של נזקים עצומים ואלפי קורבנות. קולינס נרצח במארב, בידי אנשים שהכיר, שאימן ושהעריצו אותו. לו היה נשאר בחיים, אולי כל ההיסטוריה האירית הייתה שונה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בתי המשפט בדבלין מופגזים בעת תחילת מלחמת האזרחים האירית, 1922/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully