וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פייק ניוז? להיפך: הדוח של מולר פירק את התיאוריה של טראמפ

21.4.2019 / 13:04

למרות טענות הבית הלבן, תוצאות חקירת ההתערבות בארה"ב איששו את הדיווחים שפורסמו בשנתיים האחרונות לפיהם טראמפ ביקש מהיועמ"ש הבית הלבן לפטר את מולר, מסר הצהרה כוזבת על פגישת בנו עם הרוסים ודרש נאמנות מראש ה-FBI לשעבר

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

פרסום הדוח של החוקר המיוחד רוברט מולר מגיע אחרי שנתיים שבהן טראמפ וסביבתו הכחישו דיווחים רבים שפורסמו בתקשורת בטענה שמדובר ב"פייק ניוז". המגישה השמרנית לורה אינגרהאם מרשת "פוקס ניוז" אף הצהירה כי התקשורת "חייבת התנצלות". חקירתו של מולר אולי לא מצאה שטראמפ קשר קשר עם רוסיה כדי להשפיע על תוצאות הבחירות, אך חשפה שורת מקרים שבהם הוא ניסה לשבש את החקירה - ובכך התברר כי רבים מהדיווחים היו למעשה מדויקים.

לדוגמה, הדוח של מולר מראה כי ה"ניו יורק טיימס" וה"וושינגטון פוסט" צדקו בדיווחיהם מינואר 2018 על כך שטראמפ ביקש מהיועץ המשפטי של הבית הלבן, דון מקגהאן, לוודא שהחוקר המיוחד יפוטר, ובתגובה מקגהאן החליט להתפטר. בזמנו, טראמפ אמר על הדיווח כי מדובר ב"פייק ניוז, אנשים, פייק ניוז". עוד נחשף בדוח של מולר כי טראמפ הורה לשורת עובדים להכחיש את הדיווח באופן פומבי, כולל מקגהאן עצמו, שסירב בטענה שהסיפור מדויק.

דוח מיוחד - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
מועמדת דמוקרטית אחרי פרסום הדוח: "לפתוח בהליכים להדחת טראמפ"
השיחות החשאיות, הפגישות המתוחות: מאחורי הקלעים של חקירת טראמפ
"המשחק נגמר": מולר הסיר את האיום שריחף על נשיאותו של טראמפ

דונלד טראמפ, 18 באפריל 2019. רויטרס
שורת ניסיונות לשיבוש מהלכי חקירה. טראמפ/רויטרס

בחודש יולי 2017, דווח ב"טיימס" כי הנשיא כתב באופן אישי הצהרה כוזבת שבה נטען כי בשנת הבחירות נפגשו הרוסים עם בנו, דונלד טראמפ ג'וניור, בנושא אימוץ ילדים רוסים - ולא בנושא הפצת מידע שלילי על יריבתו הילרי קלינטון. פרקליטו של טראמפ אמר שוב ושוב כי לנשיא לא היה תפקיד בכתיבת ההצהרה, אך חודשים לאחר מכן העיד בשבועה בפני החוקרים שטראמפ הוא זה שעומד מאחוריה.

הדוח גיבה גם את הפרסומים בעיתונים, שאותם הממשל האמריקני הכחיש בזמנו, כי טראמפ דרש נאמנות מראש ה-FBI ג'יימס קומי בארוחת ערב פרטית, וכן ביקש ממנו לסיים את חקירת היועץ לביטחון לאומי מייקל פלין. "דוח מולר אישר שוב ושוב שהדיווחים ב'ניו יורק טיימס' בשנתיים האחרונות היו ההפך מ'פייק ניוז'", אמרה אליזבת בומילר, מנהלת משרדי העיתון בוושינגטון. "אלה היו דיווחים קפדניים ומדויקים, שאומתו בזהירות עם גורמים, וסיפרו לקוראים מה באמת קורה בבית הלבן".

עוד באותו נושא

דוח מולר נחשף: טראמפ ניסה להשתלט על החקירה ולהדיח את התובע המיוחד

לכתבה המלאה
התובע המיוחד לשעבר רוברט מולר אחרי שיצא מכנסיה בוושינגטון, 24 במרץ 2019. רויטרס
אימת את מרבית הדיווחים שהתפרסמו לאורך השנים על טראמפ. מולר/רויטרס

בעל הטור מוושינגטון, דיוויד איגנטיוס, דיווח לפני השבעתו של טראמפ כי פלין שוחח עם השגריר הרוסי סרגיי קיסליאק על סנקציות שהטיל ממשלו של ברק אובמה על רוסיה. לפי מולר, טראמפ אמר שהוא רוצה שפלין "יהרוג" את הסיפור, והאחרון הורה לעוזרת שלו להכחיש את הדיווח, "אף על פי שהיא ידעה שהיא מספקת מידע כוזב". גורמים אחרים בממשל, כולל סגן הנשיא מייק פנס, הכחישו את הדיווח אף הם. בהמשך, פלין התפטר כשהאמת התבררה.

טראמפ טען גם במהלך הקמפיין בשנת 2016 כי לא היו לו עסקים עם רוסיה, בעוד שהחברה שלו בדקה ממש באותם הרגעים את האפשרות לבנות את משרדי מגדל טראמפ במוסקבה. כשעורך דינו של טראמפ, מייקל כהן, שאל אותו בפרטיות על הכחשתו השקרית, הנשיא לעתיד השיב: "מדוע לציין את זה אם זאת לא עסקה?".

מולר קבע גם שהצהרתה של דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס, לפיה קומי היה לא אהוד על ידי הדרגים הבכירים בבולשת הפדרלית, "לא הייתה מבוססת על שום דבר". סנדרס אמרה לרשת ABC כי הצהרתה הייתה "פליטת פה".

דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס ב-9 באפריל 2018. רויטרס
התנצלה על פליטת הפה אחרי שהדוח הוכיח שטענתה "לא מבוססת על שום דבר". שרה האקבי סנדרס/רויטרס

אולם, מולר אכן הפריך את הדיווח שפורסם ב"באזפיד", שלפיו טראמפ הורה לעורך דינו לשעבר לשקר לקונגרס על מועד הפרויקט במוסקבה. מולר אמר כי בעוד שטראמפ ככל הנראה ידע שכהן משקר, "הראיות העומדות לרשותנו אינן קובעות כי הנשיא הורה או סייע לעדותו של כהן".

העורך הראשי ב"באזפיד", בן סמית, אמר שהמקורות שעליהם הסתמך הדיווח, גורמים במערכת אכיפת החוק, "פירשו את משמעות העדות של כהן כאילו טראמפ 'הורה' לו לשקר. אנחנו יודעים עכשיו שלא פירש זאת כך". עם זאת, לדבריו האתר ימשיך לחקור את הסיפור באמצעות בקשות חופש המידע ובית המשפט.

בנוסף לכך, מולר סתר גם דיווח ב"מקאלצ'י" שלפיו כהן נסע לפראג בקיץ 2016 כדי להיפגש עם רוסים המעורבים במאמצי ההשפעה על הבחירות לטובתו של טראמפ. הדוח של מולר קבע כי כהן לא נסע לפראג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully