וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המשחק נגמר": מולר הסיר את האיום שריחף על נשיאותו של טראמפ

19.4.2019 / 5:30

פרסום דוח התובע המיוחד פתר, לפחות מבחינה משפטית, את הוויכוח שהתנהל במשך שנתיים בשאלה אם הנשיא שיתף פעולה עם רוסיה. מתנגדיו ימשיכו להאמין שניצל מעונש, ואילו תומכיו יטענו כי גבר על תיק שתפרו לו. בדרך לבחירות 2020, המועמד טראמפ הוא נשיא ללא רבב משפטי

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

הדוח המלא - או הכמעט מלא - של התובע המיוחד רוברט מולר התפרסם ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צדק בציוץ שלו: המשחק נגמר. הדמוקרטים הזועמים, אנשי משפט דקדקנים וכמובן הרשתות החברתיות ומאמרי מערכת מלומדים יעסקו בדוח וימשיכו להוציא ממנו את האנקדוטות המעניינות יותר (הסיסמה של דונלד טראמפ הבן לאתר וויקיליקס הייתה פוטיןטראמפ) ופחות. הם יוסיפו להתווכח בשאלות הממשיכות לעלות מהדוח, אבל בשורה התחתונה והקובעת, האיום הזה, שריחף על נשיאותו של טראמפ הוסר ואיננו עוד.

כעת הוא מתחלף באיום נגדי - איומו של הנשיא לערוך טיהור במערכת המשפט והצדק שלדעתו רדפה אותו, וייצא לפועל מן הסתם אם ייבחר שוב. ההקבלות בין המעצמה לבין מדינה קטנה וידידותית לארצות הברית - על אחריות הקורא.

לקריאה נוספת בנושא
אחרי שפרסם 4 עמודים מתוך 400: התובע הכללי יגיש את דוח מולר המלא
החקירה אולי הסתיימה, אבל חבר המושבעים של מולר ממשיך לעבוד
הפקדת טלפונים ואיסופים ממלון: כך התנהלה החקירה הסודית של מולר

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 18 באפריל 2019. רויטרס
האיום הוסר. טראמפ, היום/רויטרס

הקביעה כה נחרצת כי המשחק כבר אינו משפטי. זירת דוח מולר כעת היא הזירה הפוליטית - ולא במובן של החלטת קונגרס אם להעמיד להדחה את הנשיא אלא הזירה הציבורית, זירת הבוחרים. בזירה הזו, ברגע שקבע התובע המיוחד שאין בידו הוכחות שהנשיא או מטה טראמפ שיתף פעולה עם רוסיה, כל המקווים לאקדח מעשן גילו, כמו בסרטים המצויירים, שהם ירו באקדח, אבל מהקנה רק השתלשל בד ועליו מצויירת המילה בום.

מי שהציג את הדוח במסיבת עיתונאים היה התובע הכללי וויליאם בר, אדם שמונה לתפקידו בידי טראמפ בדיוק כדי למנוע ולסכל את דוח מולר. במסיבת העיתונאים, כפי שציין פרשן רשת "פוקס", הוא לא תפקד כתובע הכללי של ארצות הברית, אלא כיועצו המשפטי של הנשיא ויצא מגדרו להדגיש את הנקודות המזכות את טראמפ ואת השורה התחתונה - לא היה שיתוף פעולה. אלה כמובן המילים שיצוטטו ויוקרנו במהדורות החדשות, ייצרבו בזיכרון.

עוד באותו נושא

דוח מולר נחשף: טראמפ ניסה להשתלט על החקירה ולהדיח את התובע המיוחד

לכתבה המלאה

הוויכוח נפתר - משפטית לפחות, ציבורית פחות

הוויכוח על שיבוש הליכי החקירה לא ישנה דבר, לא ידיח את הנשיא ולא יביא לפיטורים נוספים

מולר לא זיכה את טראמפ. הוא קבע שאין לו די ראיות לקבוע שהיה שיתוף פעולה, אבל גם שאין לו די ראיות לזכות את הנשיא ולקבוע שלא היה שיתוף פעולה. בנסיבות האלה הרישא היא הקריטית - וברגע שאין ראיות זו ראייה לחפות מפשע. הרי שנתיים הוויכוח היה בשאלה אם היה שיתוף פעולה וכעת הוא נפתר. משפטית לפחות, ציבורית פחות.

התובע המיוחד מונה בדוח עשרה מקרים של התערבות הנשיא בחקירה בניסיון לשבש הליכי חקירה. קו ההגנה של טראמפ מעט ייחודי - אין שיתוף פעולה ואין שיבוש, כתב בציוץ. קשה לומר שזו דעה משפטית, או שיש משפטנים שיחזקו אותה - אבל, שוב - הרכבת הזו יצאה מהתחנה. הוויכוח המתמשך בשאלה על שיבוש הליכי החקירה לא ישנה דבר, לא ידיח את הנשיא, לא יביא לפיטורים והעמדות נוספות למשפט.

סירובו של טראמפ לעבור חקירה ולהעיד יישכח בסופו של דבר תישכח. פרט בתוך ים הפרטים בחקירה. כך גם פיטורי ראש הבולשת הפדרלית ג'יימס קומי והניסיון לפטר את מולר עצמו. סביר מאוד כי נעשה שיבוש הליכי חקירה, אולם זה לא ישנה דבר.

ויליאם בר, התובע הכללי במסיבת עיתונאים לקראת פרסום דו"ח מולר המלא, 18 באפריל 2019. רויטרס
יצא מגדרו להדגיש את הנקודות המזכות את הנשיא. בר, היום/רויטרס

לא כל הדוח פורסם. בר טוען כי החלקים שערך מכסים על מידע מסווג או רגיש. סביר להניח שאם התובע הכללי מחק פרסום חלקים שמהווים כתב אשמה כלפי טראמפ או מי ממקורביו הם יודלפו. אך אפילו בתקציר שפורסם עד כה, אין שום ראיות להעמדות נוספות לדין.

חשוב לזכור כי החקירה חשפה שורה ארוכה של בעיות וכשלים, של אנשים שעשו פשעים ועבירות, שעליהם הם יושבים בכלא או עומדים לדין. היא חשפה עד כמה רוסיה ניסתה לקבוע מי נשיא ארצות הברית ועד כמה אמריקנים היו מוכנים לכך.

בר עצמו מקבל קביעה של מולר, שהנשיא התעלם ממנה וסירב לקבל אותה - שרוסיה אכן התערבה בבחירות, והתערבה לטובת המועמד טראמפ - דבר שהוא מסרב לקבל עד היום.

עם הפנים ל-2020

כמו בישראל, מי שהיה משוכנע קודם לכן באשמת טראמפ בשיתוף פעולה עם הרוסים ימשיך לחשוב כך

אנו נמצאים כבר במסע הבחירות לנשיאות 2020. עשרות דמוקרטים כבר הודיעו על ריצה, או בדיקת האפשרות לכך. מהשמאל הפרוגרסיבי ועד המרכז המתון - טראמפ עצמו יתמודד כמובן ואלא אם כן יקרה משהו בלתי נתפס כעת הוא יהיה המועמד הרפובליקני. וכמובן יהיו מועמדים עצמאיים. הדוח לא ישחק תפקיד משמעותי בבחירות, או ליתר דיוק בהחלטת הבוחרים.

סביר להניח, שכמו בישראל, מי שהיה משוכנע קודם לכן באשמת טראמפ בשיתוף פעולה עם הרוסים ימשיך לחשוב כך. מנגד, מי שהאמין קודם שהמדינה העמוקה מנסה להפיל את המועמד שלא נראה לתומכי אובמה בתוככי הממשל גם הוא ימשיך לחשוב כך, ואפילו יתחזק בדעותיו. אמריקנים רבים, שאולי עייפו מהעיסוק הבלתי פוסק בחקירת מולר, יקבלו את החלטותיהם על סמך דברים אחרים לגמרי ובראשם הכלכלה, שאלת ההגירה, הביטחון הלאומי וכל שאר הנושאים שעליהם, בסופו של דבר, מצביעים.

התובע המיוחד לשעבר רוברט מולר אחרי שיצא מכנסיה בוושינגטון, 24 במרץ 2019. AP
טראמפ ניסה לפטר אותו. מולר/AP

אז מי ניצח? מבט על הציוצים של טראמפ ותגובות הדמוקרטים מספק תשובה ברורה. העננה של דוח מולר תישאר - מתנגדי טראמפ ימשיכו להאמין שהוא ניצל בעור שיניו מפשע שהוא אשם בו, ואילו תומכיו יאמינו שהוא ניצל בעור שיניו מתיק שתפרו לו מתנגדיו. יחד עם הנשיא עצמו הם יקראו לחקור את פשעי הבולשת הפדרלית, הילרי קלינטון ומשרד המשפטים.

בחירות 2020 כבר מגיעות וטראמפ יגיע אליהן כנשיא מכהן שאין בו רבב משפטי, אלא כמה סימני שאלה - תוצאה שאין ספק שהיה חותם עליה בשמחה ברגע ששמע שרוברט מולר מונה לתובע מיוחד, כשאמר אז - נדפקתי, הנשיאות שלי חוסלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully