וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפקדת טלפונים ואיסופים ממלון: כך התנהלה החקירה הסודית של מולר

27.3.2019 / 13:36

החקירה הרגישה של התובע המיוחד רוברט מולר בדבר המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית התנהלה בחשאיות מוחלטת ממשרד פשוט למראה בדרום-מערב וושינגטון הבירה. "בעיר שבה כולם והאימהות של כולם מנסים להגיע לעמוד הראשי, מולר תמיד ניסה להימנע מהתקשורת"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

כשהחוקרים בצוות של התובע המיוחד רוברט מולר הגיעו לעבודה בכל יום, הם נדרשו להפקיד את הטלפונים הסלולריים שלהם מחוץ למשרד לפני שנכנסו אליו. החוקרים, שפעלו בסודיות במשרד רגיל מבטון ומזכוכית, חשפו מאז 2017 סודות שהובילו לכתבי אישום נגד כמה ממקורבי הנשיא דונלד טראמפ.

כדי להגן על אותו מידע סודי מפני אוזניים סקרניות, כל המשרד ששכן בדרום-מערב וושינגטון הוגדר כ"מתקן מחלקת מידע סודי", מונח מעולם הריגול האמריקני המתייחס לאזור שהגישה אליו מוגבלת כדי למנוע הדלפות. אחת המגבלות השגרתיות הן לא להכניס טלפונים חכמים או מכשירים אלקטרוניים אחרים שבהם ניתן לעשות שימוש, כמו מכשירי האזנה או מצלמות ריגול. גם המבקרים נדרשו להפקיד אותם בטרם כניסתם למשרד.

דוח מולר - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
רוסיה אחרי הדוח של מולר: מוכנים לשפר את היחסים עם ארה"ב
הצרות המשפטיות של טראמפ לא נגמרו, אך האיום המרכזי על נשיאותו הוסר
טראמפ אחרי דוח מולר: תקשורת המיינסטרים - אויבת העם

התובע המיוחד לשעבר רוברט מולר אחרי שיצא מכנסיה בוושינגטון, 24 במרץ 2019. AP
התובע המיוחד לשעבר רוברט מולר, השבוע/AP

המגבלות אינן מפתיעות בהתחשב בכך שהצוות חקר אם מעצמה זרה סייעה לטראמפ לנצח ב-2016 ואם הקמפיין שלו קשר קשר עם מוסקבה, אך אלו לא דווחו עד כה. ביום שישי שלח מולר את הדוח שלו לתובע הכללי וויליאם בר, ומיד לאחר מכן הזדעקו הרפובליקנים והדמוקרטים בקונגרס למען פרסומו לעיון הציבור. אתמול נשלח תקציר שלו לקונגרס, שבו נקבע כי אין די ראיות לכך שטראמפ שיבש חקירה או קשר קשר עם רוסיה, אולם הוא גם לא זוכה ממעשים אלו.

עדויותיהם של מי שתושאלו על ידי הצוות של החוקר המיוחד, עורכי דינם וגורמים המעורים בחקירה חשפו עד לאן הלך מולר כדי לשמור על החקירה שלו אטומה מפני הדלפות. בעיר הידועה בהדלפותיה, הצליח החוקר המיוחד לשמור באופן נדיר על המידע בין קירות משרדו, וכן על הראיות שצבר בחקירתו הרגישה, שהטילה צל על נשיאותו של טראמפ. זאת, גם כשהנשיא יצא נגדו בפומבי, קרא לחקירתו "ציד מכשפות" וכינה את לצוות אנשיו "בריונים".

עוד באותו נושא

דוח מולר: אין עדויות לכך שטראמפ ביצע פשע - אך הוא לא זוכה לחלוטין

לכתבה המלאה

מיקום סודי, הרחק מהתקשורת

כשהיועץ לשעבר בקמפיין של טראמפ, מייקל קאפוטו, הסכים להתראיין על ידי מולר בחודש מאי 2018, נאמר לו שיאספו אותו מבית המלון שבו שהה בוושינגטון. קאפוטו שחיפש מכונית ממשלתית שחורה מסוג SUV, הופתע לראות מכונית דודג' אישית בצבע לבן של ה-FBI מתקרבת לעברו.

"הוא נסע מרחק 15 בלוקים למיקום שלהם ונכנס דרך מוסך כך שאף אחד לא יראה", סיפר קאפוטו. בהמשך הוא נשאל על מנהל הקמפיין של טראמפ, פול מנפורט, על עוזרו של מנפורט ריק גייטס ועל יועצו של טראמפ רוג'ר סטון. כשהתשאול הסתיים אמרו לו אנשי צוותו של מולר כי הם יסיעו אותו בחזרה לבית המלון שלו, אך לדבריו, הם לא היו מרוצים ממה שענה להם על כך.

"אמרתי שאני נפגש עם צוות טלוויזיה בקומה התחתונה כך שאני לא אצטרך הסעה", אמר קאפוטו. "הם לא כעסו שאני מדבר עם התקשורת, הם היו מוטרדים מכך שאני עושה את זה שם. הם היו מודאגים מכך שזה ישים את הסוכנים ועורכי הדין שלהם בסיכון". בעקבות תגובתם, הסכים קאפוטו להעביר את המפגש עם צוות החדשות למיקום אחר.

נשיא ארה"ב טראמפ בבית הלבן, 25 במרץ 2019. רויטרס
לא מצאו די ראיות ששיבש חקירה או קשר קשר עם רוסיה, אך גם לא זיכה אותו. טראמפ/רויטרס

יועץ נוסף לשעבר בקמפיין טראמפ, סאם נונברג, אמר שסוכן FBI אסף אותו מתחנת הרכבת למשרדו של מולר. "אתה שם את הטלפון וכל המכשירים האלקטרוניים בתא בחוץ", סיפר נונברג, שתיאר את המשרד כ"פשוט מאוד" למראה. משם הוא הובל לחדר ישיבות עם שלושה שולחנות, והתובע ארון זלינסקי, החבר בצוותו של מולר, הגיע כשהוא מלווה בשלושה סוכני FBI.

צוותו של מולר ביקש מהתקשורת לא לפרסם בפומבי את מיקום המשרד, מסיבות בטיחותיות. דוברו של מולר אמר רק כי המשרד ממוקם ב"דרום-מערב וושינגטון הבירה".

"מולר איננו מושפע מביקורת"

"בעיר שבה כולם והאימהות של כולם מנסים להגיע לעמוד הראשי, בוב מולר תמיד ניסה להימנע מהתקשורת", אמר מרק קורלו, דובר משרד המשפטים האמריקני לשעבר. "הוא רצה להישפט על פי מעשיו, לא על פי מסיבות עיתונאים".

קורלו, שלמשך זמן קצר היה דובר הצוות המשפטי של טראמפ, תושאל על ידי מולר בחודש פברואר 2018. הוא ועדים נוספים זומנו אף הם למשרדים והוסעו לשם דרך מוסך בדרום-מערב וושינגטון. עו"ד ג'וזף ג'יי, שייצג את אחד מהעדים, סיפר כי לא היה אף שלט עם שמות על הדלתות שיאפשר לזהות את הנוכחים. לדבריו, חברי צוותו של מולר שבו והביעו את מחויבותם לסודיות. "הם הבהירו יותר מפעם אחת: 'אנחנו לא מדליפים. אתם לא צריכים לדאוג לגבינו'".

לדברי ג'יי, "באמצעות השמירה על קוד השתיקה שלהם, הם היו מקצועיים. הם לא הגיבו לספין, הם עשו את עבודתם".

רודי ג'וליאני, פרקליטו של טראמפ, בכנס על איראן בוושינגטון, מאי 2018. רויטרס
"מולר לא מדבר איתנו. אני לא מבין למה שהוא ידבר לתקשורת". רודי ג'וליאני/רויטרס

מולר שמר על שתיקה לאורך החקירה וצוותו פרסם רק הודעה אחת. בהודעה זו, שפורסמה בחודש ינואר, הדובר הבהיר כי כתבת התחקיר ב-BuzzFeed שבה נטען שטראמפ הורה לפרקליטו לשעבר מייקל כהן לשקר בעדותו בקונגרס, "איננה מדויקת". עם זאת, באתר שבו פורסם התחקיר עמדו מאחורי הדברים.

עורך דינו של טראמפ, רודי ג'וליאני, העיר גם הוא על כך שמולר נשאר מחוץ לאור הזרקורים. "בכל פעם שאנחנו מדברים איתם, הם אומרים: 'נעביר את זה לבוב'. הוא כמו הקוסם מארץ עוץ".

אף שהיה חשדן לגבי ההדלפות לתקשורת, ג'וליאני סבור שאף אחת מהן לא מגיעה מצוותו של החוקר המיוחד. "מולר לא מדבר איתנו. אני לא מבין למה שהוא ידבר לתקשורת", הסביר ג'וליאני.

התובע המיוחד רוברט מולר מתדרך את הקונגרס על החקירה, 20 ביוני 2017. רויטרס
"למולר לא כל כך אכפת מהתדמית הציבורית לגביו"/רויטרס

מולר, בן 74, הוא קצין לשעבר במארינס והארכיטקט של הבולשת הפדרלית המודרנית. ג'וזף קמפבל, לשעבר סגן מנהל מחלקת החקירות הפליליות ב-FBI שעבד בסוכנות שממנה מגיע מולר, אמר שהחוקר המיוחד יודע להתמודד עם חקירות נרחבות ומתעלם מהמתקפות עליו. "הוא עבר 12 שנים שהתחילו עם חקירות רגישות במיוחד בנוגע ל-11 בספטמבר ברחבי העולם", אמר קמפבל. "הוא איננו מושפע מביקורת או ספקולציות".

רוברט ליט, לשעבר היועץ הראשי של ראש לשכת המודיעין הלאומית, אמר שההדלפות ככל הנראה הגיעו מעדים ומעורכי דינם. "מולר לא יכול לעשות לגביהן שום דבר", אמר ליט. גם הוא העיד כי למולר "לא כל כך אכפת מהתדמית הציבורית לגביו. אכפת לו לעשות את עבודתו בצורה הנכונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully