וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשף: אחות מניו זילנד מוחזקת בשבי דאעש מאז 2013

לואיזה אקאבי, פעילה בצלב האדום, נשבתה באידליב על ידי חמושי המדינה האסלאמית לפני כחמש שנים, אך זהותה לא פורסמה מחשש שהדבר יסכן את חייה. כעת, לאחר נפילת המעוזים של דאעש בסוריה, מבקש ארגון הסיוע הבינלאומי מידע על הגורל שלה ושל שני נהגים נוספים שנשבו איתה

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

הצלב האדום הכריז אתמול (ראשון) כי הוא מחפש מידע אחר גורלם ומקום הימצאם של שלושה עובדים בארגון אשר נחטפו בסוריה לפני יותר מחמש שנים. בפעם האחרונה שהתקבל מידע על גורלם של השלושה - לואיזה אקאבי, אחות מניו זילנד, ושני נהגים סורים: עלאא ראג'אב ונאביל באקדונס - הם הוחזקו על ידי המדינה האסלאמית (דאע"ש).

הצלב האדום דן בגלוי בזהותם של השלושה, לאחר שנים של שתיקה - מחשש שכל תשומת לב תציב אותם בסכנת חיים. הפרסום מגיע עם תבוסת כוחות המדינה האסלאמית בסוריה, ושחרור כל השטחים שנכבשו על ידי חמושי הארגון.

"אנחנו קוראים לכל אחד עם מידע לבוא אלינו בבקשה. אם העמיתים שלנו עדיין מוחזקים, אנחנו קוראים לשחרורם המיידי ללא תנאי", נמסר בהצהרת הארגון. "המידע המהימן האחרון שבידינו אומר שלואיזה הייתה בחיים בסוף שנת 2018. הצלב האדום מעולם לא הצליח לגלות עוד פרטים ביחס לעלאא ונאביל, וגורלם אינו ידוע".

לקריאה נוספת:
במערות ובשדות: הכורדים צדים תאי דאעש בסוריה אחרי קריסת החליפות
מחיר הניצחון: 630 אזרחים נהרגו במבצע האחרון נגד דאעש בסוריה

לואיזה אקאבי, אחות בארגון הצלב האדום שנשבתה על ידי דאעש בסוריה בשנת 2013. ארגון הצלב האדום, רויטרס
עבדה כאחות גם במהלך השבי. אקאבי/רויטרס, ארגון הצלב האדום

השלושה נסעו בשיירה של הצלב האדום שהעבירה אספקה למתקנים רפואיים באידליב שבצפון מערב סוריה, בזמן שנעצרו על ידי חמושים ב-13 באוקטובר 2013. ארבעה אנשים נוספים נעצרו יחד איתם ושוחררו ביום למחרת.

"עם הנפילה של הטריטוריה האחרונה שנשלטה על ידי ארגון המדינה האסלאמית, אנחנו חוששים שישנו סיכון גובר של איבוד עקבותיה של לואיזה, אף שאנחנו נותרים מלאי תקווה שהתקופה הזאת תפתח עבורנו במקום זאת אפשרויות חדשות כדי ללמוד על מקום הימצאה ועל מצבה", נמסר.

עוד באותו נושא

סוף עידן החליפות של דאעש: עלייתה ונפילתה של "המדינה האסלאמית"

לכתבה המלאה

מחפשים אחר קצה חוט

אקאבי, שאמורה להיות בת 62 כיום, הצטרפה לצלב האדום בשנת 1988 ועבדה באזורים מרובי מתיחות, בהם אפגניסטן, בוסניה, עיראק, סומליה וסרי לנקה. היא הוחזקה בשבי יותר שנים מאשר כל עובד אחר בארגון במשך 156 שנות פעילותו של הצלב האדום, טוען דומיניק סטילהארט, מנהל המבצעים הבינלאומיים של הארגון.

סטילהארט אמר לעיתון הניו-זילנדי STUFF כי במהלך שנות השבי הראשונות של אקאבי, הצלב האדום ניהל מגעים לגביה עם הארגון הקיצוני. "לא עלה בידינו לשכנע אותם לשחרר אותה וערוץ התקשורת הזה נפל", אמר. בארגון ידעו שהיא הועברה פעמים רבות ממקום למקום, ולעתים עבר זמן רב מבלי שהגיע כל מידע אודותיה, מה שגרם לרשויות לחשוב כי היא נהרגה.

בשלב מסוים חלקה אקאבי תא יחד עם השבויה האמריקנית קיילה מולר, פעילת ארגוני סיוע שנשבתה על ידי דאעש, אשר במהלך שביה נאנסה, עונתה ואף מתה בשנת 2015. לפי עדות של נערה יזידית שאף היא חלקה תא עם מולר, השבויה האמריקנית ויתרה על הזדמנות להימלט מהשבי כדי להשגיח על חברתה כשזו הייתה חולה ופצועה.

קיילה ג'ין מולר, אזרחית ארצות הברית שמוחזקת בידי דאעש בתמונה שצולמה בשנת 2013 בזמן שהותה בסוריה. רויטרס
דאגה לאקאבי. קיילה ג'ין מולר שנשבתה בסוריה/רויטרס

לאחר שהועברה על ידי אנשי דאעש לא-רקה בשנת 2017, היא נצפתה באל-בוכמאל בסוף שנת 2018, סמוך לגבול שבין סוריה ועיראק, על גדות הפרת. מאז לא נודעו עקבותיה, אמר סטילהארט. "מה שאנחנו יודעים למעשה זה שלואיזה עבדה כאחות במהלך השבי, מה שמראה את המחויבות שלה למשימה וליעדים של הצלב האדום - דאגה לאנשים שנפגעו במהלך קונפליקט", הוא הוסיף.

ממשלת ניו זילנד מסרה כי היא מחפשת אחר אקאבי. שר החוץ וינסטון פטרס אמר כי הממשלה שלחה צוות של תריסר בני אדם לעיראק, ביניהם אנשי מבצעים מיוחדים, במטרה לאתר אותה. "הצוות הלא-לוחם הזה התמקד באופן ספציפי באיתורה של לואיזה ובזיהוי ההזדמנויות לחשוף את אותה", הוא מסר בהצהרה שנשלחה בדואר אלקטרוני. בתקשורת הניו זילנדית דווח כי היה לפחות ניסיון חילוץ אחד שבוטל. עוד דווח כי הצוות המיוחד נכח בבגהוז במהלך הקרב וחיפש אחר אקאבי במחנות הפליטים באזור. עם זאת, בימים שלאחר מכן, כשהאזור נסרק, התברר כי היא אינה נמצאת שם עוד. "לרוע המזל, מקום הימצאה של לואיזה אינו ידוע. בכל מקרה, ממשלת ניו זילנד ממשיכה לפעול ללא לאות כדי לאתר אותה ולהחזיר אותה למרחב בטוח", מסר פטרס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully