וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף עידן החליפות של דאעש: עלייתה ונפילתה של "המדינה האסלאמית"

23.3.2019 / 22:12

תבוסת הארגון הקיצוני מסמנת את סופו של השלטון הג'יהאדיסטי, שבמשך שנים טבח במיעוטים ושעבד נערות כשפחות מין. בשנים האחרונות הצליחו הכוחות להשיב את השליטה על שטחי החליפות, שהשתרעו על שליש מעיראק ומסוריה, אך האיום לא הוסר עם אלפי לוחמי דאעש שעדיין באזור

צילום: רויטרס

הניצחון על ארגון "המדינה האסלמית" (דאעש) במעוז האחרון שהיה בשליטתו במזרח סוריה מסמן את סופו של השלטון הג'יהאדיסטי, שהשתרע בעבר על שליש משטחי עיראק וסוריה. הארגון - שבשנים האחרונות הטיל אימה באמצעות טבח במיעוטים אתניים, שעבוד נשים ונערות כשפחות מין, פשעים כמו עריפת ראשים לעיני המצלמות וביצוע פיגועים באזורים נוספים בעולם - הובס יותר מארבע שנים אחרי תחילת התערבותה של ארצות הברית שתומכת בלוחמים הכורדים במדינה.

עוד בשנת 2004, על רקע הכאוס ששרר באותן השנים בעיראק ופלישת הקואליציה האמריקנית למדינה, הכריז ארגון אל-קאעידה על הקמת "המדינה האסלאמית של עיראק". בשנת 2011, עם תחילת מלחמת האזרחים בסוריה, מנהיג הארגון אבו בכר אל-בג'דאדי שלח למדינה השכנה פעילים על מנת להקים שם קבוצה נוספת. שנתיים לאחר מכן הוא עתיד להתנתק מאל-קאעידה, ולקרוא לארגונו "המדינה האסלאמית בעיראק ובלבנט".

עוד בוואלה! NEWS:
כל אנשי הנשיא: השחקנים המרכזיים בחקירת המעורבות הרוסית
ארה"ב הטילה סנקציות נרחבות על גורמים הקשורים לתכנית הנשק של איראן
הכאוס נמנע, בינתיים: האיחוד הסכים לדחות את מועד הברקזיט

הכוחות הסוריים הדמוקרטיים בעיר הסורית בגהוז אחרי שנכבשה מחדש מידי דאעש ב-23 במרץ 2018. רויטרס
המעוז האחרון שוחרר. לוחמים כורדים בעיר בגהוז אחרי כיבושה מידי דאעש, היום/רויטרס

הארגון רשם לעצמו הצלחה משמעותית עם כיבוש פלוג'ה בעיראק וא-רקה בסוריה בשנת 2014. בחודש יוני של אותה השנה כבשו הלוחמים את מוסול ואת תיכרית והשתלטו על הגבול שבין המדינות. אל-בגדאדי, כשהוא מופיע בתפילת יום השישי במסגד הגדול של מוסול א-נורי, הכריז על הקמת הח'ליפות והעניק לה את שמה החדש - המדינה האסלאמית של עיראק וסוריה.

החל מהקמת ה"ח'ליפות" כוננו לוחמי דאעש שלטון טרור בשטחים שבשליטתם. בעיראק טבחו אנשי הארגון באלפי יזידים ושעבדו יותר מ-7,000 נשים ונערות צעירות כשפחות מין, כשבמקביל בסוריה הצליחו לטבוח במאות בני מיעוטים אתניים אף הן ולקחת לידיהם בני ערובה רבים. ארצות הברית החליטה לצאת למתקפה: בחודש ספטמבר החלה לפעול הקואליציה הבינלאומית ולבצע התקפות אוויריות כדי לנסות לעצור את התבססות הארגון, בנוסף לתמיכה בכוחות הכורדיים הלוחמים בסוריה.

עוד באותו נושא

הכוחות הכורדים בסוריה הכריזו על הבסת דאעש: "הניצחון הושלם"

לכתבה המלאה
מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדאדי, במסר מאיים לישראל: "לא תהיה לכם שלווה בפלסטין". צילום מסך
הכריז ב-2014 על הקמת הח'ליפות. מנהיג דאעש אבו בכר אל-בגדאדי/צילום מסך

המלחמה נגד דאעש החלה לחצות גבולות עם הפיגועים בעיתון הסאטירי "שארלי הבדו" ובסופרמרקט הכשר בפריז בשנת 2015. נקודות ציון אלה החלו גל חדש של פיגועים עקובים מדם באירופה וברחבי הדם שבוצעו על ידי הארגון הג'יהאדיסטי. עד סוף אותה השנה הצליח דאעש להשתלט גם על רמאדי בעיראק ועל העיר המדברית תדמור בסוריה. במקביל, בלוב פעלו לוחמי הארגון כשהם בין היתר עורפים את ראשיהם של נוצרים, אך שומרים על עצמאות מבחינה מבצעית.

בשנת 2016 הצליח הצבא העיראקי להשתלט מחדש על פלוג'ה, העיר הראשונה שנכבשה על ידי דאעש, ובכך רושם אבן דרך ראשונה להצלחת הכוחות הנלחמים בח'ליפות. בחודש אוגוסט מצליחים גם הכוחות הנתמכים על ידי ארצות הברית בסוריה להשתלט על העיר מנבג'. עם זאת, מי שפחות בירכה על הצלחת הלוחמים הייתה טורקיה, מחשש מהתעצמות הבדלנים הכורדים, שהחלה להילחם בדאעש ובכוחות הנלחמים בו בעת ובעונה אחת.

כך פועלים חברי ארגון הטרור הקיצוני דאעש בעיראק. רויטרס
בין 15 אלף ל-20 אלף חברי הארגון עדיין נמצאים באזור. לוחם דאעש/רויטרס

המדינה האסלאמית נחלה בשנת 2017 סדרת כישלונות גורליים מבחינתה, ובחודש יוני איבדה את מוסול לטובת הכוחות העיראקיים אחרי חודשים של לחימה. בבגדאד הכריזו על סיום הח'ליפות. בספטמבר, צבא סוריה רשם לעצמו ניצחונות עם ההשתלטות מחדש על דיר א-זור ועל אזור נהר הפרת. חודש לאחר מכן הם השתלטו גם על א-רקה.

בשנת 2018 השתלט צבאו של נשיא סוריה בשאר אסד גם על המובלעות של דאעש בירמוכ שמדרום לדמשק ועל רמת הגולן הסורית הגובלת בישראל. בינתיים, הכוחות הכורדיים המשיכו להשתלט על אזור נהר הפרת והכוחות העיראקיים כבשו מחדש שטחים נוספים בסמוך לגבול. בסוף אותה השנה הכריז נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על כוונתו להחזיר את החיילים האמריקנים המוצבים בסוריה.

טראמפ אמר בשיחה עם כתבים מחוץ לבית הלבן כי ישאיר 400 חיילים בסוריה למרות ההחלטה על נסיגת הצבא האמריקני מהמדינה. לדבריו, "200 חיילים יישארו באזור אחד, ו-200 נוספים יישארו סמוך לגבול עם ישראל". רויטרס
טראמפ מציג את התקדמות הלחימה נגד דאעש, ביום רביעי/רויטרס

השנה הנוכחית נפתחה בעת שלוחמי דאעש כבר נמצאים על סף תבוסה, שהיום הושלמה עם ההשתלטות על המעוז האחרון בבגהוד שבצפון-מזרח סוריה. עם זאת, איום דאעש לא הוסר לגמרי, וגורמים אמריקניים מעריכים כי עדיין נותרו לארגון הקיצוני בין 15 אלף ל-20 אלף לוחמים ברחבי העולם, כולל תאים רדומים בעיקר בסוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully