וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף המדינה האסלאמית: הכורדים כבשו את שרידי השטח של דאעש בסוריה

בתום קרב ארוך הודיעו הכוחות הנתמכים על ידי ארה"ב על שחרור בגהוז, המעוז האחרון של הארגון שהחזיק בשליש מעיראק וסוריה כשהכריז על יסוד חליפות ב-2014. הכוחות קראו לאסד להכיר בממשלם ודחקו בטורקיה לסגת. השלב הבא - המאבק בתאים הרדומים של דאעש על רקע נסיגת ארה"ב

צילום: רויטרס

ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הובס במובלעת האחרונה שלו בעיירה בגהוז שבסוריה - כך הודיעו הבוקר (שבת) הכוחות הסוריים הדמוקרטיים הנתמכים על ידי ארצות הברית, אחרי קרב עיקש מול כוחות הארגון הסוני הקיצוני. בכך נפל סופית שלטונו של דאעש, שלפי כארבע שנים וחצי הכריז על הקמת החליפות שלו, אולם אלפי תומכיו עדיין נמצאים בסוריה ובעיראק השכנות וממשיכים להוות איום.

בהמשך הכריזו הכוחות על תחילתו של השלב הבא במערכה, נגד התאים הרדומים של דאעש על מנת למנוע את התבססותו מחדש. הפיקוד העליון של הכוחות הסוריים הדמוקרטים הפציר במשטרו של בשאר אסד, שנשבע להשיב לידיו את כלי שטחי המדינה, להכיר בממשל האוטונומי שהקימו הכורדים בצפון-מזרח המדינה, ודחק בטורקיה - הרואה בו ארגון טרור - לסגת מהמדינה, במיוחד ממובלעת עפרין בעלת הרוב הכורדי.

גם הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית הודיעה על המשך המאבק בדאעש, על רקע הנסיגה המתוכננת של צבא ארצות הברית, שהיקפה עדיין לא ידוע. אתמול מסר הבית הלבן כי שר ההגנה בפועל, פטריק שנהאן, עדכן את הנשיא דונלד טראמפ במטוס האיירס פורס 1 על כך שדאעש איבד את פיסת הטריטוריה האחרונה שהייתה בידיו. עם זאת, הכוחות הסוריים הדמוקרטיים אמרו לאחר מכן כי הקרבות נמשכים.

עוד בנושא:
זוועות דאעש: הכורדים חשפו קבר אחים גדול בצפון סוריה
בין המדבריות וההריסות: תיעוד מיוחד מהמרדף אחרי מנהיג דאעש
אין לה לאן לשוב: בריטניה ביטלה את האזרחות של נערת דאעש

הכוחות הסוריים הדמוקרטיים מכריזים ניצחון על דאעש אחרי ההשתלטות על העיר בגהוז בסוריה ב-23 במרץ 2019. רויטרס
חגיגות הניצחון של הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, היום/רויטרס

מוסטפה באלי, דובר הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, המורכבים בעיקר מלוחמים כורדים, הכריז הבוקר על הניצחון "המדינה האסלאמית", שהשתרעה בעבר על שליש משטחי עיראק וסוריה. "בגהוז שוחררה. ניצחון הצבא נגד דאעש הושלם", הוא כתב בטוויטר. לאחר מכן נערך טקס ניצחון בסמוך לעיירה, שבו נוגן גם ההמנון האמריקני מול דגל ארצות הברית ודגלה הצהוב של המיליציה הכורדית YPG.

נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר היום כי הניצחון על דאעש מסיר איום משמעותי מעל אירופה.

עוד באותו נושא

נטושים ופצועים: הילדים האבודים של דאעש ניצלו מהמעוז האחרון

לכתבה המלאה
מכונית הרוסה בעיר בגהוז שבסוריה אחרי שנכבשה מחדש מידי דאעש ב-23 במרץ 2018. רויטרס
מכונית הרוסה בעיר בגהוז, היום/רויטרס

עבור רבים מהלוחמים הכורדים, הניצחון בקרב על דאעש שנמשך שבועות ארוכים מתוק אף יותר על רקע חגיגות השנה החדשה שלהם. עם זאת, למרות ההשתלטות על הטריטוריה שהייתה בידי הארגון, הוא נותר בגדר איום על האזור.

חלק מהלוחמים עדיין שולטים במדברים מרוחקים במרכז המדינה ובכמה ערים בעיראק, כשהם מבצעים מדי פעם פיגועי ירי או חטיפות. ארצות הברית מאמינה שמנהיגם, אבו בכר אל-בגדאדי, נמצא בעיראק. בנוסף לכך, ג'יהאדיסטים באפגניסטן, ניגריה ובמדינות אחרות לא הראו על חזרתם מתמיכתם במדינה האסלאמית, וחלק מארגוני המודיעין חוששים שהם מתכננים מתקפות חדשות. למרות זאת, שחרור בגהוז מהווה אבן דרך משמעותית במלחמה הנמשכת ארבע שנים בהשתתפות כוחות בינלאומיים.

היקף נסיגת ארה"ב בסימן שאלה

עם ההשתלטות על המעוז האחרון של ארגון דאעש, החלו בתחילת החודש הכוחות הנתמכים על ידי ארצות הברית לבדוק את הילדים ששוחררו מאותם השטחים. בין היתר, הכוחות הסוריים הדמוקרטיים בודקים את קשריהם של אותם הילדים לארגון הטרור, שנחל תבוסה מוחלטת. גורמים אמריקניים מעריכים כי לארגון הקיצוני נותרו בין 15 אלף ל-20 אלף לוחמים ברחבי העולם, כולל תאים רדומים בעיקר ובסוריה.

בשבועות האחרונים דווח כי צבא ארצות הברית מגבש תכניות להשארת כאלף חיילים בסוריה, למרות הוראתו של טראמפ להחזיר כל 2,000 הלוחמים האמריקנים המוצבים במדינה. מדובר במספר גדול בהרבה מהצעד שעליו הכריז הבית הלבן במקור לקראת תבוסת דאעש. החלטתו הובילה לפני שלושה חודשים להתפטרות שר ההגנה ג'יימס מאטיס ועוררה דאגה בקרב בעלות בריתה של ארצות הברית שמא היא נסוגה בטרם הקרב נגד דאעש הושלם.

הכוחות הסוריים הדמוקרטיים בעיר הסורית בגהוז אחרי שנכבשה מחדש מידי דאעש ב-23 במרץ 2018. רויטרס
הכוחות הסוריים הדמוקרטיים בבגהוז, היום/רויטרס

טראמפ, שכינה את סוריה ארץ של "חול ומוות" לאחרונה, היה נתון ללחץ בכירי ממשלו לקבל ערבויות מטורקיה שלא תצא לתקוף את הכורדים עם נסיגת ארצות הברית, אך אנקרה סירבה. בפברואר הוא ביטל את תכנית הנסיגה המקורית שלו, והבית הלבן אמר כי וושינגטון תשמור על כוח של 200 משקיפים. מיד לאחר מכן אמרו גורמים בממשל כי גודל הכוח יהיה קרוב יותר ל-400 חיילים, שמחציתם יישארו בבסיס בדרום המדינה כדי להצר את צעדי איראן וחיזבאללה, כפי שדרשה ישראל.

בינתיים השיחות עם טורקיה, מדינות אירופה והלוחמים הכורדים בסוריה לא הובילו להסכמה על יצירת אזור חיץ בצפון-מזרח סוריה, שלב שהיה מרכזי בתכנית של טראמפ לסגת מהמדינה. עתה החשש שהכישלון ביצירת אזור חיץ יוביל את אנקרה למבצע נגד המיליציה הכורדית YPG, שעלו לסכן את החיילים האמריקנים.

(עדכון ראשון: 8:50)

מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדאדי, בהקלטה חדשה: "המלחמה הזו היא ההקדמה לניצחון". רויטרס
מסתתר בעיראק? מנהיג דאעש אל-בגדאדי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully