וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נטושים ופצועים: הילדים האבודים של דאעש ניצלו מהמעוז האחרון

2.3.2019 / 18:51

הכוחות הנלחמים בסוריה השתלטו על שטחיה האחרונים של המדינה האלסאמית ושחררו את הילדים שגרו בהם לחופשי, אך גם לעתיד לא ברור, שבו לא נותר לרבים מהם לאן ללכת. "אני רוצה לחזור להיות בחור צעיר ולבנות את העתיד שלי", אמר אחד מהם

עריכה: שניר דבוש

עם ההשתלטות על המעוז האחרון של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), החלו הכוחות הנתמכים על ידי ארצות הברית לבדוק את הילדים ששוחררו מאותם השטחים. בין היתר, הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF) בודקים את קשריהם של אותם הילדים לארגון הטרור, שנמצא על סף תבוסה מוחלטת.

אחד מהם הוא הנער העיראקי חארת נאג'ם, שנמלט מהמעוז האחרון של דאעש בעיירה בגהוז שבמזרח סוריה כשהוא פצוע וחסר כול. משפחתו של נאג'ם בן ה-16 נספתה לפני שנתיים בהתקפות האוויריות באזור הגבול באל-קאים. "היו לי שני אחים ואחות. כולם מתו, ואני נשארתי לבד", הוא אמר לרויטרס כשדמעות זולגות מעיניו. "אחותי הקטנה, אהבתי אותה מאוד. נהגתי לקחת אותה איתי לשוק".

עוד בנושא:
זוועות דאעש: הכורדים חשפו קבר אחים גדול בצפון סוריה
בין המדבריות וההריסות: תיעוד מיוחד מהמרדף אחרי מנהיג דאעש
אין לה לאן לשוב: בריטניה ביטלה את האזרחות של נערת דאעש

לוחמי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים חוגגים את שחרור מחוז א-רקה, 27 באוקטובר 2018. רויטרס
מביסים את דאעש. לוחמי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים/רויטרס

נאג'ם התראיין כשהוא מצטופף מתחת לשמיכה במשאית בקר ליד ילד פצוע אחר בנקודת מעבר של ה-SDF. פניו מלוכלכות וראשו מכוסה בתחבושת שמסתירה את הפצעים שנגרמו לו בימים האחרונים.

הוא היה רק בן 11 כשדאעש הכריז על הקמת החליפות שלו בעיראק ובסוריה, תוך שלוחמיו הורגים אלפי אזרחים וגוררים את האזור למלחמה שהתנהלה מהקרקע ומהאוויר. כיום, חמש שנים לאחר מכן, הוא נמנה עם הניצולים האחרונים משטחי הארגון.

חלק מהנערים הללו הם בני מדינות זרות שהוריהם הביאו אותם כדי לגדל אותם תחת שלטון דאעש. את חלקם דאעש גייס כלוחמיו עוד בעודם ילדים. ילדים אחרים, המשתייכים למיעוט היזידי, שועבדו באכזריות על ידי הארגון הג'יהאדיסטי.

עוד באותו נושא

דאעש קרס, אבל נותרה בעיה גדולה: מה עושים עם אלפי "פצצות מתקתקות"

לכתבה המלאה
הכוחות הלוחמים באנשי דאעש בכפר בגהוז, סוריה, 16 בפברואר 2019. AP
העיירות האחרונות משתחררות. לוחם בכוחות הסוריים הדמוקרטיים בבגהוז/AP

לדברי מפקד הכוחות הסוריים הדמוקרטיים עדנן עפרין, כ-20 ילדים חצו את קו החזית בעצמם השבוע - חלקם עיראקים, סורים, טורקים או אינדונזים. אבותיהם של חלקם זוהו כלוחמי דאעש ונעצרו מידית. "לילדים האלה אין שום דבר. הם צריכים שמישהו ידאג להם ויתמוך בבריאותם הנפשית", אמר עפרין. הוא הוסיף שחלקם מורעבים כבר זמן רב. ה-SDF מתכננים להעביר אותם לידי ארגוני הסיוע.

"רוצה לחזור למשפחה"

נאג'ם סיפר שמשפחתו ניהלה דוכן בשוק כשדאעש השתלטו על עיירת מולדתו ומכחיש כל קשר לארגון. אחרי שמשפחתו נהרגה בהפצצות האוויריות, הוא חצה את הגבול לסוריה יחד עם עיראקים אחרים שחששו מהמילציות השיעיות הנלחמות בדאעש. כמו עיראקים רבים אחרים שהיגרו לשטחי דאעש בשנים האחרונות, הוא חשש שאותם שיעים ינקמו במוסלמים הסונים.

לדבריו, הוא ניסה להימנע מלוחמי דאעש ככל יכולתו ו"משטרת המוסר" שלהם אף עצרה אותם כמה פעמים והכתה אותו. הוא מכחיש שהתחנך במוסדותיהם או השתתף באימוניהם הצבאיים. "הם נשאו נאומים במסגדים, על הג'יהאד ועל מה לא", אמר נאג'ם. "פחדתי מהם. כל המשפחה שלי מתה בגללם".

לוחם דאעש מנופף בדגל הארגון, א-רקה, סוריה, יוני 2015. רויטרס
גייסו ילדים כלוחמים ושיעבדו יזידים. דאעש בסוריה/רויטרס

אחרי שהגיע לבגהוז הוא עבד בשדות בתמורה לחדר ששימש לו כמגורים. הוא ניסה לחסוך מספיק כסף כדי לחזור לביתו, אך בדאעש מנעו זאת ממנו. בשבוע שעבר הוא נפצע באוזנו, ידו ובטנו מפגיעת פגז בסמוך אליו, באזור נהר הפרת.

כיום רוצה נאג'ם לקבל טיפול רפואי ולחזור לקרובי משפחתו שעדיין נמצאים בעיראק. "אני רוצה לחפש אותם. כשמצבי ישתפר והגוף שלי ישתקם, אז אוכל ללכת", אמר. "אני רוצה לחזור, להיות בחור צעיר שוב, לבנות שוב את העתיד שלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully