וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כאוס מוחלט": הנהלת הרכבת השביתה את כל תנועת הרכבות

12.4.2019 / 13:52

הנהלת הרכבת הודיעה כי בשל היעדרות עובדים, הושבתה תנועת הרכבות מ-8:00. "מדובר בפגיעה קשה של ועד העובדים בציבור הנוסעים". שר התחבורה כץ: אם השביתות יימשכו, אשלח את יו"ר הוועד הביתה. ועד הרכבת: "משבר פיקטיבי של ההנהלה". אחרי כשעה וחצי החלה לשוב הפעילות לסדרה

הנהלת הרכבת הודיעה כי תנועת הרכבת תיעצר מהשעה 8:00 בשל מחלת עובדים/צילום: חדשות 12

השבתת הרכבות בכל רחבי הארץ - כל הפרטים

  • נהגי רכבת ישראל הודיעו על היעדרות מהעבודה בשל מחלה
  • בעקבות ההודעה, הנהלת הרכבת הודיע על עצירת מלאה של תנועת הרכבות מ-8:00
  • שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, הודיע כי הוא מגבה את החלטת הנהלת רכבת ישראל
  • ועד הרכבת: "אין שביתה, מדובר במשבר פיקטיבי של ההנהלה"
  • כץ: "כמו שעשיתי סדר ברכבת בזמנו ושלחתי את יו"ר הוועד הביתה, כך אעשה גם הפעם"
  • יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי: "יש ניסיון של ההנהלה לפגוע בי באופן אישי"

הנהלת הרכבת עצרה הבוקר (שישי) את תנועת הרכבות ב-08:00, כחלק ממאבק מול העובדים. לטענת ההנהלה, שמונה מנהלי תנועה הודיעו תנועה על מחלה, ולכן לא מתאפשרת פעילות. "מדובר על קרוב למחצית ממצבת הפקדים שעומדת על 21. ארבעה פקדים סיימו משמרת שהחלה ב-22:00 אמש והוארכה בשעתיים נוספות, ואינם יכולים להמשיך בעבודה על פי נוהל הבטיחות. שאר תשעת הפקדים מסרבים לענות לטלפונים המבקשים להקפיצם למשמרת", נמסר מהרכבת.

"מסיבות בטיחותיות אשר אינן מאפשרות הפעלת תנועת הרכבות עם פחות מארבעה פקדים, נאלצת הנהלת הרכבת לעצור את תנועת הרכבות ברחבי הארץ, בהתאם לנהלי הבטיחות, עד לעצירה מוחלטת ב-8:00, עד להודעה חדשה. מדובר על פגיעה קשה של ועד העובדים בראשות גילה אדרעי בציבור הנוסעים בימי שישי, לצד החיילים הרבים אשר עושים שימוש ברכבות".

לקריאה נוספת:
בעקבות הסכסוך עם ועד העובדים: שיבושים יחולו בתנועת הרכבות
"הנהג אינו חש בטוב": העובדים שיבשו שוב את תנועת הרכבות
תמו העיצומים ברכבת ישראל: ההסתדרות תפנה להכרעת בית הדין

תחנת רכבת בנימינה הסגורה - 12/4. יואב איתיאל, יואב איתיאל
תחנת רכבת בנימינה סגורה, הבוקר/יואב איתיאל, יואב איתיאל

ההסתדרות מסרה כי ב-09:30 לערך תחודש תנועת הרכבות. יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד הורה לעובדים לאתר את העובדים שיגיעו למלא את תפקידם, והארגון קרא להנהלת הרכבת לבטל את השביתה, ולפעול לבניית מערכת יחסי עבודה תקינים. יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי נמצא בקשר רציף עם ועד העובדים והנהלת הרכבת.

גורם בהנהלת הרכבת הכחיש את הדברים, והודיע כי השביתה תימשך, אך הדגיש כי ההנהלה מחפשת עובדים מחליפים כדי להשיב את תנועת הרכבות. שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ הודיע כי הוא מגבה את החלטת הנהלת רכבת ישראל לעצור את תנועת הרכבות ברחבי הארץ, בשל העובדה שוועד העובדים נקט בפעולות שעלולות לסכן את חיי נוסעי הרכבת.

ישיבת ממשלה 10.2.2019. אמיל סלמן/הארץ,
כץ. רואה בחומרה את הגיבוי שנותנת הנהגת ההסתדרות/אמיל סלמן/הארץ

אחרי כשעה וחצי מפרוץ השביתה הודיע ועד עובדי הרכבת כי היא תשוב לפעילות, והנהלת הרכבת אישרה כי אכן כך הדבר, אך הדגישה כי ייקח כשעתיים עד לסיום כל העיכובים. עם זאת, אמרו כי יש חשש משיבושים לקראת הצהריים, גם זאת בגלל היעדרות פקדים.

בשל היעדרות מכוונת של פקחים בטיחות ואתתים, כץ הנחה את הנהלת הרכבת לפנות מיד לבית הדין לעבודה שיורה לועד העובדים להחזיר את פקחי הבטיחות לעבודתם, ובמקביל לנקוט בצעדים משמעתיים כנגד יושבת ראש הועד וחבריה.

כץ הוסיף כי הוא רואה בחומרה את הגיבוי המתמשך שנותנת הנהגת ההסתדרות לפגיעה חמורה זו בנוסעים ובפרט בחיילי צה"ל שאמורים לשוב היום לביתם. "לא נאפשר אנרכיה ברכבת ישראל. נוסעי הרכבת לא יהיו בני ערובה בידי קבוצה המנסה לסחוט הטבות בכח ובריונות", אמר.

"הקורבנות של מאבקי הכוח - הנוסעים"

לוואלה! NEWS אמר השר כי "כמו שעשיתי סדר ברכבת בזמנו ושלחתי את יו"ר הוועד הביתה, כך אעשה גם הפעם. אם תופעת ההשבתה והאחיזה בשלטר לא יפסקו, ותימשך הפגיעה בנוסעים ובהיערכות הרכבת".

מקורב לשר כץ אמר לוואלה! NEWS כי "השר הולך להוביל מאבק כולל לעשיית סדר ברכבת, המנכ"ל הוחלף ועתה הולך לטפל גם בוועד העובדים" וגם כנגד "המעורבות החמורה ומתן גיבוי של ההסתדרות לתופעות מהסוג הזה"

נוסעי הרכבת זועמים בעקבות ההשבתה. "שוב קורבנות מאבקי הכוח בין רכבת ישראל לעובדיה הם הנוסעים העושים כעת דרכם ברכבת ולא יודעים היכן תעצור וכיצד יגיעו ליעדם", אמרה לוואלה! NEWS שמרית נוטמן מקבוצת הנוסעים בארכבת.

מיכל, נוסעת נוספת, סיפרה "הגעתי בשבע בבוקר לאוניברסיטה והמאבטח עדכן אותי שהופסקה כל תנועת הרכבות לצפון ולדרום ושאין צפי. מזל שאבא שלי היה בסביבה להקפיץ אותי לאוטובוס. אי אפשר לסמוך על רכבת ישראל".

תחנת רכבת בנימינה הסגורה - 12/4. יואב איתיאל, יואב איתיאל
תחנת אשקלון מושבתת, הבוקר/יואב איתיאל, יואב איתיאל
שיבוש תנועה זה מגיע על רקע מספר סכסוכים קיימים בין ועד עובדי הרכבת להנהלת הרכבת

"כרגע כרזו בבנימינה שעקב תקלת תקשורת ארצית לא יהיו רכבות, לא צפונה ולא דרומה", סיפרה קרן. יניב, נוסע אחר, דיווח מנתניה כי "סגרו את התחנה ולא נותנים להיכנס בכלל". יורם, נוסע אחר, הוסיף "כאוס מוחלט בחיפה. בינתיים אין תגבור אוטובוסים". דמיאן סיפר "הרכבת של השעה 5:55 מבאר שבע ללוד בוטלה, לאחר כמה דקות הודיעו כי כל הרכבות בוטלו אין תנועת רכבות לכיוון צפון".

"פתאום הודיעו שאין רכבות", סיפרה פרידה, נוסעת שהיתה בדרך לשדה התעופה בתחנת בנימינה. "הזעקתי את בעלי שייקח אותנו ברכב. נקווה שנספיק ולא נאחר לטיסה".

צפיפות חריגה ברכבת ישראל נרשמה לפני כשבועיים בעקבות שיבושים בתנועת הרכבות לטובת תיקוני ליקויים במסילות בקו דימונה-באר שבע ובקו החוף בין חיפה לתל אביב. נוסעים רבים הופתעו מהשינויים וזעמו על הנהלת הרכבת שלא הקצתה לרשותם אוטובוסים ייעודיים ולא דאגה לפתרון עבורם.

"בהתרעה קצרה אליה לא נחשפו רבים, סגרה רכבת ישראל את קו החוף ואלפי נוסעים נשארו תקועים בדרך בלי יכולת לחזור הביתה", מסרו מקבוצת "בארכבת". "במשך שעות מצאנו את עצמנו נגררים באוטובוסים ומוניות, וגם הם פעמים רבות לא יכלו להכיל את כמות הנוסעים, כיוון שהרכבת ומשרד התחבורה לא דאגו לחלופה או לתגבור מערך האוטובוס בעקבות סגירת קו הרכבת".

שיבוש תנועה זה מגיע על רקע מספר סכסוכים קיימים בין ועד עובדי הרכבת להנהלת הרכבת, לאחר ששני הצדדים החליפו האשמות הדדיות על חוסר הרצון להגיע להסדר ולפשרה, כאשר מספר תהליכי משא ומתן בין הצדדים בתיווך הסתדרות ועד העובדים הסתיימו ללא תוצאות. בוועד טוענים מצדם כי הם שובתים בעקבות צעדי ההנהלה המנסה בכוח להוציא סידור עבודה "מסוכן בטיחותית", כלשונם. עוד הם מסרו כי הסידור "מסכן את הנהגים ואת ציבור הנוסעים".

רכבות בבנימינה שעצרו בתחנה והורידו נוסעים. יואב איתיאל, יואב איתיאל
הרכבות עומדות בתחנה/יואב איתיאל, יואב איתיאל

לפני כשבועיים אישר בית הדין האזורי לעבודה את סידור העבודה החדש, שלפיו יוקצו 12 נהגים לטובת הדרכה, כפי שרצתה הנהלת הרכבת. בהמשך ועד העובדים טען כי ההנהלה הציגה שינויים קלים בסידור, שלא נותנים מענה לבעיית הבטיחות שנוצרה וליתירות הנהגים, ובשל כך פרץ סכסוך נוסף בין הצדדים.

מוועד עובדי הרכבת נמסר בתגובה להשבתה כי "ועד העובדים בראשות גילה אדרעי לא נתן שום הנחיה או הוראה לאף מנהל תנועה להשבית שום פעילות", אמרו. "אין שביתה ואין עיצומים בעבודת הפקדים. הנהלת הרכבת החליטה לפגוע ברכבת ובנוסעים כדי לייצר משבר מבויים ופיקטיבי".

עוד הוסיפו כי "ועד העובדים וגילה אדרעי קראו על ההחלטה חסרת האחריות והמיותרת של הנהלת הרכבת לעצור את תנועת הרכבות מהתקשורת. המדובר בעובדים שחולים כבר כמה ימים, הוועד פועל על מנת לסייע למצוא עובדים שיחליפו את מנהל המשמרת החולה. במקום להפיץ דברי שקר בתקשורת על ההנהלה לדבר עם עובדיה".

נוסעים ממתינים לאוטובוס בעקבות השבתת רכבות בנימינה. יואב איתיאל, יואב איתיאל
נוסעים מחכים לאוטובוס מחוץ לתחנת בנימינה הסגורה, הבוקר/יואב איתיאל, יואב איתיאל

יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, אמרה כי "יש ניסיון של הנהלת הרכבת לפגוע בי באופן אישי - לא הייתה כל הצדקה לעצור היום אפילו לא רכבת אחת".

עוד הוסיפה כי "הוועד לא הורה לאיש לא להתייצב לעבודה או לשבשה. להיפך. מדובר במסע הכפשה שקרי וכוזב נגד נציגות העובדים ונגדי באופן אישי. לא בכדי ההנהלה לא פנתה לבית הדין לעבודה - לא מתוך שכחה או חוסר תשומת לב של מנהלי הרכבת, אלא כי אין ולא הייתה הוראה כזו והם יודעים זאת היטב."

אדרעי שלחה מכתב לשר התחבורה ישראל כץ ולממלא מקום מנכ"ל הרכבת, אורי שריר, ובו פירטה את שאירע. "ראיתי את הפרסום השקרי שהנהלת הרכבת נחפזה להוציא בכוונה לפגוע בוועד. ולמרות שלוועד אין כל יד בעניין, מיד פעלתי למצוא עובדים חלופיים ולהשיב את העבודה לסדרה ותוך 20 דקות הצלחנו לגייס שני עובדים במקום החולים", כתבה.

"מה שקרה הבוקר מלמד אחת משתי מסקנות: או שהנהלת הרכבת מבזבזת כספי ציבור ועסוקה רק בפייק ניוז וביצירת משברי סרק כדי להשניא את עובדיה על הציבור ולפגוע בשמם הטוב, או שהנהלת הרכבת לא יודעת לנהל את העובדים. שתי המסקנות חמורות".
במכתבה, הבהירה אדרעי כי הנהלת הרכבת היא שהשביתה את התנועה וכן, ביקשה אדרעי מהנהלת הרכבת להסיר את הפרסומים "השקריים", כלשונה. וכן "להבהיר כי הנהלת הרכבת היא שהחליטה לעצור את הרכבות בגלל חוסר יכולת למצוא פתרון לזה שמתוך אלפי עובדי הרכבת, שניים חלו במקביל".

(השתתפה בהכנת הכתבה: דנה ירקצי)

(עדכון ראשון: 07:08)

חיילים ואזרחים עולים לאוטובוס מחוץ לתחנת בנימינה, לאחר שנסגרה בעקבות שביתת ההנהלה. יואב איתיאל, יואב איתיאל
עולים לאוטובוס בשל שביתת הרכבת, הבוקר בתחנת בנימינה/יואב איתיאל, יואב איתיאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully