וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתוך מערה בפיליפינים: נחשף בן דוד קדום של האדם המודרני

12.4.2019 / 11:17

הכירו את ההומולוזוננסיס, קרוב משפחה של האדם ששרידיו בני עשרות אלפי השנים אותרו באי לוזון. החוקרים מסיקים כי הוא השתמש בכלי אבן ומבנה גופו היה קטן. קשה לדעת אם ההומוספיינס ובן דודו נפגשו אי פעם: אין ראיות שהמין שלנו הגיע לאזור אלא רק אלפי שנים מאוחר יותר

שרידי האדם החדש שהתגלה בפיליפינים, הומולוזוננזיס. AP/Aaron Favila, AP
לא ברור כיצד ההומולוזוננסיס קשור למיני אדם אחרים/AP, AP/Aaron Favila

עצמות ושיניים שנמצאו באיים הפיליפינים הביאו לגילוי של בן דוד רחוק של בני האדם, אשר ככל הנראה התקיים בזמן שהמין שלנו התפשט מאפריקה לשאר העולם. זו תזכורת נוספת לכך, שלמרות שההומוסאפיינס הוא היחיד ששרד מהענף האבולוציוני שלנו, היו מינים קרובים לנו במשך רוב שנות קיומנו. הגילוי עושה את ההבנה שלנו של האבולוציה האנושית באסיה "מבולגנת יותר, מורכבת יותר והרבה יותר מעניינת", אומר מומחה לנושא, מת'יו טוצ'רי מאוניברסיטת לייקהד בת'אנדר ביי, אונטריו.

במחקר שפורסם ביום רביעי האחרון בכתב העת המדעי Nature, מדענים תיארו מקבץ של שבע שיניים ושש עצמות מהרגליים, הידיים, והירכיים של שלושה אינדיבידואלים לפחות. הם התגלו במערת קלאו באי לוזון בצפון הפיליפינים ב-2007, 2011 ו-2015. בדיקות שנעשו על שתי דוגמיות מצביעות כי גילם נע בין 50 אלף ל-67 אלף שנה. היציאה של ההומוספיינס - כלומר: של המין שלנו - מאפריקה התרחשה לפני כ-60 אלף שנה.

חקר העצמות מלוזון הוביל את מחברי המחקר להגיע למסקנה שהם השתייכו למין שעד כה לא היה ידוע ממשפחת "ההומו" שלנו. אחת הבהונות והתבנית הכוללת של השיניים שונות ממה שנראה עד כה במשפחה האבולוציונית, אמרו החוקרים. הם כינו את הייצור "הומו לוזוננסיס".

לקריאה נוספת:
מדענים טוענים: נמצאו אבותיו של המין האנושי הנכחד "ההוביט"
שני שלדי ניאנדרטלים שנמצאו בצפון מפריכים את תיאוריית אנשי המערות
"מין חדש של אדם": מדענים גילו אב קדמון חדש להומו סאפיינס
פריצת דרך בחקר האבולוציה: התגלה מין חדש של אדם קדמון

שרידי האדם החדש שהתגלה בפיליפינים, הומולוזוננזיס. AP/Aaron Favila, AP
חבר חדש במשפחה. שרידיו של מין האדם החדש/AP, AP/Aaron Favila

המין ככל הנראה השתמש בכלי אבן ושיניו הקטנות מצביעות על כך שייתכן שגם גופו היה קטן, אמר אחד ממחברי המחקר, פלורנט דטרויט ממוזיאון הטבע בפריז.

ההומו לוזוננסיס חי בדרום אסיה בערך באותו הזמן כמו מינים נוספים מסוג אדם, כמו הניאנדרטלים, האדם הדניסובי שחי באזור סיביר, וההומופלורסיינזיס הננסי מאי פלורס באינדונזיה.

אין כל ראיה לכך שההומו לוזוננסיס נתקל בכל מין אחר של אדם, כתב דטרויט. בנוסף, אין ראיה לכך שהמין שלנו הגיע לפיליפיניים בשלב כה מוקדם, אלא רק אלפי שנים מאוחר יותר מגילן המשוער של העצמות.

אבל קרוב משפחה אנושי היה על לוזון לפני יותר מ-700 אלף שנה, כפי שניתן להסיק מהנוכחות של כלי אבן ומקרנף שנשחט, שנמצאו ותוארכו לזמן הזה, אמר דטרויט. ההומולוזוננסיס עשוי להיות האחראי לכך, או אולי אחד מאבותיו הקדומים, הוא אמר.

עוד באותו נושא

המאובן האנושי העתיק ביותר מחוץ לאפריקה נמצא בישראל

לכתבה המלאה

"עשן של אש גדולה הרבה יותר"

דטרויט אמר כי זה לא ברור כיצד ההומולוזוננסיס קשור למיני אדם אחרים. הוא העריך שייתכן שמקורו הוא מקרוב משפחה אחר, ההומו ארקטוס, שבדרך כלשהי חצה את הים והגיע אל לוזון. ההומו ארקטוס נחשב בעיקרון להיות מין האדם הראשון שהתפשט אל מחוץ לאפריקה, והוא שיחק תפקיד מרכזי בידע שנצבר על אבולוציה מחוץ ליבשת. כמה מדענים הציעו בעבר שגם ההומופלורסיינזיס מאינדונזיה הוא צאצא של ההומו ארקטוס.

טוצ'רי, שלא השתתף בכתיבת המחקר, הסכים כי ייתכן שגם ההומולוזוננסיס וגם ההומו פלורסיינסיס הם צאצאים של ההומו ארקטוס. אבל הוא הוסיף כי כי התגלית בפיליפינים מעניקה תשתית להצעה חלופית: ייתכן שיצור אחר שאינו הומו ארקטוס הגיע גם כן מאפריקה אל אסיה ואירופה, ובהמשך יצאו ממנו שני המינים.

ככלות הכל, הוא אומר בראיון, השאריות של ההומופלורסיינזיס וההומו לוזוננסיס מראות שילוב של תוכנות פרימיטיביות ותוכונות יותר מודרניות שהם שונות ממה שנצפה אצל הומו ארקטוס. הן נראות יותר כמו מה שהיינו עשויים למצוא באפריקה לפני מיליון וחצי עד שני מיליון וחצי שנים, ואולי הובאו משם על ידי אותו יצור מסתורי, הוא אמר. טוצ'רי הוסיף כי הגילוי של מין האדם החדש עשוי להיות "עשן של אש גדולה הרבה-הרבה יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully