וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מעט בגלל איראן: מספר ההוצאות להורג בעולם ירד בשליש

10.4.2019 / 13:55

דוח של אמנסטי העלה שפל של כעשור במספר ההוצאות להורג, בין היתר אחרי שטהראן ערכה שינויים בחוקי הסמים. מנגד, בכמה מדינות עשה העונש קאמבק, כמו בתאילנד. "זה עניין של זמן עד שהעונש האכזרי יועבר לספרי ההיסטוריה"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

מספר ההוצאות להורג בעולם ירד בשנה כמעט בשליש, והיה הנמוך ביותר זה עשור - כך עולה מדוח שפרסם היום (רביעי) ארגון אמנסטי אינטרנשיונל. הנתונים מעריכים את שיעור ההוצאות להורג הידוע ברחבי העולם, למעט בסין, שבה הנתונים מצביעים על אלפי הוצאות להורג שנותרו מסווגות.

באיראן חלה ירידה דרמטית של כמחצית במספר המוצאים להורג בעקבות השינוי שחל בחוקים נגד השימוש בסמים. גם בעיראק, בפקיסטן ובסומליה חלה ירידה משמעותית במספר ההוצאות להורג. כתוצאה מכך, שיעור ההוצאות להורג ירד בעולם מ־993 מקרים לפחות ב־2017, ל־690 מקרים לפחות ב־2018.

"הצניחה העולמית והדרמטית בשיעור ההוצאות להורג מוכיחה שאפילו המדינות הכי בלתי צפויות מתחילות לשנות את דרכיהן ומכירות בכך שעונש מוות הוא לא התשובה", אמר קומי נאידו, מזכ"ל אמנסטי אינטרנשיונל. "למרות הנסיגה הכללית בכמה מדינות, מספר ההוצאות להורג שבוצעו על ידי כמה מן המדינות הגרועות ביותר - ירדו באופן משמעותי. זוהי אינדיקציה מעוררת תקווה לכך שמדובר בעניין של זמן עד שהעונש האכזרי יועבר לספרי ההיסטוריה, שלשם הוא שייך".

לקריאה נוספת:
העליון בארה"ב הכריע: עונש המוות לא חייב להיות נטול כאב
מושל קליפורניה מקפיא את ההוצאות להורג: "עונש מפלה"
האפיפיור פרנציסקוס: עונש המוות מנוגד לאמונת הכנסייה הקתולית

הפגנה בברלין, גרמניה, נגד הוצאות להורג באיראן, אוגוסט 2016. רויטרס
הפגנה בברלין נגד הוצאות להורג באיראן, אוגוסט 2016/רויטרס

עם זאת, בחלק מהמדינות הייתה עלייה במספר ההוצאות להורג - בבלארוס, ביפן, בסינגפור, בדרום סודאן ובארצות הברית. בנוסף לכך, תאילנד ביצעה את ההוצאה להורג הראשונה שלה מאז 2009, ואילו נשיא סרי לנקה, מייטריפלה סיריסנה, הכריז כי יחדש את ההוצאות להורג לאחר יותר מ־40 שנה, ופרסם מודעת דרושים בחיפוש אחר מוציאים להורג בפברואר.

הרשויות בווייטנאם, שדיווחו על לפחות 85 הוצאות להורג, העבירו לראשונה את הנתונים לציבור, והיא "טיפסה למקום הרביעי. סין עם אלפי הוצאות להורג משוערות, איראן עם לפחות 253 הוצאות להורג, ערב הסעודית עם 149 הוצאות להורג, וייטנאם עם 85 הוצאות להורג ועיראק עם לפחות 52 הוצאות להורג.

"החדשות החיוביות של 2018 כבר טושטשו בשל מספר מצומצם של מדינות הנחושות לגבור על המגמה", אמר נאידו. "יפן, סינגפור ודרום סודאן דיווחו על שיעור ההוצאות להורג הגבוה ביותר זה שנים, ותאילנד חידשה את ההוצאות להורג לאחר כמעט עשור, אך המדינות הללו הן מיעוט הולך ופוחת. אני קורא לכל המדינות שעדיין משתמשות בעונש המוות לפעול באומץ ולשים קץ לעונש הנתעב הזה".

בנוסף לכך, נרשמה עליה חדה במספר עונשי המוות שהוטלו בחלק מהמדינות במהלך השנה. בעיראק, גדל מספר עונשי המוות שהוטלו מ־65 בני אדם ל־271. במצרים, נרשם גידול של יותר מ־75% - מ־402 ב-2017 ל־717 בשנה החולפת. לפי אמנסטי, זה נובע מגזירת עונשי מוות המוניים לאחר משפטים לא הוגנים, המתבססים לעתים קרובות על הודאות שווא שהושגו בעינויים ובחקירות משטרה פגומות.

עוד באותו נושא

האפיפיור פרנציסקוס: עונש המוות מנוגד לאמונת הכנסייה הקתולית

לכתבה המלאה

העונש בוטל ב-106 מדינות

בסיכומו של הדוח, ניכרה אופטימיות לגבי עתידו של העונש. כך, לדוגמה, בורקינה פאסו אימצה חוק עונשין חדש שלמעשה ביטל את עונש המוות בחודש יוני. בחודשים פברואר ויולי בהתאמה, גמביה ומלזיה הכריזו על הקפאה רשמית של כל ההוצאות להורג. בארצות הברית, חוק עונש המוות במדינת וושינגטון הוכרז בלתי־חוקי בחודש אוקטובר.

במהלך העצרת הכללית של האו"ם בדצמבר, 121 מדינות - מספר חסר תקדים - הצביעו בעד ההקפאה העולמית של עונשי המוות. רק 35 מדינות הצביעו נגדה. נכון לסוף 2018, 106 מדינות ביטלו את עונש המוות על כל הפשעים ו־142 מדינות ביטלו את עונש המוות כפרוצדורה חוקית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully