וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון בארה"ב הכריע: עונש המוות לא חייב להיות נטול כאב

2.4.2019 / 12:42

בפסיקה שחשפה את המחלוקות בקרב בית המשפט, דחו חמשת השופטים השמרנים את בקשתו של רוצח ממיזורי למות בתא גזים ולא בזריקה קטלנית שלדבריו תגרום לו ייסורים. לטענתו, החוקה אוסרת על כך. "צעד נוסף לקראת הצדק"

מתוך ה-youtube של semissourian.com, עריכה: שניר דבוש

בית המשפט העליון של ארצות הברית קבע אתמול (שני) כי החוקה אינה מבטיחה שעונש המוות יבוצע ללא כאב, בפסיקה שסללה את הדרך להוצאה להורג של אסיר שביקש למות בתא גזים ולא בזריקה קטלנית בשל בעיה רפואית נדירה. בהחלטתם אמרו השופטים כי העותר לא הצליח להציג הוכחות כי העונש החלופי שהציע יגרום לו לפחות כאב.

ראסל באקלו, בן 50 ממיזורי, טוען כי הזריקה עלולה לגרום לו ייסורים קשים כשתגרום לקריעת גידולים מלאי דם בפניו, בראשו, בצווארו ובגרונו. לדבריו, זאת הפרה של התיקון השמיני לחוקה, האוסר על הטלת עונש אכזרי ולא חריג.

הפסיקה חשפה את המחלוקת הרבה בקרב השופטים בנושא. ברוב של חמישה שופטים שמרנים מול ארבעה שופטים ליברלים מתנגדים, קבעו השופטים כי הנידון למוות לא הצליח להשיג די ראיות להצדקת בקשתו. השופט ניל גורסץ', שמונה על ידי הנשיא דונלד טראמפ, כתב בהחלטה כי התיקון השמני אינו מבטיח כי מותו של אסיר יהיה חסר כאב - "משהו, שמן הסתם לא מובטח לאנשים רבים, כולל לרוב הקורבנות" בפשעים שדינם מוות.

הוא ציין כי באקלו ממתין לביצוע עונשו על פשעים שבוצעו לפני יותר משני עשורים. "מאז הוא הצליח להשיג עיכובים באמצעות תביעה אחר תביעה", כתב גורסץ', שהדהד דעה שמושמעת לעתים קרובות על ידי תומכי עונש מוות. באקלו הורשע על רצח משנת 1996 בדרום מזרח-מיזורי. הוא ירה במייקל סנדרס, שגר עם אשתו לשעבר סטפני ריי, חטף ואנס את ריי, ירה בבנו בן השש של סנדרס ופצע שוטר לפני שנתפס.

דובר של התובע הכללי של מיזורי אריק שמיט הרפובליקני בירך על הפסיקה ואמר כי היא "מקרבת אותנו צעד נוסף לעבר הצדק". עורכי דינו של באקלו טרם הגיבו להחלטת בית המשפט העליון לעתירתו, שלא ביקשה לבטל את הרשעתו או את עונש המוות שנגזר עליו.

האסיר ממיזורי ראסל בוקלו. אתר רשמי
רצח את בן זוגה של בת זוגו לשעבר ואנס אותה. באקלו/אתר רשמי

העתירה לא עסקה בחוקיות עונש המוות שלעצמו. בית המשפט אסר על הוצאתם להורג של נערים ושל אנשים בעלי מוגבלויות, אך אין סימנים לכך שהרוב השמרני נוטה לכיוון שלפיו עונש המוות אינו חוקתי.

בשנה שעברה השעה בית המשפט העליון את ההוצאה להורג של באקלו ברוב של חמישה מול ארבעה. השופט השמרני שהצביע עם ארבעת הליברלים, אנתוני קנדי, פרש מאז והוחלף על ידי ברט קוואנו, מינוי נוסף של טראמפ לבית המשפט. השופט, שמינויו עורר סערה בשל טענות לתקיפה מינית, הצטרף לרוב השמרני בהחלטתו אתמול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
חדר הנידונים למוות בלינקולן, נברסקה, 2010. AP
חדר נידונים למוות בנברסקה/AP

מקרים אחרים שנידונו בבית המשפט העליון לאחרונה הדגישו גם הם את המחלוקות בנושא עונש המוות. בפברואר אישרו השופטים ברוב של חמישה מול ארבעה לאפשר את הוצאתו להורג של רוצח מוסלמי מאלבמה אחרי שהמדינה דחתה את בקשתו לאפשר לאימאם להיות נוכח בטענה כי הוא המתין זמן רב מדי כדי להגיש את העתירה שלו.

בהחלטה הפוכה, מנעו השופטים בשבוע שעבר את הוצאתו להורג של רוצח שטקסס דחתה את בקשתו שאיש דת בודהיסטי יהיה נוכח בעת ביצוע העונש.

פסק הדין אתמול עלה בקנה אחד עם החלטה מ-2015 שבה נדחתה עתירה נגד השימוש של אוקלהומה בזריקת רעל לצורך הוצאות להורג. בית המשפט קבע אז כי על האסירים העותרים להגיש הצעה אלטרנטיבית שתהיה פחות כואבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully