וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי נייר אין עיתון: קובה סובלת ממשבר דפוס חמור

7.4.2019 / 12:51

הממשלה הקומוניסטית מצמצמת את תפוצת העיתונים במדינה, שסובלת ממחסור במוצרי יסוד כמו ביצים ותרופות בשל המשבר בוונצואלה, עליית הימין בברזיל והמהפכה באלג'יריה. "בכל יום זה גרוע יותר"

מדף ריק בסופרמרקט בבירת קובה, הוואנה, 4 באפריל 2019. רויטרס
מדף ריק בסופרמרקט בהוואנה, בשבוע שעבר/רויטרס

קובה מצמצת את גודלם של כמה העיתונים הרשמיים במדינה ואת תפוצתם בשל מחסור בנייר. הממשלה הקומוניסטית אמרה ביום חמישי כי היא תקצץ בחצי את גודלם של כמה עיתונים, כמו הביטאון הרשמי "גרנמה", ולא תפרסם עוד בימי שבת את עיתון האגף הצעיר במפלגה, "חובנטוד רבלדה".

זאת הפעם הראשונה שבה האי נוקט צעד כזה מאז המשבר הכלכלי שחוותה המדינה בשנות ה-90 עם התמוטטות ברית המועצות. צמצום תפוצת העיתונים נלווה לתורים ארוכים לרכישת מוצרים בסיסיים, כמו ביצים וקמח, בהנחה שהם נמצאים על המדפים. הכנסת האינטרנט הנייד למדינה בשנה שעברה, יחד עם השקת אפליקציה ממשלתית "דונדה אי" (היכן יש) רק תרמה לבלגן, מאחר שלאזרחים קל יותר עתה לדעת מתי סחורה חדשה מגיעה לחנויות.

"אין כלום כרגע, וכשהם שמים סוף סוף משהו בחנויות יש תורים וצריך להילחם על זה", אמרה ניורקה פונטנה, מוכרת גלידה בת 33, מהוואנה. "בכל יום זה גרוע יותר". המחסור הנרחב במוצרי בסיס החמיר בחודשים האחרונים. "יש לי מרשם לאנטיביוטיקה למשך חודשיים, אבל אי אפשר למצוא אותה בשום מקום", אמר ג'ורג'י פי.

מחירי המוצרים המבוקשים האמירו בשוק השחור, אולם לא כל האזרחים יכולים להרשות זאת לעצמם בהתחשב בכך שהמשכורת הממשלתית הממוצעת היא כ-30 דולר בחודש. הממשלה הודתה בכך שהמדינה סובלת ממחסור במוצרים מסוימים, כמו בתרופות, ואמרה כי זאת תוצאה של פגיעה בייבוא הסחורות הדרושות לייצור.

לקריאה נוספת:
"היחידים שמוכנים למות למענו": נשיא ונצואלה נשען על הגנת קובה
הסרטון שמוכיח: ממשלת ונצואלה לא שרפה את משאית הסיוע, אלא האופוזיציה
יום חמישי ללא חשמל בוונצואלה: החולים מתים, המזון נרקב בחנויות

תור לקצביה בבירת קובה, הוואנה, 4 באפריל 2019. רויטרס
תור לקצביה בהוואנה/רויטרס

המשבר בקובה נובע גם מזה של בעלת בריתה ונצואלה, שהקטינה את הסיוע שלה בשנים האחרונות, וכן מלחץ גובר מצד ממשל טראמפ וסיום יצוא השירותים הרפואיים לברזיל מאז עלייתו של הנשיא הימני קיצוני ז'איר בולסונארו. איום נוסף נשקף עבורה מכיוון בעלת בריתה הוותיקה אלג'יריה, שייבאה ממנה רופאים ואחיות.

לפני כשלוש שנים הכריזה הוואנה על צעדי צנע, בשל פגיעה בייצוא ובעיות נזילות, והנשיא מיגל דיאס-קאנל אמר בדצמבר כי ממשלתו תנקוט צעדים נוספים.

מרביתם של התושבים אמרו כי הם מורגלים למחסור במוצרי בסיס, שמחריף כל עת שקובה חווה לחץ בינלאומי, אולם חלקם חוששים שהפעם זה גרוע יותר מבעבר. "אם יש משבר בוונצואלה, זה משפיע עלינו ישירות", אמר קרלוס פרז, בן 51, העובד בשירות המדינה.

  • עוד באותו נושא:
  • קובה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully