וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספר גופות הובאו לישראל - רק גופתו של באומל זוהתה בוודאות

במבצע זמר נוגה הובאו לישראל מספר גופות אולם מתוכן זוהתה רק גופת אחד משלושת נעדרי קרב סולטאן יעקוב. "הצלחנו להגיע לאזורים מרוחקים בשטח עוין", תאר מתאם השבויים והנעדרים לשעבר את המבצע המורכב. אחותו נועדה עם נתניהו וברכה שהחיינו. באומל יובא למנוחות מחר בערב

צילום: דובר צה"ל, רוני כנפו, עריכה: איתי עמרם

השבת גופת הנעדר מקרב סולטאן יעקוב - כל הפרטים:

- לישראל הובאו מספר גופות - רק גופתו של זכריה באומל זוהתה
- גופתו של הנעדר הושבה לישראל אחרי 37 שנים
- הגופה הוחזרה בתום מבצע "זמר נוגה", דרך מדינה שלישית
- מפקד המבצע: "כשהסתכלנו על הכיתובים - ידענו שהשרידים בידינו"
- צה"ל: מחויבים להמשך המאמצים לאיתור כל נעדרי צה"ל
- 20 חיילים נהרגו בקרב סולטאן יעקוב בלבנון ושלושה נעדרו
- דיווח: שרידי הגופה נמצאו באל-ירמוכ שבפאתי דמשק

לישראל הובאו מספר גופות במסגרת מבצע "זמר נוגה", מתוכן רק גופתו של רב-סמל זכריה באומל, אחד משלושת נעדרי קרב סולטאן יעקוב, זוהתה באופן ודאי. גופותיהם של יתר נעדרי הקרב יהודה כץ וצבי פלדמן - לא זוהו. כך עולה מפרטים חדשים שמתפרסמים הערב (רביעי) על המבצע להשבתו. הרב הצבאי הראשי, תת-אלוף איל קרים, זיהה הבוקר את הגופה וקבע את מותו.

ראש אכ"א, אלוף מוטי אלמוז, מסר את ההודעה למשפחתו. באומל יובא למנוחות מחר ב-19:00 בבית העלמין הצבאי בהר הרצל. אחותו אסנה ואחיו שמעון, נועדו הערב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו בירושלים והודו לו על החזרת הגופה לאחר 37 שנים. "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה", בירכה האחות. נתניהו ענה כי "אנחנו כאן כולם בהתרגשות אין קץ".

גופתו של באומל הובאה למכון לרפואה משפטית באבו כביר, שם נערכו בדיקות DNA לזיהויו. "שילוב היכולות המדעיות והטכנולוגיות במכון לרפואה משפטית הובילו לזיהוי חיובי של רב-סמל זכריה באומל ולחשיפת ממצאים פורנזיים שאפשרו לשפוך אור על אופן וסיבת המוות של המנוח", נמסר בהודעה מטעם המכון.

לקריאה נוספת בנושא:
המבצע שכשל - ומאבק האב: סולטאן יעקוב, הקרב שהפך לסמל
נתניהו על השבת באומל: מהרגעים המרגשים בכל שנותיי כראש הממשלה
"התרגשות גדולה, לצד כאב עצום": משפחות נעדרים על השבת באומל

זכריה באומל. דובר צה"ל, אתר רשמי
גופתו היחידה שזוהתה באופן ודאי. זכריה באומל/אתר רשמי, דובר צה"ל

קרב סולטאן יעקוב היה אחד הקרבות הקשים ביותר במהלך מלחמת לבנון הראשונה, והוא התרחש בין צה"ל לצבא סוריה בצומת שמדרום לכפר השוכן בבקעת הלבנון. 20 חיילים נהרגו בקרב, פרט לשלושת הנעדרים - זכריה באומל, יהודה כץ וצבי פלדמן.

בשיחה עם וואלה! NEWS סיפר מתאם השבויים והנעדרים לשעבר, ליאור לוטן, על המבצע המורכב במרכזו הושבו שרידיו של באומל. "זה היה סרט עלילתי בשילוב פעילות מבצעית מיוחדת", תאר. לדבריו, ההזדמנות להשיב את עצמותיו של באומל נוצרה "בעקבות נסיבות מיוחדות אזוריות באשר לנגישות ישראל לשטחים שהיו בעבר בשליטת אויב, ובסיוע חברים חדשים דרכם ישראל הצליחה להגיע לאזורים מרוחקים בתוך מרחב של שטח עוין".

לדבריו, במסגרת המבצע הובאו לישראל מספר עצמות מאותו קרב בתקווה לגלות מידע נוסף באשר לשני הנעדרים הנוספים כץ ופלדמן. אך נוכח העובדה שמדובר במערכה שבה היו מעורבים מספר כוחות בהם גם פלסטינים וסורים - בפועל זוהו רק שרידיו של באומל.

רגע זיהוי עצמותיו של באומל במכון לרפואה משפטית. המכון לרפואה משפטית, משרד הבריאות, אתר רשמי
רגע זיהוי שרידיו של זכריה באומל במכון לרפואה משפטית באבו כביר, הבוקר/אתר רשמי, המכון לרפואה משפטית, משרד הבריאות

"היה כאוס גדול בסביבת הקרב, האתגר היה להגיע לאזור הקבורה ואחריו לאזור המערכה שם התמקדו החיפושים". הוא הזכיר גם את השבת גופתו של מפקד הטנק זוהר ליפשיץ. "אמנם הפרשה של סולטאן יעקוב נחשבת וחקוקה כפרשה אחת, צריך לזכור שמדובר בשני אירועים שונים".

באשר למקום מציאת עצמותיו של באומל דווח מוקדם יותר הערב כי בריאיון לרשת "אל-מיאדין", אנוואר רג'א, בכיר בחזית העממית לשחרור פלסטין, אמר כי ארגוני הטרור שפעלו במחנה הפליטים אל-יארמוכ שבפאתי דמשק הם ככל הנראה אלו שהעבירו את שרידיו.

רה"מ, בנימין נתניהו במהלך פגישתו עם אסנה הברמן אחותו של זכריה באומל 4 באפריל 2019. איתי בית און/לע״מ, אתר רשמי
ברכה שהחיינו והודתה לראש הממשלה. אחותו של באומל עם ראש הממשלה, הערב/אתר רשמי, איתי בית און/לע״מ

החשיבות בהשבת שרידיו של באומל לדבריו של לוטן מתרכזת במספר רבדים. "ברמה הערכית ברור לכולם שאין התיישנות לחללי צה"ל והנעדרים, ממשיכים לעבוד כל הזמן, ברמה האסטרטגית יש כאן גם מסר ולקח לארגוני הטרור: 'אל תבנו על עסקאות שחרורי אסירים כמו שהיו בעסקת שליט, ישנן דרכים חלופיות להשבת חללים ושבויים'".

הוא הדגיש כי במבצע המורכב היו מעורבים לאורך תקופה ארוכה כל זרועות קהיליית המודיעין: שב"כ, מוסד ואמ"ן. "זיהוי עצמותיו של באומל היא תוצאה של עבודה מודיעינית של אנשינו ולא חסד של האויב". באשר לשאר הנעדרים וחללי צה"ל בהם סגן הדר גולדין וסמל אורון שאול אמר לוטן: "עלינו לעשות הכול כדי להשיבם ארצה במהרה, כדי לא להיקלע לעיסוק קשה בן עשרות שנים בפרשה קשה".

"כשהסתכלנו על הכיתובים בעברית - ידענו שהשרידים נמצאים בידינו"

"לא אשכח לעולם את הזיהוי הראשוני של הסרבל והנעליים. ישר זיהינו שזה סרבל שיריון", שחזר בהתרגשות אל"מ א' מאגף המודיעין, מפקד מבצע "זמר נוגה". "כשהסתכלנו על הכיתובים מקדימה בעברית, זה היה רגע מרגש. לא יכולנו לעצור את הדמעות וידענו שסוף סוף אחרי 37 שנים - השרידים נמצאים בידינו".

ראש מחלקת שבויים ונעדרים באמ"ן, סגן-אלוף אבי כאלו, סיפר כי "שורת מאמצים ובהם פעילויות מבצעיות ומודיעיניות להשבת נעדרי קרב סולטאן יעקב... הביאו להשבתו ארצה של לוחם השריון הנעדר, רב-סמל זכריה באומל. מדובר במאורע מרגש ואבן דרך משמעותית בפעילות מחלקת השבויים והנעדרים באגף המודיעין. התהליך לא היה יוצא לפועל ללא שותפות אמיתית ורבת שנים של כלל הגורמים בקהיליית המודיעין ובצה"ל, מתוך הבנה של חשיבות המשימה ומחויבותם העמוקה של צה"ל ומדינת ישראל להשבת לוחמיה משדה הקרב".

(עדכון ראשון 21:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully