וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דנ"א, שיחות חשודות וסתירות: תמונת הראיות המלאה בפרשת הטרור היהודי

בבית המשפט נערך הדיון בהארכת מעצר החשוד בזריקת האבן שהרגה את הפלסטינית עאישה א-ראבי, שבו אמרו עורכי דינו כי הראיות הן "טענות מופרכות" וחשפו חלק מתמלילי השיחות מישיבת רחלים שלטענתם הוצאו מהקשרם: "אם לא רוצים שידפקו פה מישהו, עדיף לא לדבר"

צילום: אור רביד וניב אהרונסון, עריכה: איתי עמרם

פרשת הטרור היהודי - כל טענות הפרקליטים:

- על מציאת הדנ"א: יש הסברים חלופיים לשאלה כיצד הגיע לאבן
- על השתיקה בחקירה: "מסר גרסה מפורטת; יש אלפי נחקרים ששותקים"
- על תמלילי השיחות: "הדברים הוצאו מהקשרם, אמירות כלליות"
- על הראיות לאידיאולוגיה קיצונית: "תמונות בטלפון אינן ראיות לביצוע עבירה"
- על עדות רב הישיבה: "חוסר הבנת הנקרא, הוא אמר שלא הבינו אותו נכון"

דנ"א, שיחות טלפון חשודות וחומרים המעידים על "אידיאולוגיה קיצונית" בטלפון הנייד שלו: אלו, לצד ראיות נוספות שנחשפות בוואלה! NEWS, הם החומרים שיש בידי המדינה נגד צ' - הקטין תלמיד הישיבה ברחלים החשוד בזריקת האבן שהרגה את הפלסטינית עאישה א-ראבי באוקטובר האחרון. סנגוריו של הקטין שעצור זה כשלושה חודשים, עורכי הדין אריאל עטרי ועדי קידר, טוענים כי הראיות אינן חזקות מספיק ומבקשים לשחררו.

היום (שני) נערך בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד דיון בבקשת המדינה להאריך את מעצרו של צ'. לבקשת הקטין והוריו, הדיון נערך בדלתיים פתוחות, תוך איסור פרסום כל פרט מזהה של הקטין. במהלך הדיון השיבו הסנגורים בזו אחר זו לראיות לכאורה שהמדינה טענה שיש בידיה, ועל בסיסן ביקשו להאריך את המעצר.

עוד בוואלה! NEWS:
"אני שמחה": הנאשמת השנייה בהתנקשות באחיו של קים בדרך לחופשי
גנץ תקף: "נתניהו מוביל קמפיין טרור תודעתי"; רה"מ: "עלילת שווא"
אסון בנפאל: לפחות 25 נהרגו בסופת רעמים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נהרגה מזריקת אבן באוקטובר האחרון. עאישה א-ראבי/מערכת וואלה!, צילום מסך
"אם בערב האירוע המשיב לחץ ידו למישהו, ואותו מישהו זרק אבן, יימצא דנ"א של המשיב על האבן"

הראיה החזקה ביותר היא הדנ"א של הקטין, שנמצא על הסלע שפגע בראשה של א-ראבי. עו"ד עטרי טען כי מכיוון שהאירוע התרחש "בחצר האחורית של הישיבה שבה לומד המשיב, ושם הוא מבלה אלפי שעות", ישנם הסברים חלופיים לשאלה כיצד הגיע הדנ"א שלו לאבן. "יש שם זולות", טען. "מאחר שמדובר בחברה של גברים, כשמגיע הצורך הם עושים שם את צרכיהם, יורקים... כל אלו הן פעולות שנעשות במרחק קצר מאוד מהישיבה. 300 מטרים בין המקום שבו הייתה האבן לבית המדרש של הישיבה והמקום שבו מתגורר המשיב ו-60 נערים אחרים".

הסנגורים הוסיפו וטענו כי "לפי חומר החקירה, גם אם נמצא דנ"א שלו על האבן, אנחנו למדים שלפי דעות של המומחים שאליהם פנתה המדינה, אם בערב האירוע המשיב לחץ יד למישהו, ואותו מישהו זרק אבן, יימצא דנ"א של המשיב על האבן למרות שהוא לא השליך אותה".

כתב אישום נגד הקטין שרצח את עאישה א-ראבי, מחוזי מרכז (לוד)
(אבא של הקטין). ניב אהרונסון
"אלפי נחקרים באזור איו"ש שותקים בחקירה". אביו של הנאשם בבית המשפט, בחודש ינואר/ניב אהרונסון

ראיה נוספת שהעלתה המדינה היא העובדה שצ' שתק בחקירותיו. הקטין אכן סירב לענות לשאלות החוקרים עד שהמדינה הצהירה כי בכוונתה להגיש נגדו כתב אישום - ואז סיפק לראשונה גרסה. "נגד כל תלמידי הישיבה יש ראיות לכאורה אם כך, כי כולם שתקו בחקירה", אמרו הסנגורים. "נגד אלפי נחקרים באזור יהודה ושומרון יש ראיות לכאורה כי הם שותקים בחקירה. זו טענה מופרכת. כך או אחרת, צ' מסר גרסה מפורטת עוד לפני שהוגש נגדו כתב אישום".

בדיון התברר גם כי בידי המשטרה תוצרי האזנות סתר ומחקרי תקשורת שבוצעו על הטלפון הנייד של צ', ובהם שיחות בינו לבין תלמיד אחד לפחות מהישיבה שנחקר בפרשה, ומעדכן את צ' כי לא אמר לחוקרים דבר.

רחלים, 30 בדצמבר 2018. רוני כנפו
"הוא מבלה שם אלפי שעות". אזור הישיבה ברחלים/רוני כנפו
"אין בשיחות שמץ בדל, ולו קלוש, של אמירה שיש בה ללמד על מעורבות של המשיב בביצוע העבירה"

"גם כאן טענת המדינה מגוחכת", אמר עו"ד עטרי. "השיחות על ההליכה לחקירות בוודאי העסיקו עשרות תלמידי ישיבה. אני משוכנע ששיחות כאלה התנהלו בין כל התלמידים לבין חברים שלהם... אבל אין באף אחת מהשיחות אמירה של 'כל הכבוד שהצלחת להתחמק', או 'ביצעת עבירה', אלא אמירה כללית לחלוטין שאינה משקפת ולו באופן קלוש קירבה לביצוע עבירה על ידי צ' או על ידי אדם אחר".

עוד הוסיף עטרי לעניין זה כי "השיחות מלמדות דווקא על חפותו של צ'. הוא אינו יודע שמאזינים לו, וכשאותו אדם אחר אומר שהוא לא אמר כלום בחקירתו, אדם שמעורב בביצוע העבירה היה אומר 'תודה שאתה עוזר לי'. הרי הוא לא יודע שמאזינים. ובכל זאת אין בשיחות שמץ בדל, ולו קלוש, של אמירה שיש בה ללמד על מעורבות של המשיב בביצוע העבירה".

"אין על מה לדבר"

הפרקליטות התייחסה גם לשיחת טלפון בין תלמיד אחר בישיבה לבין אמו, לאחר שסיפרו לה כי בנה דרוש לחקירה. בין היתר אמר לה בנה כי הוא לא רוצה לעזור למשטרה בשביל ש"חבר לא ישב 20 שנה בכלא". הסנגורים, מנגד, טענו כי הדברים הוצאו מהקשרם, והקריאו תמלול מלא יותר של השיחה:

אמא: "בוא תגיע לחקירה במשטרה"

הבן: "בסדר, אבל שיהיו מוכנים שאני כנראה לא אדבר שום דבר. אין גם על מה לדבר... אין גם על מה לדבר, אין מה להגיד... בסדר יש פה גם עורכי דין והם מבינים. אם לא רוצים שידפקו פה מישהו אחר מהישיבה, עדיף לא לדבר"

האם: "אז מה הבעיה לדבר אם לא עשיתם כלום?"

הבן: "גם אני שאלתי אותו (את עורך הדין). הוא אמר 'לא יודע, שלא יפילו תיקים, ויצבעו את זה בכל מיני דברים אחרים. אי אפשר לדעת'... אבל בסדר, אני לא רוצה לעזור להם בשביל שחבר שלי יישב 20 שנה בכלא, אם יהיה משהו. אני לא יודע כלום על מה שהיה בעקרון. אני לא אעשה את זה".

ממצאים נוספים שבידי המשטרה הם תמונות וחומרים נוספים שנמצאו במכשירו הנייד של צ', ומעידים לדברי הפרקליטות על אידיאולוגיה קיצונית. בנוסף, נטען כי יום לפני האירוע בו נהרגה א-ראבי, השתתף צ' בהפגנה והתעמת עם שוטרים. סנגוריו טענו כי "תמונות בטלפון אינן ראיות לביצוע עבירה כלשהי, ואני חושב שבדיקה של מכשירי הטלפון של תלמידי ישיבה רבים הייתה מעלה ממצאים דומים. אז למה להפנות את האצבע דווקא למשיב?". לגבי ההפגנה שבה השתתף צ', אמר עטרי: "הפגנה ומחאה הן דבר לגיטימי. אני גר בירושלים וכל שני וחמישי יש הפגנות וחסימות כבישים".

הארכת מעצר לקטין שרצח את עאישה א-ראבי, השלום, ראשל"צ, 23 בינואר 2018. ניב אהרונסון
בית המשפט בהארכת מעצר קודמת של הקטין/ניב אהרונסון
"תמונות בטלפון אינן ראיות לביצוע עבירה כלשהי, ואני חושב שבדיקה של מכשירי הטלפון של תלמידי ישיבה רבים הייתה מעלה ממצאים דומים"

ראיה נוספת לכאורה כנגד הקטין היא עדות שמסר רב הישיבה, שסתר לכאורה את טענת האליבי שהעלה. לגרסת הסנגורים, עדותו של רב הישיבה לא הובנה נכון. "ברור שיש שם קושי ניכר בהבנת הנקרא", אמרו. "מה שיש זה משכרים של אנשים שדיברו עם הרב סמוך לאחר האירוע. לא גבו ממנו הודעה, וכעבור חודשיים כאשר חזרו אליו, הוא אמר שלא הבינו אותו נכון".

המדינה הציגה כראיה גם את "נסיעת החירום" שביצעו פעילי ימין מיצהר בשבת, למחרת האירוע, כדי לתדרך את תלמידי הישיבה לקראת חקירותיהם. "מדובר על אירוע חסר כל ערך ראייתי נגד הקטין", טענו סנגוריו של צ'. "אין לאיש מושג מי נסע באוטו ולמה. אולי אנשים מיצהר סברו שמישהו מהישיבה ביצע עבירה ונסעו כדי ללמד אותם איך לנהוג. אין שום קשר, אפילו לכאורה ואפילו בצורה קלושה, נגד המשיב (הקטין צ')".

הכניסה ליישוב רחלים, 30 בדצמבר 2018. רוני כנפו
"נסיעת החירום של פעילי הימין מיצהר בשבת - אירוע חסר ערך ראייתי". רחלים/רוני כנפו

הפרקליטות גם טוענת כי אחד מתלמידי הישיבה התקשר לצ' כדי לעדכן אותו על פשיטה שערכה המשטרה במקום, מה שמחזק את הראיות נגדו. עם זאת, הסנגורים דחו את הטענה והשיבו כי טבעי שפשיטה משטרתית תהפוך לשיחת היום בישיבה, וכי אותו תלמיד קודם לתלמיד אחר, ורק לאחר שזה לא ענה טלפן לצ'. "אם המשטרה היתה מציגה לנו פלטי שיחות של כל תלמידי הישיבה, היינו רואים עוד שיחות כאלה", טענו.

עו"ד קידר הוסיף כי הוא "התאכזב מהגשת כתב האישום". לדבריו, הגרסה החלופית שסיפק צ' לגבי הדרך בה יכול היה הדנ"א שלו להגיע לאבן היא גרסה "מזכה לחלוטין". עוד הוסיף קידר: "המשיב עצור זה שלושה חודשים. אנחנו חודשיים אחרי כתב האישום, אין סיבה שהליך השחרור לא יתקדם".

לאחר שהסנגורים סיימו, ביקש התובע, עו"ד רועי רייס מפרקליטות מחוז מרכז (פלילי), דחייה של כמה ימים כדי להכין את תשובת התביעה לטיעונים שהושמעו. השופט חגי טרסי אישר, וקבע כי הדיון יתחדש בשבוע הבא.

"היה שיעור ואז הלכתי לישון"

תמלילי חקירתו של צ' מציגים את הגרסה שהסכים למסור רק לאחר שהוחלט להגיש נגדו כתב אישום, בה הוא טוען לחפותו
.
החוקר התייחס לתמונות שהציג לצ' עם פשעי שנאה נגד פלסטינים ותמונות של כהנא ושל סמל תנועת כך. ושואל אותו איך זה מסתר עם הדברים שאמר שבחר בדרך של תורה.

צ': בסוף זה רק תמונות לא אני צילמת. את התמונות האלה. יש לי עוד תמונות של דברים אחרים בטלפון. אתה הפכת את זה לעיקר. זה איזה 15 תמונות מתוך 500 או לא יודע כמה תמונות שיש לי בטלפון של דברים אחרים.

חוקר: יש לך מה להוסיף על אירוע מותה של הפלסטינית, על אותו סוף שבוע או על מעשיך באותו סוף שבוע?

צ': אני יכול לתאר לך את הלו"ז הרגיל שלי שהיה באותו יום שישי.הייתה קבלת שבת, תפילת ערבית קצת ריקודים בקבלת שבת, ואז הייתה סעודה עם הרב . סעודה ארוכה, דברי תורה וזמירות שבת. ואז אני זוכר שאחד החבר'ה לא הרגיש טוב והתעלף. הזמינו אמבולנס ופינו אותו לבית חולים ואז אמרו להתפלל עליו, אז אמרתי קצת תהילים בבית המדרש. ואז היה שיעור עונג שבת וזהו, ואז הלכתי לישון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully