וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד מוקדם לשמוח: בחמאס ממתינים לראות אם השקט בעזה ישתלם להם

30.3.2019 / 22:50

מחאת הענק ברצועה עברה בהנחיית הארגון ללא תקריות חריגות, אולם אם חמאס לא יצליח להוביל להקלות ברצועה, התגובות האלימות בשטח לא יאחרו לבוא. המתיחות בעזה תמשיך בעשרת הימים עד אחרי הבחירות. סינוואר יודע שלכל פעולה יש מחיר ובצה"ל ערוכים להידרדרות עד הודעה חדשה

צילום: שי מכלוף ורויטרס, עריכה: איתי עמרם ותומר לוי

מבחינת מנהיג חמאס יחיא סינוואר עזה היא חזות הכול. לפי סדר העדיפויות, הארגון והאינטרסים שלו מגיעים אחר כך. לכן דחק סינוואר פעם אחר פעם את לחצי ההרגעה שהפעיל עליו בכיר חמאס סאלח אל-עארורי, קידם בכל הכוח את התהלוכות על הגדר ובעת הצורך שחרר את הרסן לפלגים הפלסטינים.

בחודש האחרון התעורר הרחוב הפלסטיני בעזה. אלפי מפגינים יצאו בגלוי נגד חמאס והזכירו למי ששכח, מה קרה באביב הערבי. חמאס בעזה רוצה להביא להישגים כלכליים, ליצור סדקים במצור ולהרגיע בראש ובראשונה את הרחוב לפי מדיניותו של סינוואר. המצב ברצועה אמנם רחוק מהפיכה, אך הנושא בהחלטת מטריד את הנהגת התנועה, כשברקע נושף בעורפה הג'יהאד האסלאמי.

לאחר שישראל סגרה את מעבר ארז ומעבר כרם שלום הלחץ ברצועה רק גדל. סגירה של מעבר רפיח בגבול מצרים כבר תאטום את עזה, פרט למנהרות ההברחה שנושמות מעת לעת.

לקריאה נוספת בנושא
עשרות אלפים הפגינו בגבול הרצועה; שני פלסטינים נהרגו מירי צה"ל
חמאס: אם ישראל לא תכבד את ההבנות והפסקת האש - נשנה את המשוואה
רקטות, חדירות ופיגועים: התרחישים שעלולים להסתבך בצעדת המיליון בעזה

מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינואור, בהפגנות נגד ישראל, אפריל 2018. AP
הולך יד ביד עם המצרים כדי להגיע להבנות. סינוואר בעזה, השבוע/AP

בימים האחרונים הצליחו המצרים לאזן בין הצדדים. ישראל מעוניינת לקנות שקט במלוא מובן המילה כדי לעבור את תקופת הבחירות בשקט ולהגיע לחודשי הקיץ שיאפשרו לחימה אפקטיבית. זאת אם יוחלט לצאת למערכה ולסיים חלקים גדולים מבניית החומה התת-קרקעית נגד מנהרות והגדר הגבוהה.

אחרי קבלת אור ירוק מירושלים, העבירה מצרים מסר מרגיע לחמאס על כוונת ישראל לאשר הקלות במצבם וסינוואר מצדו הלך יד ביד עם משלחת התיווך במטרה להגיע להבנות. לכן, חמאס החליט היום (שבת) לפרוס מאות פעילים לבושי אפודים כתומים שימנעו מאזרחים להגיע לגדר המערכת כדי לחבל בה או לפגוע בחיילי צה"ל. חלק מפעילי הארגון אף פעלו באלימות נגד האזרחים כדי לאכוף את המדיניות.

עוד באותו נושא

צה"ל: "חמאס שלט בהפגנות בעזה - בריסון שלא נראה כל השנה"

לכתבה המלאה
צעדות השיבה בגבול רצעות עזה, 30 מרץ 2019. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
חמאס הרגיע את השטח. גבול רצועת עזה, היום/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

בצד הישראלי נקט צה"ל גישה קפדנית מאוד בכל הקשור להוראות הפתיחה באש כדי למזער את האפשרות להרוג ולפצועים פלסטינים, ומתוך ההבנה כי כל אירוע קטלני יכול לגרור אחריו פעולות טרור כתגובה של חמאס. אוגדת עזה, בדגש על החטיבה הדרומית בפיקודו של אלוף משנה לירון בטיטו, הציגה היום רמה גבוהה של פיקוד ושליטה לאורך גדר המערכת ופעלה בשיקול דעת במצבים מורכבים. ככלל, בשבעת החודשים האחרונים, למרות האלימות המתגברת, לא חצה אף פלסטיני במרחב החטיבה הדרומית את הקו הסמוך לגדר.

עם זאת, עוד מוקדם לשמוח. עשרת הימים שנותרו עד ליום שאחרי הבחירות צפויים להיות מתוחים מאוד. סינוואר מצפה לראות אם השקט היחסי ששרר היום לאורך הגדר והסתיים בשלושה נערים הרוגים ומאות פצועים פלסטינים עוד ישתלם לו. אם הנהגת חמאס לא תצליח להגיע להישגים בתוך כמה ימים, עוד נראה תגובות אלימות בשטח. לא בכדי הסביר הערב דובר צה"ל, תת אלוף רונן מנליס, כי הלילה הזה יהיה מבחן. בצה"ל ממתינים לראות אם חמאס יוריד הילוך ויפסיק את השלכת מטעני החבלה לעבר הגדר.

המתיחות נמשכת

הפוקוס הוא שוב על סינוואר, "המוציא והמביא" מספר 1 בעזה. מנהיג הארגון הגיע היום למעוז תומכיו - מרחב ח'ירבת אח'זעה שבדרום הרצועה. גורם ביטחוני בכיר אמר היום כי כל פוליטיקאי אוהב לנאום בראש ובראשונה במקום בו יש לו 100% תמיכה. ואכן, בנאומו העביר סינוואר מסרים על המשך ההתנגדות לישראל ופירט את מטרות חמאס בתקופה הקרובה, כולל התחייבות לשיפור מצב האזרחים. ייתכן כי בחירתו להתראיין בחירבת אח'זעה נבעה מהסיבה שבמרחב זה נחטפה גופתו של סגן הדר גולדין. בכך רמז ל-5,400 אסירים ביטחוניים הכלואים בישראל כי הוא לא שכח אותם.

אולם סינוואר גם יודע שלכל פעולה יש מחיר. גדוד הסיור של חטיבת גבעתי, בפיקודו של סגן אלוף אלי ג'ינו, תמרן במרחב הזה במהלך מבצע צוק איתן את התמרון העמוק ביותר לשטחי הרצועה. מהלך מורכב וחכם שעד היום לא נחשף במלואו משיקולים שונים וראוי ללמוד אותו. תמרון זה גבה מחיר כבד מחמאס והפך למנוף לחץ משמעותי. כעת, לאור המתיחות, כוחות צה"ל יישארו בשני צדי הגבול עד להודעה חדשה, ערוכים להידרדרות.

(עדכון ראשון: 22:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully