וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל: "חמאס שלט בהפגנות בעזה - בריסון שלא נראה כל השנה"

אחרי היערכות צה"ל והתקיפות ברצועה, הסביר דובר צה"ל כי חמאס פעל כדי לרסן את המפגינים בצעדת המיליון ואנשיו עמדו עם וסטים כתומים ומנעו מהם להתקרב לגדר המערכת. "מסכמים את האירוע בהצלחה", אמר. חמאס: "ההבנות עם ישראל אינן הסכם שלום"

צילום: שי מכלוף ורויטרס, עריכה: איתי עמרם ותומר לוי

הפגנות בגבול עזה - עדכונים אחרונים:

- 40 אלף איש השתתפו בהפגנות בגבול עזה
- אנשי חמאס הרחיקו מפגינים מגדר הגבול
- דובר צה"ל: "חמאס פעל בריסון שלא נראה כמוהו"
- גורם מדיני: "בזכות המדיניות הישראלית אירועי הגדר עברו בשקט יחסי"
- שלושה נערים פלסטינים נהרגו מירי צה"ל
- חמאס: "ההבנות עם ישראל אינן הסכם שלום"

אחרי שאירועי יום האדמה ו"צעדת המיליון" בגבול רצועת עזה הסתיימו עם פחות אלימות מהמצופה, דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס אמר היום (שבת) שהארגון השולט ברצועה פעל ב"ריסון שלא נראה כמוהו בשנה האחרונה". לדברי מנליס, "היו מאות אנשי חמאס עם וסטים כתומים שחצצו בין ההמון לבין הגדר. זה לא היה הרמטי. היו מקומות שהופעלה אלימות נגד מי שהגיעו לגדר".

גם גורם מדיני אמר כי "בזכות המדיניות הישראלית הכוללת תקיפות עוצמתיות של חיל האוויר, אזהרות חריפות שהועברו לחמאס וההיערכות המסיבית של צה"ל שעליה הנחה ראש הממשלה נתניהו - אירועי הגדר עברו בשקט יחסי. ישראל מביעה סיפוק גם ממאמצי ההרגעה מהצד המצרי".

בשעה זו עדיין מפגינים 5,000 פלסטינים סמוך לגבול, אחרי שבשעות השיא של הצעדות השתתפו היום יותר מ-40 אלף איש ונהרגו שלושה פלסטינים, ללא נפגעים בצד הישראלי. עם התפזרות מרבית המפגינים, הרמטכ"ל אביב כוכבי סיים הערכת מצב עם ראש אגף המבצעים, ראש אגף המודיעין ומפקד פיקוד הדרום. מנליס אמר כי בצה"ל "יום האדמה הסתיים באופן חיובי. מסכמים את האירוע בהצלחה".

עוד בוואלה! NEWS:
טרגדיה באילת: שני צעירים כבני 20 נהרגו מקריסת עץ דקל
הרמטכ"ל לשעבר חלוץ: "נתניהו המציא המצאה על סוד כמוס"
ברזיל: ביהמ"ש ביטל את יוזמת הנשיא לקיום יום ציון להפיכה הצבאי

צעדות השיבה בגבול רצעות עזה, 30 מרץ 2019. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
כוחות צה"ל בגבול עזה, היום/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

דובר צה"ל הסביר כי בנוסף להיערכות של צה"ל מראש, גם פעילות חמאס במהלך היום תרמה להצלחתו. "ראינו את זה היום כשהוא פרס את הריסון", אמר. "חמאס קובע את עוצמת ההפגנה ושולט בה. ככה ראינו את זה במהלך היום הדבר השלישי".

סיבות נוספות שציין דובר צה"ל הן תקיפת לשכתו של ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעאיל הנייה ותקיפות נוספות שבוצעו ברצועה. "הן הבהירו לחמאס לאן זה יוביל אותנו", אמר מנליס. "למרות שהיו הרבה אנשים, הייתה אלימות נמוכה יחסית לימי שישי רגילים. הריסון שהפגין חמאס אפשר לנו להיות מאופקים יותר ולנהל הפעלה של הכוח מהדרג הטקטי ומעלה".

צעדות השיבה בגבול רצעות עזה, 30 מרץ 2019. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
צעדות השיבה בגבול עזה, היום/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

עם זאת, מנליס הדגיש כי "באותה נשימה הכול שברירי. הכול תלוי באיך יראו הלילות. אין לנו כוונה לקבל לילות שהעוטף לא ישן בהם. אנחנו לא משחררים כוחות בשלב הזה".

"סימנו את יום האדמה כאירוע מפתח", המשיך. "צריך לראות איך המומנטום ממשיך ועכשיו צריך לראות לאן זה הולך ולאן זה מתפתח".

בצה"ל נערכו בכוחות גדולים לעצרת, המציינת שנה לתהלוכות השיבה לאורך הגבול. דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי קרא לתושבי הרצועה שלא לנקוט באלימות. רוב המפגינים נשארו במרחק מאות מטרים מגדר המערכת, ואנשי חמאס מנעו מהם להתקרב אליה. בחלק מהמקרים התקרבו המשתתפים לגדר, השליכו אבנים ומטענים לעבר כוחות צה"ל, אך רובם שמרו על מרחק ונשארו במרחב המאהלים בעומק השטח.

צעדות השיבה בגבול רצעות עזה, 30 מרץ 2019. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
כוחות צה"ל בגבול עזה, היום/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

צה"ל, שלא נרשמו נפגעים לכוחותיו, הגיב בחלק מהמקרים בירי גז מדמיע ובאמצעים לפיזור הפגנות. על פי משרד הבריאות הפלסטיני, שלושה נערים נהרגו מירי צה"ל ו-316 מפגינים נפצעו. ההרוגים הם אדהם נדאל צקר, נער בן 17 שנורה ממזרח לעיר עזה, תאמר אבו אל-ח'יר, בן 17, שנורה בחזהו באזור חאן יונס ובלאל מחמוד נג'אר, בן 17 אף הוא שמת מפצעיו.

משרד הפנים הפלסטיני הודיע כי 8,000 מאנשי המשרד, וכן אנשי שיטור ורווחה התפרסו ברחבי הרצועה כדי לסייע בפעילות. הפלסטינים דיווחו כי המשלחת המצרית, הפועלת בין השאר לתיווך בין ישראל וחמאס, וכן להשבת היציבות ברצועה, מבקרת במחנות המשמשים לכינוס לקראת צעדות השיבה ברצועה כדי לבחון את המצב בשטח. גם הנייה ומנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר הגיעו לשטח.

צעדות השיבה בגבול רצעות עזה, 30 מרץ 2019. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
ההפגנות בגבול עזה, היום/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

סגן מנהיג חמאס, סאלח אל-עארורי, אמר הערב כי ההבנות המתגבשות עם ישראל "אינן הסכם שלום עם הכיבוש ואין להן מימד מדיני או לאומי. אנחנו רוצים תהדיה כדי להפסיק את התוקפנות נגד עמנו, ולהשיג תנאים טובים יותר לחיזוק יכולת ההתנגדות שלו".

ביום רביעי הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס ברגע ההבנות המתגבשות בעזה. השרים נפתלי בנט ואיילת שקד (הימין החדש) הודיעו כי אם הסכם ההסדרה יובא להצבעה בקבינט, הם יצביעו נגדו, בטענה שמדובר ב "הסכם הכניעה המביש של ישראל מול ארגון חמאס שמפעיל נגדנו סחיטה באיומים".

בנט אמר כי "סינוואר היה צריך להיפרד מהעולם הזה, ולא להסתובב כטווס מנצח. אנו צפויים לגל טרור נוסף, אלים הרבה יותר. לא סתם התחושה של הישראלים היא של השפלה. סינוואר והנייה יוצאים לחגיגות ניצחון, ללא כל פחד שישראל תחסל אותם. ככה לא יוצרים התרעה".

(עדכון ראשון: 18:46)

פלסטינים מפגינים בגבול רצעות עזה, 30 מרץ 2019. רויטרס, רויטרס
עשרות אלפים בגבול עזה, היום/רויטרס, רויטרס
פלסטינים מפגינים בגבול רצעות עזה, 30 מרץ 2019. רויטרס, רויטרס
ההפגנות בגבול עזה, היום/רויטרס, רויטרס
כוחות צה"ל ערוכים על גדר גבול רצועת עזה, פלסטינים בצעדות השיבה בגבול רצעות עזה, 30 מרץ 2019. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
כוחות צה"ל בגבול עזה, היום/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully