וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברזיל: ביהמ"ש ביטל את יוזמת הנשיא לקיום יום ציון להפיכה הצבאי

בית המשפט אסר על ממשלתו של ז'איר בולסונארו לקיים מחר יום לציון 55 שנים להפיכה השלטונית שבעקבותיה עלה לשלטון המשטר הצבאי הדיקטטורי במדינה. זאת לאחר שהנשיא הימני הקיצוני פקד על הצבא לציין את המועד. ביהמ"ש: חגיגת המועד אינה "תואמת את תהליך השיקום הדמוקרטי"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

בית המשפט בברזיל אסר היום (שבת) על ממשלתו של נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו, לקיים מחר יום לציון 55 שנים להפיכה השלטונית שבעקבותיה עלה לשלטון המשטר הצבאי הדיקטטורי במדינה - יוזמה שספגה זעם וביקורת ציבורית רחבה.

השופטת אוואני סילבה דה לוז אמרה כי יום חג לכבוד הפיכת השלטון בשנת 1964 אינו "תואם את תהליך השיקום הדמוקרטי" המקודם על ידי חוקת ברזיל שנכתבה ב-1988, שכן על פי החוקה מועדי הנצחה חייבים להיות מאושרים על ידי הקונגרס.

פקודתו של בולסונארו לצבא לציין את יום הפלתו של הנשיא ז'ואאו גולארט ספגה ביקורת חריפה, וביום רביעי משרדו של התובע הכללי במדינה קרא להימנע מלחלוק כבוד למשטר הצבאי שביצע "הפרות חמורות של זכויות אדם".

לקריאה נוספת בנושא:
מתגעגע למשטר הצבאי ואוהב את ישראל: זהו נשיא ברזיל החדש
החליפו חולצות והידקו יחסים: טראמפ אירח את נשיא ברזיל בבית הלבן

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו, 30 מרץ 2019. רויטרס
נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו, 30 מרץ 2019/רויטרס

מנהיג הימין הקיצוני, שהתמיכה בו בקרב הציבור ירדה בחודש מרץ בעקבות שורה של שערוריות פוליטית ששמו נקשר בהן, ופגעו במוניטין שצבר בשלושת החודשים הראשונים של כהונתו, קיבל רק תמיכה זעירה מחוץ למפלגתו השמרנית על יוזמתו השנויה במחלוקת לציון ההפיכה.

בולסונארו, ששירת בעברו כקצין בצנחנים של ברזיל, ומעריץ ידוע של שליטיה הדיקטטורים לשעבר, הוא הנשיא הראשון מאז שיקום הדמוקרטיה במדינה ב-1985 ששיבח את המשטר הצבאי באופן פומבי בעוד הוא טוען שתפיסתו של המשטר את השלטון לא הייתה כתוצאה מ"הפיכה". ביום רביעי התבטא בנושא ואמר כי הוא לא סבור שהמדינה הייתה תחת שלטון דיקטטורי בזמן שהצבא שלט במדינה, מאחר שהוא ויתר על סמכותו בדרכי שלום.

עוד באותו נושא

נשיא ברזיל: השלטון בזמן המשטר הצבאי לא היה דיקטטורי

לכתבה המלאה
טקס של צבא ברזיל, 30 מרץ 2019. רויטרס, רויטרס
טקס של צבא ברזיל, 30 מרץ 2019/רויטרס, רויטרס

על פי הנתונים הרשמיים לפחות 434 בני אדם נהרגו או נעלמו ב-21 שנות המשטר הצבאי, הרבה פחות מ-30 אלף מקרי המוות תחת המשטר הצבאי ששרר בארגנטינה ומ-3,200 ההרוגים בצ'ילה. אולם, בשונה מארגנטינה וצ'יילה, ברזיל מעולם לא העמידה לדין את בכירי המשטר, בזכות חנינה שהעבירו הגנרלים לפני שובה של הדמוקרטיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully