וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתגעגע למשטר הצבאי ואוהב את ישראל: זהו נשיא ברזיל החדש

29.10.2018 / 17:23

השחיתות והמיתון שנותרו מממשלות השמאל בדמוקרטיה הרביעית בגודלה בעולם אפשרו את עלייתו של בולסונארו, קצין לשעבר התומך בעינויים ומתנגד לזכויות קהילת הלהט"ב. "טראמפ של ברזיל" מבטיח למגר את הפשע, לבקר בישראל - ולהעביר את השגרירות לירושלים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

שנים ארוכות בשוליים של הפוליטיקה הברזילאית הגיעו לסיומן בצורה המרשימה ביותר מבחינתו של ז'איר בולסונארו, עם ניצחון מוחץ בבחירות לנשיאות ברזיל. איש הצבא לשעבר היה חבר קונגרס במשך שבע קדנציות רצופות, שבהן השמיע שלל התבטאויות קיצוניות והביע הערצה לדיקטטורה הצבאית ולעינויים שנקטה נגד מתנגדיה משמאל.

המחשבה שהוא ינהיג את הדמוקרטיה הרביעית בגודלה בעולם ואת המדינה הגדולה ביותר בדרום אמריקה הייתה נשמעת דמיוניות עד לא מכבר, אולם בתקופה שבה רעיונות פופוליסטיים ולאומניים כובשים מחדש את הפוליטיקה העולמית, הצלחתו לשכנע את האזרחים כי הוא הפתרון לתחלואי החברה והכלכלה כבר פחות מפתיעה.

לקריאה נוספת בנושא
מהפך בברזיל: מועמד הימין הקיצוני ניצח ברוב גדול בבחירות לנשיאות
מנהר הירדן אל הארמון: דרכו של מועמד הימין הקיצוני לנשיאות ברזיל

ז'איר בולסונארו, מועמד הימין הקיצוני שנבחר לנשיא ברזיל, מנופף לתומכיו בריו, 28 באוקטובר 2018. רויטרס
הבטיח לסגור את נציגות אש"ף בברזיל. בולסונארו, אתמול/רויטרס

מאז קריסת ממשל השמאל של מפלגת הפועלים (PT) של הנשיאה דילמה רוסף לפני שנתיים התחזק בהדרגה מנהיג המפלגה הסוציאל-ליברלית. הסקרים רמזו על מיאוס כללי של הציבור מהאליטה הפוליטית המסורתית, בעיקר ממפלגת השמאל ששלטה בברזיל ב-13 מתוך 15 השנים האחרונות.

אחרי ההישגים החברתיים הגדולים של הנשיא לולה דה סילבה, שנותר הפוליטיקאי הפופולרי ביותר במדינה גם מתוך כותלי הכלא, שמרה המפלגה על השלטון תחת יורשתו רוסף. ואולם, הצניחה במחירי הנפט הובילה למיתון הכבד ביותר בתולדותיה של המדינה, לצד פרשות שחיתות רחבות היקף. קרנה של מפלגת הפועלים ירדה, כפי שקרה לממשלי שמאל אחרים ביבשת מאמצע העשור הנוכחי, אך גם השמרנים, בהובלת הנשיא החלש מישל טמר, לא הובילו לשינוי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
תומכות של מועמד השמאל בבחירות לנשיאות בברזיל מתנקשות במחאה על ניצחונו של בולסונארו בריו, 28 באוקטובר 2018. רויטרס
תומכות של חדד מתנשקות במחאה על ניצחונו של בולסונארו, הלילה/רויטרס

שנתיים בלבד עברו מאז שברזיל אירחה את האולימפיאדה וארבע מאז המונדיאל, שתי תחרויות שבהן הושקעו כספים עצומים תמורת מאוד מעט החזר שראו האזרחים הפשוטים. אלו רק זכו להתגברות הפשיעה ולירידה באיכות החיים, ואל הצוהר הזה החליק כמעט בטבעיות בולסונארו. התבטאויותיו נגד נשים - אמר פעם לחברת קונגרס שהיא מכוערת מדי מכדי שיאנוס אותה, נגד הומואים - הצהיר כי היה מעדיף שבנו ימות ולא יהיה הומו - ובעד המשטר הצבאי נשכחו.

הבטחתו למגר את הפשיעה תוך מתן אור ירוק למשטרה להשתמש בכוח קטלני ומלחמת החורמה שהכריז על השחיתות קנו להן אחיזה בקרב דעת הקהל המיואש מהאפשרויות האחרות שעמדו מולו. העם אמר את דברו באופן מכריע - עשרה מיליון קולות יותר העדיפו את בולסונארו מאשר את יריבו פרנדדו חדד, שנכנס רק בחודש שעבר למרוץ אחרי שקצו הקצים על ערעוריו של לולה להתמודד מהכלא.

לאור אלמוניותו מחוץ לעירו סאו פאולו, הוא יכול לראות הישג מסוים בקבלת 47 מיליון קולות והעפלה לסיבוב השני, אך הצגתו כיורשו של לולה הדאיגה רבים שחששו מפני פגיעה במאבק בשחיתות. המחנה של בולסונארו הזהיר כי הוא יהיה נשיא בובה שיעניק בסופו של דבר חנינה למורו ורבו.

בדרך לישראל

לבולסונארו, בן 63, תהיה משימה קשה למלא את הבטחות הבחירות שלו. מבחינה כלכלית, ניצחונו אמנם הרגיע את השווקים ואת המשקיעים, אך האגף הצבאי התומך בו סבור כי לא צריך להפריט את כל התשתיות הלאומיות כפי שמקדם האגף הניאו-ליברלי במחנה שלו.

בכנופיות הסמים בפבלות של ריו ובמקומות אחרים במדינה הענקית ניסו להילחם במגוון דרכים, כולל שימוש בכוחות צבא, ותמיכתו בהקלה על חוקי אחזקת הנשק מדאיגה גורמים במחנה הליברלי וארגוני זכויות אדם מתסריט דומה למרחץ הדמים שהוביל מנהיג פופוליסטי אחר, נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה.

מבחינת מדיניות חוץ, מסתכל נשיא ברזיל הנבחר מעבר לדרום אמריקה. הוא שם את יהבו בארצות הברית ובכלכלות גדולות אחרות, כולל בישראל, שבה הבטיח בעבר להתחיל את נשיאותו. היום הודיע בולסונארו כי הוא אכן יבקר בישראל, זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד, אחרי ביקורים בצ'ילה ובארצות הברית.

חוגגים ניצחון בברזיל לז'איר בולסונארו, ברזיליה 29.10. רויטרס, רויטרס
תומכי בולסונארו חוגגים, הלילה/רויטרס, רויטרס

כיאה למי שמכונה "טראמפ של ברזיל", הוא גם עשוי להעביר את השגרירות לירושלים ולסגור את הנציגות הפלסטינית, לא מעט בתמיכת החוגים האוונגליסטיים שהייתה מכריעת בניצחונו. אלו סומכים על איש הצבא כי יבלום את מגמת הליברליזציה של החינוך המיני והתחזקות קהילת הלהט"ב, ויסכל את המאמצים לבטל את האיסור על הפלות במדינה הקתולית.

עד תחילת כהונתו הרשמית ב-1 בינואר יעצב בולסונארו, ששרד בקושי אחרי שנדקר בעצרת בחירות בחודש שעבר, את המדיניות של ממשלו העתידי. על אף שריכך מעט את עמדתו בתחום הסביבתי, כשאמר שלא יפרוש מהסכם האקלים, השתלחויותיו ביריביו מדאיגות את אלו החרדים לקיומה של הדמוקרטיה הצעירה של ברזיל, שעומדת כעת בפני המבחן הגדול ביותר שלה מאז נפילת הגנרלים לפני פחות מ-40 שנה.

(עדכון ראשון: 10:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully