וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפך בברזיל: מועמד הימין הקיצוני ניצח ברוב גדול בבחירות לנשיאות

ז'איר בולסונארו זכה בכ-55% מהקולות, בפער ניכר מיריבו מהשמאל. הוא מכונה "טראמפ של ברזיל" בשל התבטאויותיו נגד נשים והומואים, והוא מעריץ את החונטה הצבאית ששלטה במדינה. טראמפ התקשר לברך. "נשנה את הכיוון של ברזיל", הבטיח הנשיא הנבחר, שכמעט נרצח לפני כחודש

מועמד הימין הקיצוני בבחירות לנשיאות ברזיל, ז'איר בולסונארו, זכה בסיבוב השני בבחירות ויהיה הנשיא הבא - כך עולה מתוצאות הבחירות שפורסמו הלילה (שני) במדינה. בלסונארו זכה בכ-55% מהקולות, בפער ניכר מיריבו מהמשאל, פרנדדו חדד, שקיבל כ-44%. הוא ייכנס לתפקידו ב-1 בינואר.

בולסונארו, בן 63, המכונה "טראמפ של ברזיל", אמר אחרי פרסום התוצאות כי הוא מתחייב לפעול במקביל לחוקה - ולתנ"ך - ולא לפגוע בחירות האישית של האזרחים, "זוהי הבטחה ולא מילים ריקות של אדם - זוהי הבטחה לאלוהים", אמר. עם זאת, הוא הבטיח לשנות את מסלולה של ברזיל, הדמוקרטיה הרביעית בגודלה בעולם, תוך מאבק ב"שמאל הקיצוני".

עוד הבטיח הנשיא הבא של ברזיל, הראשון בעל רקע צבאי מאז נפילת הדיקטטורה ב-1985, כי הוא "יאחד" את המדינה דרך קיצוץ בבירוקרטיה והחסמים בפני העסקים. הוא אמר כי הוא מחויב למשמעת פיסקלית וקרא למחיקת הגירעון של הממשלה הפדרלית. "אנחנו הולכים לחשוב יותר במונחים של ברזיל ופחות ברזיליה", אמר, בהתייחסו לבירה.

עוד בחדשות מהעולם
"לא נעלנו דלתות, תמיד הרגשנו בטוחים": בקהילה בפיטסבורג אוספים את השברים
גורמים אמריקניים: מודאגים מהפעילות של ישראל נגד איראן בסוריה

מועמד הימין הקיצוני בבחירות לנשיאות ברזיל, ז'איר בולסונארו, מנשק את אשתו אחרי שהצביעו בקלפי בריו, 28 באוקטובר 2018. רויטרס
בולסונארו מנשק את אשתו בקלפי, אתמול (צילום: רויטרס)/רויטרס

רבים חוששים כי בולסונארו, שמעריץ את החונטה הצבאית ששלטה במדינה ומגן על שימושה בעינויים נגד מתנגדיה מהשמאל, יפגע בזכויות אדם, בזכויות אזרחיות ובחופש הביטוי. חבר הקונגרס במשך שבע קדנציות רצופות הבטיח למגר את הפשיעה תוך מתן יד נרחבת יותר למשטרה לירות לעבר חשודים, לצד הקלה על חוקי אחזקת הנשק, דרישה מרכזית של אחד מתומכיו החזקים ביותר, הלובי החקלאי.

איש הצבא לשעבר זינק משולי הפוליטיקה בזכות המיאוס של הציבור במפלגת הפועלים (PT), ששלטה במדינה הדרום אמריקנית ב-13 מתוך 15 השנים האחרונות. היא הודחה לפני שנתיים מהשלטון בזמן המיתון החמור ביותר שחוותה ברזיל אי-פעם ופרשת שחיתות ושוחד חסרת תקדים.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ היה מהראשונים לברכו על ניצחונו. אחרי הבחירות תצטרף ברזיל לשורת מדינות בדרום אמריקה שפנו ימינה בשנים האחרונות אחרי תקופה ארוכה של ממשלי שמאל. בולסונארו אמר כי הוא יפעל לחיזוק היחסים עם הכלכלות הגדולות בעולם בניגוד למדיניות האזורית שבה דגלה ארצו תחת הנשיאים הקודמים.

הוא אף עשוי להעביר את השגרירות בישראל לירושלים, כפי שעשה טראמפ ,שאותו הוא מעריץ. באוגוסט הוא אמר כי הוא יסגור את השגרירות הפלסטינית מאחר שהיא "לא מדינה". הוא גם אמר בעבר כי ביקורו הראשון כנשיא יהיה בישראל.

בטרם החל הנאום המשודר של הנשיא הנבחר, התקיימה תפילה בהובלתו של חבר הפרלמנט, הכומר וזמר הנשמה מגנו מלטה, שהבליטה את קשריו של בולסונארו לאוונגליסטים שגיבו אותו בזכות הבטחתו לקדם אג'נדה שמרנית, כולל מניעת הפלות ונישואים חד-מיניים וביטול שיעורי החינוך המיני בבתי הספר.

עוד באותו נושא

בחירות דרמטיות בברזיל: מועמד הימין הקיצוני בדרך לניצחון סוחף

לכתבה המלאה
פרנדדו חדד, המפסיד בבחירות לנשיאות ברזיל במהלך מסע"ת בסאו פאולו 28 באוקטובר 2018. רויטרס
ניסה להציג את עצמו כיורש של לולה. חדד אחרי ההפסד, הלילה (צילום: רויטרס)/רויטרס

חדד, שנכנס למרוץ בשלב מאוחר במקומו של לולה דה סילבה, הנשיא לשעבר המרצה מאסר בגין שחיתות, אמר אחרי הפסדו כי יש לו אחריות להצטרף לאופוזיציה הפוליטית נגד בולסונארו.

"עלינו לשים את האינטרסים הלאומיים, האינטרסים של כלל אזרחי ברזיל, בעדיפות עליונה", אמר חדד, שהזהיר בימים האחרונים של הקמפיין מפני פגיעה בדמוקרטיה אם בולסונארו ייבחר. איש הימין הקיצוני מפני "טיהור" היסטורי של השמאל.

כמה מתומכי מפלגת הפועלים הפגינו בשדרה המרכזית של סאו פאולו בעקבות הניצחון של בולסונארו, אך המשטרה פיזרה אותם בגז מדמיע. למרות זאת, לאורה צ'ינצ'ילה, נשיאת קוסטה ריקה לשעבר, אמרה כי ההצבעה התנהלה כסדרה חרף הקמפיין המתוח שבו אירעו כמה תקריות אלימות. היא השקיפה על הבחירות מטעם ארגון אזורי.

חוגגים ניצחון בברזיל לז'איר בולסונארו, ברזיליה 29.10. רויטרס, רויטרס
עידן חדש. תומכי בולסונארו חוגגים ניצחון בריו, הלילה (צילום: רויטרס)/רויטרס, רויטרס

הבחירות המקוטבות ביותר בברזיל מאז 1985, שבהן כמעט נדקר למוות בולסונארו לפני כחודש, גרמו לטלטלה בשווקים, אולם הריאל המקומי התחזק כמעט ב-10% מול הדולר בחודש האחרון, עם התגברות הסיכויים לעלייתו של בולסונארו. מדד המניות של הבורסה בסאו פעולה עלה ב-13.5% מאז אמצע החודש שעבר.

מתנגדי בולסונארו חוששים בנוסף כי הוא יפגע במאמצי השימור של יער האמזונס, החיוני לבלימת ההתחממות הגלובלית. עם זאת, הוא נסוג מהצהרתו לפרוש מהסכם האקלים, כפי שעשה טראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully