וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא נעלנו דלתות, תמיד הרגשנו בטוחים": בקהילה בפיטסבורג אוספים את השברים

עמרי נחמיאס, פיטסבורג

28.10.2018 / 23:00

בקהילה היהודית עדיין המומים מהטבח שאירע בבית הכנסת שבו נרצחו 11 בני אדם. התושבים מספרים כי לא נעלו את הדלת ובבית התפילה אף לא הייתה שמירה בכניסה. "צעקנו ובכינו למה רק בגלל שהם יהודים", אומר זוג ניצולי שואה. כעת הקהילה שוקלת לנקוט באמצעי בטיחות במקום

עריכת וידאו: ניר חן

הקהילה היהודית בפיטסבורג התעוררה הבוקר (ראשון) למציאות סוריאליסטית. שכונת סקוורל היל השקטה והבטוחה, מקום משכנם של כמה בתי כנסת פעילים ותוססים, נראתה כמו יעד מבוצר. כוחות משטרה רבים עדיין סוגרים את הרחובות המקיפים את בית הכנסת "עץ חיים" בו התרחש אתמול פיגוע הטרור שגבה 11 קורבנות. חוקרי FBI נכנסים ויוצאים מן המבנה ונציגים יהודים של זק"א הגיעו במיוחד מברוקלין לסייע להליך הבאת הגופות לקבורה.

בלה וקרל שכטר, זוג ניצולי שואה שהגיעו לארצות הברית מרומניה ומתגוררים שני רחובות מבית הכנסת, נדהמו לשמוע שהמקום בו חגגו לאחרונה בר מצווה לנכדם הוא זירת הרצח האנטישמית הגדולה ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית. "צעקנו ובכינו. למה? רק בגלל שהם יהודים? אנחנו ניצולי שואה, בחיים לא חשבנו שניתקל בזה, בטח בארצות הברית. תמיד הרגשנו פה בטוחים, זו שכונה נהדרת", סיפרה בלה. בעלה קרל הוסיף: "כשאני נזכר בזה עכשיו, יש לי צמרמורות בכל הגוף".

עם זאת, שניהם העידו כי הם חשים שמדובר בתקרית מבודדת, אינם חוששים לשלומם ולא מתכוונים לשנות את סדר היום שלהם. "החיה שביצעה את הטבח הזה - אנשים כמוהו צריכים לפחד ולא אנחנו", אמר קרל.

לקריאה נוספת:
אחרי הטבח בבית הכנסת, היהודים כבר מתכוננים ל"משוגע הבא שיפתח באש"
הרוצח בבית הכנסת בפיטסבורג הואשם בפשע שנאה: "כל היהודים צריכים למות"

בלה וקרל שכטר, חברי הקהילה היהודית בפיטסבורג 28 באוקטובר 2018. עמרי נחמיאס, מערכת וואלה! NEWS
"צעקנו ובכינו. למה?". בלה וקרל שכטר, ניצולי שואה, חברי הקהילה, היום/מערכת וואלה! NEWS, עמרי נחמיאס
נרות התייחדות בתל אביב לזכר הנספים בטבח בבית הכנסת בפיטסבורג, ארה"ב. AP
"תמיד הרגשנו פה בטוחים". טקס התייחדות לזכר הקורבנות/AP

כריס קפלר, יהודי המתפלל באופן קבוע בבית הכנסת "עץ חיים", סיפר כי אתמול החליט לא ללכת לתפילה כיוון שלא חש בטוב. בזמן שניסה לנוח, הטלפונים בביתו החלו לצלצל ללא הפסקה. "מיד הבנתי שזה משהו חריג, אני לא מדבר בטלפון בשבת והיה לי ברור שקרה משהו", אמר.

כשנשאל מה צפוי להשתנות בחיי היומיום של הקהילה החל מהיום, ענה קפלר כי ייתכן והקהילה תצטרך לשקול אמצעי בטיחות הדומים לקהילות יהודיות באירופה. "כאן תמיד הרגשנו בטוחים באופן יחסי. אנחנו לא נועלים את הדלת בתפילות כדי שכל אחד יוכל להיכנס. אין שמירה בכניסה לבית הכנסת ואולי הדבר הזה יצטרך להישקל בהמשך".

לדבריו, "יש מקרים רבים של ירי המוני בארצות הברית, אבל מבחינתנו בקהילה היהודית זה חסר תקדים. איני יודע אם זה יגרום לבתי כנסת אחרים לחוש לא בטוחים, אבל בהחלט יש עליה משמעותית בשיח האנטישמי במדינה בשנים האחרונות".

מצבת זיכרון לזכר 11 נספים בטבח בבית הכנסת בפיטסבורג, ארה"ב. רויטרס
מצבת זיכרון לזכר הנרצחים, היום/רויטרס
קריס קפלר, חבר הקהילה היהודית בפיטסבורג 28 באוקטובר 2018. עמרי נחמיאס, מערכת וואלה! NEWS
"רוצים שכל אחד יוכל להיכנס". כריס קפלר חבר בקהילה, היום/מערכת וואלה! NEWS, עמרי נחמיאס

זרם בלתי פוסק של מאות בני אדם הגיעו אל זירת הפיגוע להניח זרי פרחים בכניסה לבית הכנסת. רבים מהם תושבי העיר שאינם יהודים. ביום ראשון שגרתי העיר עסוקה בדרך כלל בדבר אחד בלבד: צפייה בקבוצת הפוטבול המקומית, "פיטסבורג סטילרס", שהאצטדיון שלה נמצא לא רחוק מהמקום בו התבצע אתמול הטבח.

אולם הבוקר הזה הוא הכול פרט לשגרתי. אוהד הקבוצה, ג'ים גלאספי, סיפר לוואלה! NEWS שביום שכזה אין לו מצב רוח לפוטבול והחליט להגיע למקום עם חבריו אחרי שסיימו את תפילת יום ראשון בכנסיה. "באתי הנה לכבד את הקורבנות", סיפר. "לצערי, דבר כזה יכול לקרות בכל מקום באמריקה. צריך לאסור באופן גורף על שימוש ברובי סער. זה לא נשק שאף אזרח צריך להיות מורשה להחזיק".

שר החינוך, נפתלי בנט בפיטסבורג, פנסילבניה. תקשורת שר החינוך (ניתן לכתוב ללא קרדיט),
שר התפוצות נפתלי בנט. פיטסבורג, היום/תקשורת שר החינוך (ניתן לכתוב ללא קרדיט)

בתוך כך, כמה נציגים רשמיים מישראל הגיעו לזירת האירוע ובהם שר התפוצות נפתלי בנט, הקונסול הכללי בניו יורק דני דיין ושגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר. הלילה מתוכננת במקום עצרת זיכרון בהשתתפות אלפים מן הקהילה היהודית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב בטלפון עם מושל פנסילבניה טום וולף. נתניהו הביע תנחומים ואמר כי עם ישראל כולו מתאבל עם משפחות הנרצחים. במכתב ששלח ראש הממשלה לקהילה היהודית בפנסילבניה כתב: " לאחר השואה, רבים קיוו שהאנטישמיות תושלח לפח האשפה של ההיסטוריה, אך זה לא קרה. בעשורים האחרונים, האנטישמיות מופיעה שוב ככוח רב-עוצמה ורצחני. התקפות אלה אינן תופעה חדשה בתולדות עמנו. מה שחדש כאן היא היכולת שלנו להשיב מלחמה נגד האנטישמיים. ישראל עושה זאת יום יום".

במכתבו הביע נתניהו את הערכתו לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ולממשל האמריקני על גינוי הפיגוע. "ההצהרות האלה הן חשובות, כמו גם הפעולות שנוקטות ממשלות כדי להגן על אזרחיהן היהודים, הן בהגנה על קהילות יהודיות פגיעות והן בחקיקת חוקים נוקשים נגד פשעי שנאה", הוסיף. " בשעה זו של יגון קודר, על הקהילה היהודית בפיטסבורג, ועל כל האמריקניים שמתאבלים היום, לדעת שהמדינה היהודית מתאבלת יחד איתכם".

אנשים בזירת הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג, ארה"ב. רויטרס
תושבים מדליקים נרות לזכר הנרצחים, היום/רויטרס
זירת הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג, ארה"ב. רויטרס
בית הכנסת "עץ חיים", היום/רויטרס
שליח וואלה!NEWS לפיסטבורג מדווח: שעות לאחר הטבח בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג שבפנסילבניה, כאלף בני אדם הגיעו לתמוך בעצרת לזכר 11 הקורבנות מאירוע הירי. צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש, רויטרס
חיילים אמריקנים מחוץ לזירת האירוע/רויטרס, צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully