וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הטבח בבית הכנסת, היהודים כבר מתכוננים ל"משוגע הבא שיפתח באש"

28.10.2018 / 7:00

שעות לאחר הטבח בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג שבפנסילבניה, כאלף בני אדם הגיעו לתמוך בעצרת לזכר 11 הקורבנות מאירוע הירי. "עד שנראה לך שהכול שלו, אתה מבין שמישהו שם שונא אותנו"

צילום: רויטרס

כאלף בני אדם הגיעו הלילה (ראשון) לעצרת לזכר קורבנות הטבח בבית הכנסת "עץ חיים". הם עמדו כשעה וחצי בגשם שוטף בשכונת סקווירל היל, מחזיקים בידם האחת מטרייה וביד השנייה נר לזכרם של הנרצחים. בפינת הרחובות הניחו חברי הקהילה נרות נשמה וקראו פסוקי תפילה. גם מושל פנסילבניה, ראש עיריית פיטסבורג, מנהיגי דת נוצרים ופעילים בעד בקרת נשק השתתפו בעצרת.

במהלך העצרת הגיע גם הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק, דני דיין, לזירת הרצח והוא צפוי להשתתף בלוויות הנרצחים ובאירועי אבל ציבוריים. כמו כן, יפגוש את מושל פנסילבניה, ראש עיריית פיטסבורג ואת הקהילה היהודית ומנהיגיה.

"מדובר באירוע האנטישמי החמור בארה"ב מאז ומעולם. כשהגעתי לשליחותי בארצות הברית לא דמיינתי שאצטרך להתמודד עם אירועים מן הסוג הזה", אמר דיין. "הגעתי לכאן להיות עם אחינו ואחיותינו בשעה הטרגית הזאת. היום הוא יום להרכין ראש ולהזיל דמעה. אבל ממחר צריך להגביר כפל כפליים את המלחמה חסרת הפשרות בחיה האנטישמית שמרימה ראש. אירוע אנטישמי - גם אם קורה אלפי ק"מ מירושלים - הוא אירוע מקומי עבור מדינת ישראל. נמשיך לסייע בכל הניתן לקהילה היהודית המקומית", הוסיף.

"הייתי בבית הכנסת הסמוך לעץ חיים בזמן הירי ולפתע החלו להישמע סירנות", סיפר אחד המשתתפים בעצרת, יוסי ברנס, לוואלה! NEWS. "הרב היה באמצע להגיד דברי תורה, וזה ממש קטע את דבריו. אנשים לא ידעו מה לעשות. בהתחלה אמרו לנו להישאר בפנים ואחר כך אמרו לרוץ החוצה. הייתי מרחק של בלוק אחד משם, השמועות התחילו להגיע עוד בזמן שהיינו בבית הכנסת. מיד התאספנו והלכנו כל אחד לביתו", שחזר ברנס.

לקריאה נוספת:
הקהילה היהודית בפיטסבורג בהלם מהטבח: "ייקח זמן לעכל את האסון"
היורה בבית הכנסת בפיטסבורג צייץ דקות לפני הטבח: "אני נכנס"
טראמפ אחרי הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג: "צריך עונש למוות"

אנשים מתאספים בזירת הטבח בפיטסבורג 28 באוקטובר 2018. רויטרס
מדליקים נרות וקוראים פסוקי תפילה. עצרת לזכר הקורבנות בפיטסבורג, היום/רויטרס
דני דיין בזירת הרצח בפיטסבורג. מערכת וואלה! NEWS
"האירוע האנטישמי החמור בארה"ב". דני דיים בזירת הרצח בפיטסבורג, היום/מערכת וואלה! NEWS

תושבים רבים מן הקהילה היהודית סיפרו לוואלה!NEWS כי בתי הכנסת שלהם נעלו את דלתותיהם עם היוודע דבר האירוע."אני מרגיש פגיע היום", אמר ברנס. "השיח במדינה שלנו הגיע לנקודת קיצון שבה אנשים מסוכנים שבאופן רגיל לא היה להם את האומץ לפעול, מרגישים כעת רוח גבית".

סוזי, אשתו של ברנס, סיפרה שהייתה בעבודה בזמן הירי. "הטלפון שלי התחיל לצלצל, לא ידעתי מה קורה. חברים מכל העולם התקשרו, אפילו מישהו מיוון סימס לי אם אני בסדר, וכך הבנתי מה קרה, הייתי בהלם ויצאתי מיד מהעבודה", שחזרה ברנס. כשנשאלה אם בכוונתה לשנות משהו בשגרת היומיום שלה מחר השיבה כי "אם אתה משנה את החיים שלך אז האנשים הרעים מנצחים. אני לא מאמינה בלשנות כלום. אני לא אחיה בפחד. הם יכלו גם לבוא אלינו כאן בעצרת".

יוסי וסוזי ברנס, ירי בפיטסבורג. מערכת וואלה! NEWS
"אני מרגיש פגיע היום". יוסי וסוזי ברנס, תושבי פיטסבורג, היום/מערכת וואלה! NEWS
פיטסבורג פנסילבניה תקרית ירי בבית הכנסת עץ החיים בה נהרגו 11 בני אדם. מערכת וואלה! NEWS
ביד אחד מטרייה ובשניה נר זיכרון. עצרת לזכר הרצח בפיטסבורג, היום/מערכת וואלה! NEWS

אירועי הספורט שנערכו היום בפיטסבורג ובמקומות נוספים במדינה נפתחו בדקת דומיה לזכר הנרצחים. עצרות דומות גם נערכו בניו יורק, וכן מול הבית הלבן בוושינגטון, בפילדלפיה ובערים רבות נוספות.

בית הכנסת "עץ החיים", פיטסבורג, פנסילבניה, ארצות הברית. רויטרס
מתפללים לשלום הפצועים. עצרת לזכר הקורבנות בפיטסבורג/רויטרס

שושנה מרקוס ובנה אלי בן ה-13 הגיעו גם הם להדליק נרות בסמוך לבית הכנסת. מרקוס, שחגג לפני חודשים את בר המצווה שלו, היה בזמן האירוע בדרכו לבית הכנסת של חב"ד, הסמוך לעץ חיים, ואילו אמו, אחות בבית חולים, מספרת כי בזמן הירי ישנה לקראת משמרת הלילה שלה במוצאי שבת.

"פתאום התחלתי לשמוע סירנות", היא מספרת. "הטלפון התחיל לצלצל בלי סוף, בדרך כלל אני משתיקה אותו לפני שבת אבל הפעם שכחתי. יצאתי החוצה ולא הבנתי מה קורה. זה היה הלם נורא". בנה סיפר שהיה בבית של חבר, "התכוננו לצאת לבית הכנסת ואז שמענו מה קרה. פחדתי מאוד, לא הבנתי האם תוקפים בתי כנסת נוספים או לא", שחזר.

כשנשאלה מרקוס האם שגרת היום שלה תשתנה החל ממחר, השיבה שבכל מקום יכול לבוא משוגע ולפתוח באש. "הלכתי פעם אחת לאימון ירי, ואני חושבת שאצטייד בנשק להגנה עצמית", אמרה. "עד שנראה לך שהכל שלו, בא מישהו כזה ואתה מבין שאי אפשר לדעת, שיש שם מישהו ששונא אותנו, וזה נמשך כבר אלפי שנים. צריך להיות מוכנים תמיד".

שושנה מרקוס ובנה אלי  תושבי פיטסבורג. מערכת וואלה! NEWS
"עד שנראה שהכל שלו מישהו שובר את זה". שושנה מרקוס ובנה אלי בעצרת בפיטסבורג, היום/מערכת וואלה! NEWS
שוטרים מחוץ לבית הכנסת "עץ החיים", פיטסבורג, פנסילבניה, ארה"ב. רויטרס
בית הכנסת בו בוצע הירי בפיטסבורג, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully