וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות דרמטיות בברזיל: מועמד הימין הקיצוני בדרך לניצחון סוחף

28.10.2018 / 15:00

ז'איר בולסונארו, "טראמפ של ברזיל" שמעריץ את החונטה הצבאית ותומך בעינויים, מוביל בפער ניכר על יריבו מהשמאל, פרנדדו חדד. האחרון מקווה שהתחזקותו בימים האחרונים תוכל להסתיים בניצחון מפתיע

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

אזרחי ברזיל צפויים לבחור היום (ראשון) במועמד הימין הקיצוני ז'איר בולסונארו כנשיא החדש על פניו של מועמד השמאל פרנדדו חדד. זאת אחרי קמפיין רווי יצרים שבו הבטיח למגר את השחיתות ולהילחם בפשיעה תוך חשש של יריביו מפגיעה בדמוקרטיה הרביעית בגודלה בעולם.

הקלפיות הראשונות נפתחו בשעה 8:00 (שעון מקומי) והאחרונות ייסגרו בשעה 19:00 במערב המדינה. בהמשך הלילה יתחילו לזרום התוצאות. הסקרים חוזים ניצחון לבולסונארו. לפי החוק בברזיל, על כל 147 מיליון בעלי זכות הבחירה להצביע.

בולסונארו, איש צבא לשעבר בן 63, זינק משולי הפוליטיקה בזכות המיאוס של הציבור במפלגת הפועלים (PT), ששלטה במדינה הדרום אמריקנית ב-13 מתוך 15 השנים האחרונות. היא הודחה לפני שנתיים מהשלטון בזמן המיתון החמור ביותר שחוותה ברזיל אי-פעם ופרשת שחיתות ושוחד חסרת תקדים. "הציפיה היום היא מה שראיתי ברחובות - ניצחון", אמר לאחר שהצביע בשכונה של אנשי צבא בריו, לקולות עידוד הקהל.

עוד בנושא בוואלה! NEWS
המאמץ הנואש של שליח הנשיא הכלוא למנוע ניצחון מ"טראמפ של ברזיל"
ברזיל: מועמד הימין הקיצוני מתחזק, אך חקירת אחד מיועציו עלולה לפגוע בו
"טראמפ של ברזיל" ניצח בסיבוב ה-1 בבחירות ויתמודד מול מועמד השמאל

חולצות עם דיוקנו של ז'איר בולסונארו, מועמד הימין הקיצוני בבחירות לנשיאות ברזיל, בעצרת בברזיליה, 27 באוקטובר 2018. רויטרס
חולצות עם תמונתו של בולסונארו בעצרת בברזיליה, אתמול/רויטרס

חדד, בן 55, מוביל את מפלגת השמאל מאז שמייסדה והנשיא לשעבר לולה דה סילבה נשלח למאסר אחרי שהורשע בשחיתות. הוא מפגר בפער ניכר אחרי בולסונארו מאז הסיבוב הראשון שהתקיים לפני שלושה שבועות, אולם סקר שפורסם אתמול הראה כי הוא מצליח לצבור מומנטום.

הוא זכה לתמיכתם של גורמים משפטיים המובילים את המאבק בשחיתות בפוליטיקה, וכתוצאה מכך גברה התקווה בקרב תומכיו הוא יוכל לעשות מהפך. זו הייתה מכה עבורו של בולסונארו, שניסה להציג את עצמו כמועמד היחיד שייאבק בשחיתות.

חדד אמנם לא קיבלת את תמיכתו המכרעת של מועמד המרכז-שמאל לשעבר סירו גומס, שהיה יכול להזניק אותו במדינת המחוז סארה - הענייה ביותר בברזיל. עם זאת, התובע הכללי לשעבר רודריגו ג'נוט, שהוביל את המשפטים חסרי התקדים נגד השחיתות, והשופט ז'ואקים ברבוסה אמרו כי הם יצביעו עבורו.

"אני חושב שאנחנו על סף תהליך שעלול למתוח את הדמוקרטיה שלנו מעבר לגבולותיה", אמר ג'נוט לרויטרס.

לפי סקר של מכון Ibope, חדד נגס ביתרון 12% של בולסונארו והוריד אותו ל-8% בתוך חמישה ימים, כשהוא זוכה ל-46% תמיכה לעומת 54% של יריבו מהימין. סקר של Datafolha הראה פער של 10% לטובתו של בולסונארו.

עוד באותו נושא

מנהר הירדן אל הארמון: דרכו של מועמד הימין הקיצוני לנשיאות ברזיל

לכתבה המלאה
פרננדו חדד, מועמד השמאל בבחירות לנשיאות ברזיל, בעצרת בסאו פאולו, 27 באוקטובר 2018. רויטרס
מקווה להמשיך במומנטום. חדד בסאו פאולו, אתמול/רויטרס

רבים חוששים כי בולסונארו, שמעריץ את החונטה הצבאית ששלטה במדינה ומגן על שימושה בעינויים נגד מתנגדיה מהשמאל, יפגע בזכויות אדם, בזכויות אזרחיות ובחופש הביטוי. חבר הקונגרס בן ה-63 הבטיח למגר את הפשיעה תוך מתן יד נרחבת יותר למשטרה לירות לעבר חשודים, לצד הקלה על חוקי אחזקת הנשק, דרישה מרכזית של אחד מתומכיו החזקים ביותר, הלובי החקלאי.

"אלו לא בחירות רגילות. יש לנו שתי אפשרויות - לפנות ימינה או שמאלה, וכולנו יודעים לאן לקח אותנו השמאל ב-13 שנות השלטון של ה-PT", אמר בולסונארו לבוחריו אתמול בערב דרך שיחת וידאו. "אנחנו רוצים ברזיל חופשית".

המשקיעים מעודדים מבחירתו של בולסונארו בפאולו גוודס, כלכלן מאוניברסיטת שיקגו ובנקאי, כאיש הכללי שלו וכשר האוצר האפשרי.

הוא תומך בהפרטת מאות חברות ממשלתיות, כולל חלק מחברת הנפט פטרוברס וחברת החשמל אלטרוברס. זאת בניגוד לעמדותיהם של גנרלים לשעבר, המסייעים לבולסונארו בעיצוב המדיניות שלו וסבורים כי על המדינה לשמור בידיה משאבים חיוניים.

הסיבוב שני לבחירות לנשיאות ברזיל בקלפי בעיר ריו דה ז'ניירו  28 באוקטובר 2018. רויטרס
תור לקלפי בריו, היום/רויטרס

הבחירות המקוטבות ביותר בברזיל מאז 1985, שבהן כמעט נדקר למוות בולסונארו לפני כחודש, גרמו לטלטלה בשווקים, אולם הריאל המקומי התחזק כמעט ב-10% מול הדולר בחודש האחרון, עם התגברות הסיכויים לעלייתו של בולסונארו. מדד המניות של הבורסה בסאו פעולה עלה ב-13.5% מאז אמצע החודש שעבר.

חשש נוסף מפני ניצחונו של מועמד הימין הקיצוני נובע מכך שהוא עלול לפגוע במאמצי השימור של יער האמזונס, החיוני לבלימת ההתחממות הגלובלית. עם זאת, הוא נסוג מהצהרתו לפרוש מהסכם האקלים, כפי שעשה נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אם ייבחר. בשל התבטאויותיו הפופוליסטיות והמיזוגניות, בולסונארו מכונה לעתים "טראמפ של ברזיל". הוא לא מסתיר את אהדתו לנשיא ארצות הברית, ועשוי כמוהו גם להעביר את השגרירות בישראל אל ירושלים.

(עדכון ראשון: 8:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully