וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאמץ הנואש של שליח הנשיא הכלוא למנוע ניצחון מ"טראמפ של ברזיל"

27.10.2018 / 21:50

פרנדדו חדד הגיע למרוץ במקרה, אחרי שפטרונו והנשיא לשעבר לולה נכלא בשל עבירות שחיתות. הוא מזהיר כי יריבו מהימין הקיצוני בולסונארו מסכן את הדמוקרטיה, אך הסקרים צפויים מהפך מטלטל. האם האיש היחידי שימנע "טיהור שמאלני" יעצור את הסחף?

צילוםף רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הסקרים חוזים לו הפסד צורב, אך מועמד השמאל בבחירות לנשיאות ברזיל מקווה למהפך ברגע האחרון שיאפשר לו למנוע את מה שהוא מכנה "סכנה לדמוקרטיה" - ניצחונו של מועמד הימין הקיצוני, ז'איר בולסונארו.

פרננדו חדד, איש מפלגת הפועלים (PT), קיבל את המשימה הקשה לבלום את איש הצבא לשעבר, המכונה "טראמפ של ברזיל" לאור הבטחות הבחירות הפופוליסטיות שלו והתבטאויותיו השנויות במחלוקת נגד נשים והומואים.

הוא נמצא שם ממש במקרה. הוא היה אמור להיות סגנו של הנשיא לשעבר לולה דה סילבה, שנותר הדמות הפופולרית ביותר במדינה שהיה צפוי לשוב לכס השלטון, לולא בעיה אחת - עונש מאסר כבד שהוטל עליו בעקבות מעורבותו בפרשת שחיתות שהפילה פוליטיקאים ואנשי עסקים רבים בברזיל וביבשת.

משנודע שלולה, שכיהן כמנהיג הדמוקרטיה הרביעית בגודלה בעולם במשך שמונה שנים, פסול מלרוץ שוב לתפקיד הוא העביר את הכתר לחדד, בנם של הורים מלבנון שעשה קריירה ארוכה באקדמיה.

פרננדו חדד, מועמד מפלגת הפועלים לנשיאות ברזיל בעצרת בסאו פאולו. רויטרס
לא מתבייש לכנות את יריבו פשיסט. חדד, אחרי עלייתו לסיבוב השני, החודש/רויטרס

ב-2001 הוא נכנס לפוליטיקה ושימש סגן שר האוצר והפיתוח הכלכלי בסאו פאולו, מקום מגוריו. בהמשך הוא היה שר החינוך תחת ממשלו של לולה ויורשתו דילמה רוסף, מ-2005 ועד 2012. למרות זאת, הוא נותר די אלמוני מחוץ לסאו פאולו, שבראשה עמד מ-2013 ועד 2017, וכשליש מהבוחרים בברזיל כלל לא הכירו את שמו לפני ההצבעה בסיבוב הראשון לפני כשלושה שבועות.

הוא החליט להוציא לדרך את קמפיין הבחירות שלו בחזית מתקן הכליאה שבו מוחזק מורו לולה והכריז כי "פרננדו חדד יהיה לולה עבור מיליוני ברזילאים". הניסיון להציגו כממשיך דרכו של הנשיא, שהצליח להוציא מיליוני אזרחים מהעוני כשהוא נהנה ממחירי הנפט הגבוהים בעשור הראשון של המאה, אמנם אפשר לו לצלוח את הסיבוב הראשון אך כאן גם טמונה המלכודת מבחינתו.

על אף הפופולריות של לולה, רבים מאשימים את מפלגת הפועלים באחריות למיתון הכבד שאליו נקלעה המדינה בשנים האחרונות עם הירידה במחירי הסחורות. פרשות השחיתות, שהובילו גם להדחתה של הנשיאה רוסף ב-2016, הכתימו את המפלגה והכשירו את הקרקע לבולסונארו להריץ קמפיין של מאבק נחרץ בשחיתות ולחרוט על דגלו את טוהר המידות (על אף שגם הקמפיין של בולסונארו נתון תחת חקירות שונות).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ז'איר בולסונארו, מועמד הימין הקיצוני בבחירות לנשיאות ברזיל. רויטרס
מבטיח לסלק את השמאלנים - או לכלוא אותם. בולסונארו/רויטרס

הקלף העיקרי של חדד, בן 55, נותר אזהרות מפני הסכנות שבעלייתו של בולסונארו. מועמד הימין הקיצוני הרבה לדבר בעבר בשבחי הדיקטטורה הצבאית ששלטה בברזיל באמצע המאה שעברה והייתה אחראית לרדיפת אנשי שמאל, שכללה את "העלמתם" והעברתם עינויים קשים.

"אנחנו מתמודדים מול אדם ברברי, מנקודת מבט דמוקרטית", תקף חדד את יריבו בשיחה שערך בתחילת השבוע עם כתבים בריו דה ז'נרו. "הוא מסכן את כל מה שבנינו ב-30 השנים האחרונות".

מתנגדיו של בולסונארו, צנחן לשעבר שהביע אהדה לרודנים דרום אמריקניים כמו אלברטו פוג'ימורי בפרו ואוגוסטו פינושה בצ'ילה, חוששים כי הוא יפגע בחוקה הדמוקרטית שכוננה לאחר נפילת החונטה הצבאית ב-1985. חדד, פרופסור למדעי המדינה, אמר כי הוא מרשה לעצמו לכנות את מועמד הימין הקיצוני "פשיסט". "עינויים מבחינתו הם אידיאל", אמר. "הוא מייצג את הפסולת של הדיקטטורה".

"חוזרים לרחובות"

בולסונארו בחר לוותר על העימות שתוכנן לו מול חדד, ובחר להמשיך בדרך המועדפת עליו, שהוכיחה את עצמה היטב עד כה. הרשתות החברתיות משרתות אותו היטב, ובדומה לטראמפ, הוא מצליח לעקוף כך את אמצעי התקשורת המסורתיים ולהגיע לקהל גדול יותר. הוא גם סובל מנחיתות מובנית בכל הנוגע לזמן מסך בערוצים הממלכתיים, לאור העובדה כי מפלגתו הסוציאל-ליברלית הייתה שולית ביותר עד לבחירות האחרונות, שבהן היא גם מחזקת את מעמדה בקונגרס.

בין מוקדי הכוח העיקריים של חדד הם ארגוני נשים וארגונים למען זכויות הקהילה הגאה, החוששים מפני רגרסיה בזכויותיהם במקרה של עליית הימין הקיצוני. בולסונארו זוכה לתמיכת הכנסייה הקתולית והאוונגליסטים, שרואים בו הסיכוי הטוב ביותר למניעת האיסור על הפלות ואישור נישואים גאים. בולסונארו אמר בעבר כי היה מעדיף שבנו ימות מאשר שיהיה הומו.

"אנחנו חוזרים לרחובות ברזיליה כדי לומר שאנחנו רוצים לעצור את המועמד שמייצג עמדות פשיסטיות", תיאר העיתונאי לאונור קוסטה את ההפגנה שהתקיימה ביום שבת האחרון בבירת המדינה. "יש נשים, טרנסג'נדרים, גברים, צעירים, מבוגרים, תושבים מכל הערים הסמוכות בהפגנה הזאת".

ברזיל פרננדו חדד. GettyImages
חשש משובה של הדיקטטורה. הפגנה נגד בולסונארו/GettyImages

זעקות השבר של השמאל בברזיל לא צפויות להספיק. לפי אחד הסקרים האחרונים, לבולסונארו יש כ-18% יתרון על פני חדד, ובהתחשב בכך שהסקרים שנערכו לקראת הסיבוב הראשון המעיטו באחוזי התמיכה בו, ייתכן שניצחונו בטוח. הוא מתחיל כבר בגיבוש הממשל העתידי, שמבטיח לאושש את הכלכלה השוקעת והמולאמת היטב ולחקות את מדיניות החוץ של ממשלו של טראמפ, כולל להעביר את השגרירות בישראל לירושלים.

הצצה לברזיל העתידית תחת בולסונארו ניתנה בנאום שנשא בפני תומכיו בתחילת השבוע. גם אם ייתכן שזו שפת בחירות שסופה להתמתן עם תום המרוץ, דבריו של מועמד הימין הקיצוני, שעד לא מכבר היה חבר קונגרס די אלמוני ואיזוטרי, מעוררים חרדה רבה בשמאל.

בנאום, שהוקרן על מסך ענק, הוא הבטיח להוביל "טיהור היסטורי" שלא נראה כמוהו בברזיל. "הם יעזבו את המדינה או שהם ילכו לכלא", אמר על אנשי השמאל, שאותם הוא מכנה "פורעי חוק אדומים", לקול תשואותיהם של עשרות אלפי מתומכיו. הוא לא יכול היה לעלות על הבמה מאחר שהוא עדיין מתאושש מניסיון הרצח שלו בעצרת בחירות בתחילת החודש שעבר. הוא נפצע אנושות, אך התקרית רק הזניקה את כוחו ואת אחוזי התמיכה בו.

"ברזיל, אהוב אותה או שעזוב אותה"

רבים במחנה הליברלי מבועתים מהמחשבה שאדם שתומך בהפיכה צבאית במקרה של כישלון מערכת המשפט למגר את השחיתות ינהיג את ארצם בעוד ימים אחדים.

"ברזיל, אהוב אותה או שעזוב אותה", צייצה בציניות העיתונאית קנרס מנזס, שציטטה את אחת הסיסמאות הידועות לשמצה של החונטה הצבאית.

בולסונארו לא עידן את לשונו גם בשלב האחרון של הקמפיין, אך הפגין נכונות ראשונה להתמתנות כשאמר כי לא יפרוש מהסכם האקלים כפי שהבטיח. ארגונים למען הסביבה חרדים כי הוא ישחרר את הרסן ביער האמזונס ויותיר לחקלאים לגזול עוד אדמות מיער הגשם המאוים תמידית.

"אין כבוד למורות" - בחירות בברזיל: מחאת הנשים נגד מועמד הימין, ז'איר בולסונרו, אינה נושאת פרי. רויטרס
הפגנה של תומכות של בולסונארו, החודש/רויטרס

חדד מנסה לעורר את המתלבטים ומכריז כי המרוץ עוד צמוד, אך גם הרשתות החברתיות מעידות על הפערים בפופולריות של שני המועמדים הכל כך שונים. בטוויטר, לחדד יש קצת יותר מ-920 אלף עוקבים, כמיליון איש פחות מיריבו. שניהם עסוקים בהכפשות הדדיות, סמל למערכת הבחירות הסוערת ביותר שידעה המדינה בעלת האוכלוסייה החמישית בגודלה בעולם מאז שובה של הדמוקרטיה.

בזירה וירטואלית אחרת, הווטסאפ, המצב מזכיר את מה שקרה ברשתות חברתיות במערכות בחירות בדמוקרטיות אחרות בעולם בשנים האחרונות - הפצת חדשות שקריות, קידום תעמולה ומסרים אלימים ומעורבות גורמים בעלי אינטרסים, לעתים זרים.

"כל האפשרויות מדכאות"

אם זהו אכן משאל עם על הדמוקרטיה, נדמה שרוב אזרחי ברזיל מעדיפים מנהיג סמכותני, שמבטיח להשתמש בצבא כדי להילחם בכנופיות הסמים ולאפשר להם לירות כדי להרוג. הוא יצטרף למנהיגים פופוליסטיים אחרים שעלו לשלטון בשנים האחרונות ברחבי העולם, כשהם רוכבים על התנגדות לגלובליזציה ולערכים ליברליים המזוהים עם המערב מאז תום מלחמת העולם השנייה.

לא כל מצביעיו של בולסונארו הם אידיאולוגיים ותומכים ברעיונותיו. חלקם מיואשים מיתר האפשרויות ומאסו באליטה הפוליטית המסואבת. חדד מסמל עבורם עוד מאותו דבר, בובה שתנוע על פי פקודותיו של מנהיג מושחת מאחורי הסורגים, שעוד עשוי לקבל חנינה אם מפלגת הפועלים תזכה פעם נוספת בבחירות.

ג'ילסון ברבוסה סילבה, שגדל באחת השכונות הקשות של סאו פאולו - עירו של חדד - אמר לפני הסיבוב הראשון כי תחושת הקבס שלו ממפלגת הפועלים כה גדולה עד שהוא יצביע בלית ברירה לבולסונארו. "כל האפשרויות מדכאות, הוא האפשרות המרעננת החדשה", אמר לרויטרס הנער בן ה-18.

(עדכון ראשון: 17:00, 25.10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully