וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהר הירדן אל הארמון: דרכו של מועמד הימין הקיצוני לנשיאות ברזיל

4.10.2018 / 17:00

ז'איר בולסונארו, קצין לשעבר המכונה "טראמפ של ברזיל", החל את מסעו בהטבלה בישראל על ידי אוונגליסטיים, על אף שהוא קתולי הדוק. המועמד המוביל בסקרים, שאמר כי הוא מעדיף שבנו ימות מאשר יהיה הומו, זקוק לקולותיהם כדי לעשות מהפך. "השמאל הלך רחוק מדי"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

כשביקר בישראלים לפני שנתיים, חבר הפרלמנט הימיני קיצוני מברזיל ז'איר בולסונארו הוחזק על ידי חבר פרלמנט אחר ומטיף אוונגליסטי כשהוטבל בנהר הירדן בגלימה לבנה. הוא אמנם קתולי הדוק, אך בולסונרו רוכב על גל תמיכה של האוונגליסטים בברזיל, שעזרו בהפיכתו למועמד המוביל בסיבוב הראשון בבחירות שיתקיים ב-7 באוקטובר.

אחד מארבעה מצביעים במדינה הקתולית הגדולה ביותר בעולם ו-20% מחברי הפרלמנט שלה הם אוונגליסטים. רבים מהם נשבו בהתלהבותו של בולסונארו לאמץ את תרבות המלחמות ואת הרטורקיה הלוחמנית שלו נגד הקהילה הגאה. ב-2011, בריאיון עם "פלייבוי ברזיל", האב לחמישה אמר כי הוא לא יכול היה לאהוב בן הומו. "הייתי מעדיף שהוא ימות", אמר.

המצביעים האלו רוצים עכשיו שאיש הצבא לשעבר, סרן בדרגתו, יוביל את מתקפת הנגד השמרנית נגד האג'נדה הפרוגרסיבית של מפלגת הפועלים, ששלטה בברזיל כמעט 15 שנה. הם רואים בבחירתו כהכרחית לביטול ההכרה בנישואים אזרחיים של בני אותו מין ועצירת המומנטום לקראת הכרה בנישואים חד-מיניים.

לקריאה נוספת בנושא
בזמן עצרת בחירות: מועמד הימין הקיצוני בברזיל נדקר בבטנו

ברזיל בחירות ז'איר בולסונארו. AP
מתאושש מהדקירה. עצרת הבחירות שבה הותקף בולסונארו, בחודש שעבר/AP

הם גם רוצים לעצור את מאמצי החקיקה לאשר הפלות, סמים, הימורים ומחקרים בתאי גזע, ולחסום את הניסיונות להעניש את מי שיפלה על רקע מיני או זהות מגדרית. יותר מכל, הם רוצים להוציא מספרי הלימוד את סוגיית זכויות קהילת הלהט"ב.

"השמאל הלך רחוק מדי", אמר הבישופ רובסון רודובאלו, מייסד כנסיית "שרה נוסה טרה" בברזיליה, שלה יש 1.6 מיליון מאמנים. "חינוך מיני של ילדים בבתי הספר קומם הורים רבים. אנחנו רואים כיום את התגובה הרותחת".

כמו מנהיגים אוונגליסטיים אחרים, הוא קורא למאמיניו לתומך בבולסונארו, ששמו האמצעי הוא מסיאס, משיח בפורטוגזית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ברזיל בחירות מחאה נגד ז'איר בולסונארו. AP
רוצה לבטל את זכויות הקהילה הגאה. הפגנה נגד בולסונארו/AP

ראשי הקמפיין של בולסונארו אומרים כי הקולות הללו יהיו מכריעים כדי להשיג ניצחון. הם נפגשו עם מנהיגי דת ברחבי המדינה כדי לשמוע את חזונם לברזיל. יועציו של בולסונארו סיפרו כי הוא נוהג להתפלל עם כמרים אוונגליסטיים במשרדי הקונגרס בברזיליה ומללוה את אשתו השלישית לכנסייה אוונגליסטית.

מתנדבים אוונגליסטיים התנדבו לחלק פליירים מחוץ לכנסיות ולקדם את בולסונארו בפני חברים ושכנים. תמיכת שטח כזו היא קריטית עבור הקמפיין דל התקציב של מועמד הימין הקיצוני, שאינו זוכה לתמיכת מפלגה גדולה ומקבל רק זמן מסך ורדיו מצומצם מאוד.

למרות זאת, התמיכה בו בקרב האוונגליסטיים גבוהה פי חמישה מזו של מועמדת הירוקים, מרינה סילבה, הפוליטיקאית האוונגליסטית היחידה בקרב המועמדים הבולטים. לפי סקרים אחרונים, 36% מהאוונגליסטיים יצביעו עבור בולסונארו, בעוד שרק 7% עד 8% יתמכו בסילבה.

פרננדו הדד, מועמד מפלגת הפועלים של ברזיל לבחירות לנשיאות, 10 בספטמבר 2018. רויטרס
צפוי לעלות לסיבוב המכריע. מועמד השמאל, פרננדו חדד/רויטרס

הפופולריות הכללית של בולסונארו גברה מאז שנדקר בבטנו בעצרת בחירות בחודש שעבר. הוא אופשז במשך כמה שבועות ועצר את קמפיין הבחירות שלו, אך זה לא מנע ממנו להגדיל את התמיכה בו.

לפי סקר שפורסם ביום רביעי, הוא שמר על הפער שלו ממועמד מפלגת הפועלים השמאלית, פרננדו חדד. בסקר של מכון "איבופה" עלה כי בולסונארו יקבל 32% מהקולות בסיבוב הראשון, בעוד שחדד, שהחליף כמועמד המפלגה את הנשיא לשעבר לולה דה סילבה, שכלוא בגין עבירות שחיתות, ב-23%. אם אף אחד מהמועמדים לא יקבל יותר מ-50% מהקולות ביום ראשון, יתקיים סיבוב שני ומכריע ב-28 באוקטובר.

עם זאת, לבולסונארו גם יש את שיעור ההתנגדות הגדול ביותר מקרב כל הבוחרים, מה שעלול להקשות עליו בסיבוב המכריע, אז צפויים להתאגד מתנגדיו סביב חדד.

סקס בבית ספר

רבים מתומכיו של בולסונארו מאוחדין בחשש שלהם מכך שהמשפחה, המוסד המרכזי בחברה הנוצרית, נתונה תחת איומה של מדינה "חסרת אלוהים". הקולות האלו זעמו כשממשלתו של לולה הקימה תכנית לאומית לקידום זכויות הלהט"ב, אך הם כבר יצאו מדעתם כשדילמה רוסף, היורשת של לולה, ניסתה לגבש מדריכי חינוך להפגנת סובלנות ליחסים בין בני אותו המין. ההתנגדות ליוזמה הייתה כה עזה, עד שהיא בוטלה.

הכומר אברלדו פריירה, מי שהטביל את בולסונארו בנהר הירדן, אמר כי על ההורים ולא על המדינה מוטלת חובת החינוך המיני ועל נישואים מסורתיים בין גבר לאישה. הוא מתמודד על מושב בסנאט מטעם המפלגה הנוצרית סוציאלית, שבראשה הוא עומד, ורוצה לקדם חוק שיבטל פסיקה של בית המשפט העליון מ-2011 שאפשרה נישואים אזרחיים חד-מיניים. "בולסונארו יחזיר את הסדר לכאוס", אמר.

עצרת תמיכו במועמד הימין הקיצוני בולסונארו, ריו, ברזיל, 29 בספטמבר 2018. רויטרס
השחיתות והפשיעה חיזקו את התמיכה בו. תומכי בולסונארו בעצרת בריו, בחודש שעבר/רויטרס

בולסונארו גם מבטיח שבתור נשיא, הוא יטיל וטו על כל ניסיון להפוך את ההפלות לחוקיות, שכיום אפשריות רק במקרים של אונס, מומים קשים ובניסיון להציל את חיי האם. "מרינה מעדיפה להציל ביצי צבים, אך להרוג עוברים", אמרה מדלנה וננסיו, מורה מחוסרת אבטלה, על המועמדת סילבה, שמעדיפה להפריד בין הדת לפוליטיקה ומרחיקה כך מאמינים אוונגליסטים רבים. "אני מעדיפה את הכנות שלו", אמרה על בולסונארו, במהלך אחת עצרת שלו.

געגועים לדיקטטורה הצבאית

"אולי אנחנו צריכים עכשיו קצין צבא בשלטון"

בולסונארו מיתג את עצמו כדמות אנטי-ממסדית, בדומה לנשיא ארצות הברית, שאת מדיניותו הוא מעריץ. עם זאת, על אף שהוא מכהן בקונגרס במשך 27 שנים, יש באמתחתו מעט מאוד הישגים חקיקתיים, ויותר התבטאויות שערורייתיות.

הוא הביע תמיכה פעמים רבות בדיקטטורה הצבאית ששלטה בברזיל בין 1964 ל-1985 והתבטא לא אחת בצורה גזענית, סקסיסטית והומופובית, אך הפגין אינסטינקטיים פוליטיים כשניצל את הזעם הציבורי על השחיתות הממשלתית ועל הפשע המשתולל. הוא רוצה להקל על המגבלות לנשיאת כלי נשק כדי שהאזרחים יוכלו לחמש את עצמם, ותומך במתן אור ירוק למשטרה לירות כדי להרוג חשודים. אחרי שיא של כמעט 64 אלף מעשי רצח בשנה שעברה, עמדותיו התקיפות מצאו אוזניים קשובות רבות.

"הוא אמר שהוא ישיב את המשמעת לבתי הספר, שם התלמידים עושים מה שהם רוצים ותוקפים את המורים שלהם", אמרה מריה דה קונסיישאו, אחרי תפילה בכנסייה אוונגליסטית בפרבר של ברזיליה, והוסיפה כי היא נוטה להצביע לבולסונארו. "אולי אנחנו צריכים עכשיו קצין צבא בשלטון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully