וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפיסת נייר: ההצעה שהגיש טראמפ לקים ופוצצה את הפסגה

30.3.2019 / 14:47

המסמך, שהגיע לידי רויטרס, יכול להסביר מדוע התפוצצו שיחות הגרעין בווייטנאם - נשיא ארה"ב דרש מהמנהיג הצפון קוריאני להתחיל להעביר את הנשק הגרעיני והדלק הגרעיני שברשותו לוושינגטון, בדומה ל"מודל הלובי". קים ראה בכך עלבון, והמו"מ קרס

אזרחי צפון קוריאה הצביעו בבחירות לפרלמנט המדינה, המנוהל על ידי השליט קים ג'ונג און/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ביום שבו קרסה הפסגה בהאנוי בחודש שעבר, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מסר למנהיג הצפון קוריאני קים ג'ונג און פיסת נייר שכללה דרישה ברורה להעברת הנשק הגרעיני והדלק הגרעיני של פיונגיאנג לארצות הברית - כך עולה ממסמך שהגיע לידי רויטרס.

לפי מקור המעורה בדיונים שדיבר בעילום שם, טראמפ נתן לקים הן את הגרסה הקוריאנית והן את הגרסה האנגלית של העמדה האמריקנית במלון מטרופול בהאנוי ב-28 בפברואר. אותו גורם הוסיף כי זו הייתה הפעם הראשונה שטראמפ עצמו העביר במפורש את ההגדרה האמריקנית לפירוז גרעיני לקים.

ארוחת הצהריים בין שני המנהיגים בוטלה באותו יום, ובעוד שאף אחד מהצדדים לא הציג תיאור מלא לקריסת הפסגה, המסמך עשוי להסביר זאת. קיומו של המסמך הוזכר לראשונה על ידי היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון בראיונות טלוויזיוניים שהעניק לאחר הפסגה בבירת וייטנאם.

עוד בנושא:
דיווח: מתנגדי משטר אחראים לפריצה לשגרירות הצפון קוריאנית בספרד
צפון קוריאה מאיימת: נשוב לערוך ניסויים ללא ויתורים מצד ארה"ב

דונלד טראמם וקים ג'ונג און 28 בפברואר 2019. רויטרס
טראמפ וקים בפסגה בהאנוי, בחודש שעבר/רויטרס

בולטון לא חשף בריאיונות הללו את הציפיה האמריקנית העיקרית במסמך, שלפיה על קוריאה הצפונית להתחיל להעביר את הנשק הגרעיני שלה ואת החומר הבקיע לארצות הברית. זאת בהתאם ל"מודל הלובי" הנוקשה וארוך הטווח של בולטון, שאותו פיונגיאנג דחתה שוב ושוב. מומחים מעריכים כי קים ראה בהצעה עלבון ופרובוקציה.

טראמפ ההתנער בעבר בהצהרות פומביות מהגישה של בולטון, ואמר כי "המודל הלובי" יעלה רק אם לא ניתן יהיה להגיע להסכם. בולטון הציע את הרעיון עוד ב-2004 והעלה אותו שוב בשנה שעברה כשטראמפ מינה אותו ליועץ לביטחון לאומי. אותו גורם המעורה בשיחות אמר כי המסמך אמור היה לספק לצפון קוריאנים את ההגדרה הברורה של ארצות הברית ל"פירוז סופי, מוחלט ובר-אימות". הבית הלבן לא הגיב על הדיווח, ובמחלקת המדינה סירבו להגיב למסמך המסווג.

עוד באותו נושא

לפי הטלוויזיה בצפון קוריאה, הפסגה עם טראמפ מעולם לא נכשלה

לכתבה המלאה
היועץ הביטחון של ארצות הברית ג'ון בולטון ושר האוצר סטיב מנוצ'ין במסיבת עיתונאים בה הכריזו על סנקציות נגד ונצואלה, 28 בינואר 2019. רויטרס
בפיונגיאנג האשימו אותו בכישלון השיחות. בולטון/רויטרס

לפי הגרסה באנגלית של המסמך, על פיונגיאנג "לפרק לחלוטין את תשתיות הנשק הגרעיני, הכימי והביולוגי ואת החומרים הדו-שימושיים הקשורים; את הטילים הבליסטיים, המשגרים והמתקנים הקשורים".

פרט לדרישה להעברת הנשק הגרעיני והדלק הגרעיני, המסמך כלל ארבע נקודות חשובות נוספות. הוא קרא לקוריאה הצפונית לספק הצהרה מקיפה על תכנית הגרעין שלה ולהעניק גישה לפקחים אמריקנים ובינלאומיים; לעצור את כל הפעילות הקשורה לתכנית הגרעין ואת בנייתם של מתקנים חדשים; לפרק את כל תשתיות הגרעין; ולהעביר את כל המדענים והמהנדסים מתכנית הגרעין לפעילות מסחרית.

הפסגה התפוצצה אחרי שטראמפ וקים לא הצליחו להגיע להסכם על היקף ההקלות בסנקציות על בתמורה לנקיטת צעדים לפירוק תכנית הגרעין שלה. אחרי הפסגה, בכירה צפון קוריאנית האשימה את בולטון ואת שר החוץ מייק פומפאו בדרישות "גנגסטריות". היא איימה כי פיונגיאנג שוקלת להשעות את השיחות עם ארצות הברית ועשויה לבחון מחדש את הפסקת השיגורים והניסויים.

מועמר קדאפי עם סילביו ברלוסקוני. יוני 2009. AP
"גורל אכזר". קדאפי עם ראש ממשלת איטליה ברלוסקוני, 2009/AP

הפסגה הראשונה בין טראמפ לקים, שהתקיימה בסינגפור ביוני, כמעט בוטלה לאחר שהצפון קוריאנים דחו את דרישותיו החוזרות ונשנות של בולטון למודל שבמסגרתו נשלחו מרכיבים מרכזיים בתכנית הגרעין של לוב לארצות הברית ב-2004.

שבע שנים לאחר שהושג הסכם הגרעין בין ארצות הברית לשליט לוב, השתתפה וושינגטון במבצע צבאי בהובלת נאט"ו נגד משטרו של קדאפי, שהודח על ידי המורדים והוצא להורג.

בשנה שעברה, גורמים צפון קוריאנים אמרו כי התכנית של בולטון היא "אבסורדית" והזכירו את "הגורל האומלל" של קדאפי. לאחר האיום בביטול הפסגה ההיסטורית הראשונה, אמר טראמפ במאי כי הוא לא מחפש לממש את "המודל הלובי" וכי הוא מחפש הסכם שיגן על קים. "הוא יהיה שם, הוא ינהל את ארצו, ארצו תהיה עשירה מאוד, "אמר טראמפ בזמנו. המודל של לוב היה מודל שונה בהרבה, הרסנו את המדינה".

"אין עקומת למידה"

גורמים אמריקניים אמרו כי מסמך האנוי הוצג כחלק מניסיון של טראמפ להשיג "עסקה גדולה" שתביא להסרת כל הסנקציות על קוריאה הצפונית אם זו תוותר על כל נשקה הגרעיני. מאז, המגעים בין הצדדים הגיעו למבוי סתום. פומפאו אמר ב-4 במרץ כי הוא מקווה שיוכל משלחת לפיונגיאנג "בשבועיים הקרובים", אך לא היה כל סימן לכך.

ג'ני טאון, מומחית לקוריאה ממכון המחקר סטימסון שבוושינגטון, אמרה כי התוכן של המסמך אינו מפתיע. "זה מה שבולטון רצה מלכתחילה וזה ברור שזה לא יעבוד", אמרה. "אילו ארצות הברית הייתה באמת רצינית במשא ומתן, היא הייתה כבר יודעת שזו לא גישה שתעבוד". היא הוסיפה: "זה כבר נדחה יותר מפעם אחת ולהמשיך להעלות את זה היה מעליב למדי. זו לא עמדת פתיחה ואין פה שום עקומת למידה בתהליך.

קוריאה הצפונית דחתה שוב ושוב התפרקות חד-צדדית מנשקה הגרעיני, שלפיה היא ערובה להגנה על המשטר. האמונה הזו רק התחזקה בעקבות מה שעלה בגורלו של קדאפי ושל אחרים.

בריאיון לרשת ABC שהעניק בולטון אחרי הפסגה הוא אמר כי הצפון קוריאנים התחייבו להתפרק מגרעין בדרכים שונות בכמה מקרים, "התחייבויות שאותן הרפו בשמחה". לדבריו, "אנו מגדירים פירוז מגרעין כהשמדת תכנית הנשק הגרעיני שלהם, יכולת העשרת האורניום שלהם ויכולת עיבוד הפלוטוניום שלהם". כשנשאל מי כתב את המסמך, אמר בולטון שזה "נכתב על ידי אנשי צוות ואושר כרגיל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully